موضوعات داغ

تست و بررسی پورشه باکستر 981 در جزیره کیش، آلمانی متفاوت

17 دی 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

وقتی صحبت از جزیره کیش می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت خودروهای خاص و کمیابی می‌رود که ممکن است در خاک اصلی کشور به ندرت شاهد ترددشان باشیم. در این مقاله قصد داریم به سراغ خودرویی آشنا اما متفاوت برویم که هرگز به صورت رسمی پا به بازار خودرو در خاک اصلی کشور نگذاشت. پورشه باکستر 981 خودرویی است که ظاهری آشنا برای بسیاری از علاقه‌مندان داشته اما در باطن تفاوت‌هایی با نمونه وارد شده به کشور که از نوع باکستر 718 است، دارد. این خودرو یکی از معدود نمونه‌های وارد شده به کشور است که به لحاظ ساختاری، فنی و حتی امکانات رفاهی، تفاوت‌هایی با نمونه به‌روزرسانی شده 718 دارد.

تاریخچه

کمپانی پورشه که از ابتدای فعالیت خود به تولید و عرضه محصول اسپرت و لوکس شهرت یافته است، اواخر قرن بیستم برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار و همچنین افزایش توان خرید طیف وسیع‌تری از خریداران، اقدام به معرفی و عرضه مدل‌های جدید از جمله باکستر و کیمن کرد. این دو محصول با هدف ایفای نقش به عنوان گزینه‌های ارزان ‌قیمت‌تر از مدل 911 پا به بازار گذاشتند. تفاوت این دو مدل در نوع سقف فلزی و پارچه‌ای است که در باکستر به صورت سقف متحرک (کانورتیبل) و در کیمن به صورت سقف ثابت فلزی (کوپه) است.

توضیحات

نسل اول باکستر در سال 1996 به بازار معرفی شد که به لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی با 911 کانورتیبل دارد. تولید و عرضه این خودرو تا سال 2004 ادامه یافت. نسل دوم این محصول از سال 2005 تا 2012 با کد اتاق 987 تولید و عرضه شد که اتفاقا توسط شرکت معین‌موتور به صورت رسمی به بازار ایران راه پیدا کرد.

سومین نسل از باکستر با کد اتاق 981 در سال 2012 به صورت رسمی معرفی شد که به لحاظ طراحی و تکنولوژی ظیشرفت قابل توجهی پیدا کرده است. نسل چهارم باکستر با تغییرات اندکی با کد 718 در سال 2016 به بازار معرفی شد. آخرین نسل باکستر و کیمن تاکنون روی خط تولید قرار داشته و توانسته سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.

ظاهر فریبنده و جذاب

شیوه نامگذاری پورشه باکستر بر اساس ترکیب دو واژه Boxer (اشاره به پیشرانه تخت) و Roadster (سقف متحرک) صورت گرفته است. به همین خاطر می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی در ظاهر این خودرو، همان سقف متحرک بازشو است که ظاهری خاص و متفاوت به آن بخشیده است. باکستر در بسیاری از موارد نظیر برادر تنی خود یعنی کیمن است که همین موضوع باعث شده فضای رقابتی میان این دوبسیار داغ ونزدیک باشد. در نمای جلو شاهدنمایی شبیه به تمامی محصولات پورشه هستیم که از زبان طراحی مشترک بهره برده‌اند.

چراغ‌های بیضی شکل دارای گرافیک داخلی تیره به همراه دو لنز مجزا، ظاهری خاص و شیک را به باکستر داده است. همچنین دی‌لایت‌های نواری LED در قسمت میانی سپر دقیقا مشابه با مدل 911 و نسل پیشین باکستر تعبیه شده‌اند. دریچه‌های ورودی هوا روی سپر جلو نیز علاوه‌بر بهبود آیرودینامیک و خنک‌کاری سیستم ترمزها و هوارسانی به موتور از طریق مجاری تعبیه شده، ظاهری اسپرت و جذاب برای این رودستر رقم زده‌اند.

همان‌طور که گفته شد طراحان پورشه سعی کرده‌اند اصول طراحی 911 را در این محصول پیاده‌سازی کنند. بر این اساس در نمای ظاهری فرم و انجنای گلگیرهای جلو و عقب، زاویه شیشه جلو، دریچه ورودی هوا روی گلگیرهای عقب و طرح رینگ‌ها مشابه با مدل 911 درنظر گرفته شده که همین موضوع ظاهری زیبا و جذاب را برای باکستر به ارمغان آورده است.

توضیحات

نمای عقب این خودرو نیز بسیار شبیه به برادر یعنی کیمن است. در واقع چراغ‌های درنظر گرفته شده برای این خودرو دارای گرافیکی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. اسپویلر اتوماتیک نصب شده روی در صندوق از جذابیت‌ها و ویژگی‌های این خودرو است که به صورت خودکار و دستی قابلیت باز و بسته شدن دارد. گفتنی است گرافیک داخلی چراغ‌ها منطبق با اسپویلر درنظر گرفته شده است. به گونه‌ای که چراغ‌‌های راهنما دقیقا در امتداد اسپویلر قرار گرفته‌اند که گویی جزئی از آن در چراغ‌ها محو شده است. اما شاید بارزترین ویژگی در نمای عقب این رودستر آلمانی را خروجی‌های اگزوز دوگانه در قسمت میانی دیفیوزر برشمرد که ظاهری خاص و متمایز به آن بخشیده است.

کابینی جذاب و با کیفیت

با ورود به کابین پورشه باکستر 981 فضایی آشنا مقابل چشمانتان ظاهر می‌شود، چرا که تا پیش از این بسیاری از قسمت‌ها در نسل قبلی مشاهده شده است. اما بر اساس زبان طراحی جدیدی که در آن زمان به تازگی به‌کار رگفته شده بود، برخی از ادوات و تجهیزات، به تبعیت از 911، تغییر شکل یافته‌ بودند. به‌طور مثال دریچه‌های ورودی هوا به کابین، غربیلک فرمان، اهرم دسته دنده، کلیدهای کنترلی و برخی دیگر از تجهیرات، ظاهری نشابه با نمونه به‌کار رفته در 911 پیدا کرده‌اند که این موضوع از دید خریداران بسیار خوشایند است.

اما باید به این موضوع توجه داشت که طراحی داخل کابین در نسل چهارم یعنی باکستر 718، متحول شده است. به طور مثال دریچه‌های ورودی هوا به کابین که در این خودرو به صورت عمودی و کشیده در طرفین و قسمت میانی داشبورد قرار گرفته‌اند، به صورت دایره‌ای تغییر یافته‌اند.

کلیدهای فلاشر و قفل درها نیز در قسمت بالایی کنسول میانی تعبیه شده‌اند که نسبت به گذشته شاهد اضافه شدن کلید قفل درهای به این قسمت هستیم. البته که در نسل بعدی این کلیدها به طور کلی حذف شده‌اند.

توضیحات

از دیگر تغییرات این خودرو می‌توان به به‌روزرسانی سیستم عامل پورشه در مولتی‌مدیا اشاره کرد. همچنین تغییر در سیستم تعلیق و زیربندی خودرو موجب شده وزن کلی آن کاهش یابد و امکان ایجاد فضای بیشتری برای طراحان مهیا شود. همچنین نوع باز و بسته شدن سقف در نسل سوم و چهارم تغییر یافته که همین امر باعث کاهش زمان باز و بسته شدن آن نیز شده است.

شایان ذکر است خودروی موردنظر یکی از نمونه‌های کم آپشن به‌شمار می‌رود که از مهم‌ترین آپشن‌هایی که در این خودرو مشاهده نمی‌شود، کرنوگراف است که جای خالی‌اش در قسمت فوقانی داشبورد به شدت احساس می‌شود. در قسمت بالایی کنسول یک صفحه نمایش لمسی تعبیه شده که وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به سیستم صوتی، نویگیشن و سیستم ناوبری را برعهده دارد. پایین‌تر از آن تنظیمات سیستم صوتی و پایین‌تر از آن دکمه‌هایی برای تنظیمات سیستم تهویه که به‌صورت دوال است دیده می‌شوند. همچنین به رسم دیرینه خودروهای آلمانی و به خصوص پورشه، در سمت چپ فرمان، کلید چرخشی مربوط به تنظیمات چراغ‌ها دیده می‌شود. در قسمت کناری آن نیز سوئیچ ثابت معروف پورشه خودنمایی می‌کند.

مشخصات فنی قوای محرکه

این نسل که با کد 981 شناخته می شود آخرین نسلی است که در آن از موتورهای تنفس طبیعی شش سیلندر استفاده شده و از سال 2012 تولید آن آغاز و در سال 2016 با معرفی مدل 718 پایان یافت. کیمن و باکستر دراین نسل با دو موتور 2.7 و 3.4 لیتری باکسر6 سیلندر عرضه شدند که به ترتیب در مدل کیمن و کیمن اس توانایی تولید 265 و 325 اسب‌بخار قدرت را دارند البته کیمن GTS با همان حجم 3.4 لیتری می تواند 340 اسب تولید کند که برای یک موتور تنفس طبیعی با این حجم بسیار مناسب است.

توضیحات

اما خودروی موردنظر در این مقاله دارای موتور شش سیلندر تخت با حجم دقیق 2706 سی‌سی قادر به تولید نیرویی معادل 265 اسب‌بخار است. این نیرو از طریق جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه PDK به چرخ‌های عقب انتقال می‌یابد. شتاب صفر تا صد اعلام شده برای این خودرو حدود 5.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن به 262 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. گفتنی است نسل چهارم باکستر با کد 718 نسبت به نسل سوم (خودروی موردنظر در این مقاله) دستخوش تغییر و بازبینی در مرکز ثقل شده که همین موضوع تاثیر مثبتی در هندلینگ و سواری آن داشته است. از طرفی تغییرات صورت گرفته در اسپویلر، موجب بهبود وضعیت آیرودینامیک در نسل چهارم شده است.

تجربه رانندگی

نشستن پشت فرمان رودستری آلمانی با رنگ قرمز و سقف پارچه‌ای مشکی رنگ در جزیره کیش فارق از برند و مدل، تجربه‌ای لذتبخش است که هر شخص علاقه‌مند به خودرو تمایل به تجربه آن حداقل برای یک‌بار را دارد. حال تصور کنید که این خودرو یک دستگاه پورشه باکستر 981 باشد که تنها تعداد انگشت‌شماری از آن در مناطق آزاد موجود است.

با روشن کردن پیشرانه صدایی بم و جذاب از موتوری که در قسمت میانی شاسی تعبیه شده است به گوش می‌رسد، همچنین صدای خروجی از دریچه‌های اگزوز کاملا گویای ذات و روحیه اسپرت این محصول است. با فشردن پدال گاز تا انتها، شتاب اولیه قابل توجهی احساس می‌شود که اگر سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کرده باشید، چرخ‌های عقب شروع به هرزگردی کرده و قسمت انتهایی خودرو به طرفین متمایل خواهد شد.

گفتنی است با بالا رفتن دور موتور، چالاکی و پویایی را در این خودرو به خوبی می‌توان مشاهده کرد. همچنین پایداری و چسبندگی فوق‌العاده‌ای که باکستر از خود به هنگام مانورهای ناگهانی نشان می‌دهد، از مواردی است که به جرات می‌توان گفت در کمتر خودرویی در این رده می‌توان مشاهده کرد. البته که در نسل بعدی این موضوع کاملا ارتقا یافته و با بهبود مرکز ثقل، هندلینگ مثال‌زدنی برای باکستر 718 ایجاد شده است.

به هر حال خودروی موردنظر نیز کاملا جذاب بوده و می‌تواند از پس خواسته‌های مشتریان سخت‌پسند هم برآید. جالب است بدانید که بسیاری از کارشناسان و افراد اهل فن در حوزه تست و بررسی خودرو در رسانه‌های معتبر جهانی، نسل سوم باکستر و کیمن را بهترین سری تولید شده آن‌ها از ابتدا تا آن زمان دانسته‌اند. البته که با معرفی نسل چهارم این خودروها با کد 718، این افتحار نصیب آن‌ها شده است. چرا که ایرادات و نقاط ضعف موجود در نسل سوم، برطرف شده است.

توضیحات

قطعا عامل جذابیت این خودرو صرفا سرعت و شتاب نیست، بلکه تلفیقی از سرعت، شتاب و پایداری و هندلینگ فوق‌العاده است. این خودرو هرگز برای دریافت عناوینی نظیر سریع‌ترین و یا پرشتاب‌ترین ساخته نشده است، بلکه هدف از ساخت آن تنها لذت بردن از رانندگی در هر شرایطی بوده که به‌راستی این هدف محقق شده است.

لازم به ذکر است اگر تجربه رانندگی با نسل جدید باکستر را داشته باشید، متوجه خواهید شد که حتی با پیشرانه دو لیتری مجهز به توربوشارژر هم می‌توان تجربه‌ای لذتبخش و به‌یادمانی از راندن یک رودستر جذاب اشتورتگارتی داشت.

28 عکس

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/10/18
بى نظير .....😍
1399/10/19
سایت قبلا خوب خودروبانک اسم این مقالاتو از تجربه رانندگی در بیار اخه این چیه انگار داری روزنامه میخونی نصفشم تاریخچه و فلانه اقا نفر نمیذاره درس درمون تست کنین یا امکانش نیس لاقل اسم تجربه رانندگی روش نذارین
ببخشین اعصابم خرابه
1399/10/21
والا من که تا حالا این ماشین رو از نزدیک ندیدم ولی طبق توضیحاتی که دادید دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیمونه
فوقالعادست بینظیره اما من خودم درکل از ماشین کروک خوشم نمیاد