موضوعات داغ

بی ام و 518 کلاسیک؛ انتخاب اسپرت خانواده های ایرانی در دهه 1970

22 شهریور 1400
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

سری پنج تاکنون هرگز نتوانسته جایگاه سری سه را به عنوان پر فروش ترین محصول بی ام و تهدید کند اما شکی نیست که اولین نسل این مدل در بدست آمدن جایگاه فعلی این برند نقشی اساسی بازی می کرده و دست بر قضا این مدل در کشورمان نیز بسیار پرطرفدار بوده و در اواسط دهه 70 میلادی، شمار قابل توجهی از مدل های پایه سری پنج (518 و 520) در کنار تعداد معدودی از مدل های قدرتمندتر شش سیلندر (525 و 528 و 530) به ایران راه یافته اند که حالا نیز پس از گذشت بیش از 40 سال، نقش کلاسیک هایی زیبا و خاطره انگیز را بازی می کنند.

طراحی ظاهری

اگر به تاریخ صنعت خودروسازی علاقه داشته باشید، احتمالا می دانید که خودروسازان آلمانی به خصوص فولکس واگن و بی ام و در دهه 70 و 80 میلادی تا حد زیادی تحت تاثیر طراحان ایتالیایی بوده اند و نماد بازر از تلفیق آلمانی و ایتالیایی را نیز می توان خلق گلف نسل 1 و بی ام و سری پنج براساس ایده های کاملا ایتالیایی، قلمداد کرد. در خصوص سری پنج، طراحی بدنه توسط مارچیو گاندینی انجام شده که خلق مدل فوق جذاب میورا برای لامبورگینی را نیز در کارنامه دارد و سری پنج را نیز به سفارش بی ام و براساس یک کانسپت خاص طراحی کرده که مورد استفاده برای ساخت نسل اول سری سه نیز بوده است. جالب است بدانید که شباهت فیات 131 به بی ام و سری پنج نیز بی دلیل نست چرا که گاندینی به عنوان طراح فیات به فاصله اندکی پس از خلق سری پنج به کار مشغول شده و دست بر قضا هر دو خودرو براساس یک ایده واحد ساخته و پرداخته شده اند.

بی ام و 518

طراحی ظاهری سری پنج نسل اول به شکل خاصی انجام شده که پیش از آن در سایرخودروهای هم کلاس دیده نشده بود در واقع خط و خطوط مورد استفاده در این خودرو تاحدی تازگی دارد و می توان آن را اسپرت و اتوکشیده توصیف کرد. البته مدل اولیه سری پنج (قبل از فیس لیفت) که در حد فاصل سال های 1973 تا 1976 تولید می شد تا حد زیادی از طراحی آرام و بی حاشیه دهه 60 ای برخوردار است اما مدل بعد از فیس لیفت (از 1977 به بعد) به لطف چراغ های عقب باز طراحی شده مستطیلی و طراحی مجدد کاپوت و جلوپنجره، به شکل کم نظیری هماهنگ و جذاب از اب در آمده و موفقیت های زیادی را در بازار فروش برای بی ام و رقم زده است.

فضای داخلی و امکانات رفاهی

کابین بی ام و سری پنج نسل اول به شکل عجیبی جادار به نظر می رسد و این در حالی است که ابعاد کلی خودرو در مقایسه با استانداردهای امروزی در حد یک سدان کامپکت شهری در حد و اندازه بی ام و سری سه است و از این حیث باید گفت که رشد ابعادی مداوم خودروهای باعث شده تا به شکلی کاربرد اتاق های مختلف بی ام و تغییر کند‌. فارغ از این مساله تمامی داشبورد از پلاستیک نسبتا با کیفیت شکل گرفته که البته در اثر قرار گرفتن در برابر افتاب می تواند دچار ترک خوردگی شود و این یکی از ضعف های عمده کابین سری پنج نسل اول در مدل های کلاسیک محسوب می شود. اما فارغ از این موضوع اجزای مختلف خودرو مجموعا با کیفیت هستند و رنگ تریم داخلی نیز در هماهنگی با بدنه خودرو قابل انتخاب بوده است‌. برای مثال در مدل های موجود در ایران شاهد تریم داخلی آبی٬‌ سبز یا استخوانی برای تودری ها هستیم که می توانست در هماهنگی با رنگ روکش پارچه ای صندلی ها٬ موکت کف خودرو و رنگ خارجی بدنه انتخاب شود‌. هرچند گفتنی است که در خودرو مورد بررسی روکش قرمز رنگ صندلی ها جزو رنگ های فابریک و استاندارد بی ام و به نظر نمی رسد.

BMW 518

از حیث امکانات رفاهی نیز مجموعه قابل توجهی از آپشن ها از کولر یا سانروف گرفته تا شیشه های رنگی و برقی و آینه های برقی (در مدل های متاخر)‌٬‌ قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و تنظیم کشویی فرمان و زیر آرنجی برای سرنشینان عقب برای این مدل قابل سفارش بوده اند که شماری از آن ها نیز در مدل های موجود در کشور به چشم می خورند هرچند باید تاکید که اکثر ۵۱۸ های وارد شده به ایران از انواع پایه هستند که از فقدان تجهیزاتی مانند شیشه بالابر برقی‌٬‌ آینه برقی٬‌ سانروف و کولر رنج می برند.

مشخصات فنی

بی ام و نسل اول سری پنج را تنها با دو آرایش فنی شامل یک موتور چهارسیلندر در دو حجم ۱.۸ یا ۲.۰ لیتری (برای مدل های ۵۱۸ و ۵۲۰) و یک موتور شش سیلند در سه حجم مختلف برای مدل های ۵۲۵ و ۵۲۸ و ۵۳۰ روانه بازار می کرده که البته در مدل های مربوط به سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ شاهد عرضه نسخه شش سیلندر ۵۲۰ با موتور مدرنتر بلوک کوچک موسوم به m20 هم هستیم. با این حال بیش از ۹۹ درصد مدل های موجود در کشور از نسخه های پایه چهارسیلندر هستند که قدرتی بین ۹۰ الی ۱۱۵ اسب بخار را در دو حجم ۱.۸ و ۲.۰ لیتر در اختیار گیربکس چهارسرعته قرار می دادند و در این مدل ها ترمز چرخ های عقب نیز از نوع کاسه ای انتخاب شده است. با این وجود برای مدل های شش سیلندر وضعیت متفاوت است و شاهد استفاده از ترمزهای چهارچرخ دیسک٬‌ میل موچگیر مخصوص محور عقب٬‌ دیفرانسیل کلاچ دار (آپشن) و رادیاتور بزرگتر هستیم چرا که این مدل ها بسته به مشخصات از حدود ۱۴۵ اسب بخار (مدل ۵۲۵) تا قریب به ۱۹۰ اسب بخار را در مدل ۵۳۰ در اختیار راننده قرار می دادند که در استانداردهای آن دوران،‌ رقمی قابل توجه بوده است.

موتور بی ام و 518

گل سرسبد سری پنج نسل اول نیز به مدل آلپینا مربوط است که البته یک نسخه تقویتی محسوب می شود اما به لطف وجود توربوچارحر یارای تولید قریب به 300 اسب بخار قدرت را داشته که شتاب صفر تا صدی در حدود 6 ثانیه را برای این مدل به ارمغان آورده است. این درحالیست که شتاب صفر تا صد نسخه های پایه 518 حدود 13 ثانیه بوده است.

تجربه رانندگی

سری پنج نسل اول یک بی ام و واقعیست و به نسبت سایر خودروهای هم کلاس و هم سن و سال خود٬‌ رانندگی ای نسبتا اسپرت را ارايه می‌دهد. این مساله مخصوصا وقتی بیشتر به چشم می آید که تجربه راندن مرسدس بنز یی کلاس نسل اول و پژو ۵۰۴ را داشته باشید. ضریب دنده های بی ام و برخلاف دو خودرو مذکور کاملا نزدیک به یکدیگر انتخاب شده اند که شتاب گیری بهتر و در عین حال دور موتور بالاتری را در رانندگی اتوبانی به ارمغان می آورد. ماحصل این دور بالاتر نیز چیزی نیست جز استهلاک بیشتر پیشرانه که به خصوص در انواع چهارسیلندر ۵۱۸ و ۵۲۰ به سرعت روی می دهد و منجر به عمر کوتاه تر موتور M10 در مقایسه با خودروهای دیگر هم کلاس می‌شود.

بی ام و 518

البته در برخی خودروها از گیربکس پنج سرعته دستی استفاده شده که استفاده از دنده پنجم زمینه کاهش صدا و دور موتور را در رانندگی اتوبانی فراهم می آورد و همچنین وجود آپشن هایی مانند فرمان هیدرولیک و کولر نیز به بهبود کیفیت رانندگی با این خودرو می انجامد هرچند که متاسفانه بیشتر ۵۱۸ های وارد شده به کشورمان فاقد این دو آپشن هستند. فضای نسبتا راحت کابین و سواری بسیار خوب در مقایسه با خودروهای مدرن در عین هندلینگ قابل قبول از جمله دیگر ویژگی های سری پنج نسل اول است.

28 عکس

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/22
تشکر از مقاله لذت بخشتون

لطفاً از ۲۰۰۲ و سری ۷ پرشیا خودرو هم مقاله بزارین
عکسایی از صندوق عقب و بخش های دیگه قرار بدین ، با تشکر
1401/12/22
سلام و خسته نباشید بابت مقاله بسیار ارزنده تون
یه سوال اگه بخوابم یه دونه از اینا رو بازسازی کنیم قطعات و لوازم یدکی شون راحت گیر میاد؟ یا کم یابه
گرونه یا ارزون
و کجا باید دنبالش بگردیم
نو گیر میاد یا باید دنبال استوک و دست دوم قطعاتش باشیم و کجا کدوم شهر بهتر گیر میاد من فارس و شیرازم
1402/5/5
یه مدت بابام این ماشین رو داشت.
ما بهش می گفتیم کَشتی
ماشین بی نظیری بود