موضوعات داغ

کوسه خوش‌خط و خال، طلایه‌دار جزیره، بررسی فنی تنها بی ام و M4 ایران

19 آبان 1395

عکس: آریا محسنی

نوشته: آرمین محسنی

مقدمه

در سال 2014 کمپانی ب ام و محصول جدید خودش، یعنی سری 4 را معرفی و به بازار عرضه کرد. در واقع این خودرو نسخه ای جدید از مدل کوپه یا کروک سری 3 می باشد. پس از گذشت یکسال، در سال 2015، نسخه ای با عملکرد بالا و قدرت دوچندان این خودرو با نام تجاری M4 روانه بازار شد. ممکن است نام این خودرو آنچنان به گوش آشنا نباشد، ولی عملکرد و چهره آن به لطف وابستگی به خودرو نام آشنای ب ام ‌و M3 بسیار بالا و عالی است. البته هنوز هم خودرو ب‌ام‌و M3 تولید می‌شود ولی فقط به شکل یک سدان چهار درب. از آنجایی که در مناطق آزاد کشورمان، خودروهای خاص همچون سوپراسپرت های مطرح روز دنیا و همچنین خودروهای لوکس و آنچنانی در حال تردد می باشند، رقابتی خاص در همین خصوص شکل گرفته است. در همان ابتدای معرفی ب‌ام‌و M4، خبرهایی در خصوص ورود یک دستگاه از این خودرو به جزیره زیبای کیش به گوش می‌رسید. پس از گذشت مدت زمانی شاهد ورود این باواریایی قدرتند، با ظاهری بسیار خشن، به همراه رنگی جذاب در جزیره بودیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا با سفر به این جزیره گزارشی خاص از این خودروی خاص که تنها ب‌امو M4 ایران است، تهیه کنیم. در ادامه به بررسی مسائل فنی، امکانات و مشخصات این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه و امکانات رفاهی

ب‌ام‌و سری 4 شباهت های بسیار زیادی به سری 3 دارد، همانطور که قبلا گفته شد این خودرو در گذشته به صورت مدل کروک و کوپه سری 3 شناخته می‌شد. دلیل این شباهت نیز این موضوع است. سری 4 در نمای جلو، ظاهری بسیار خشن و عبوس دارد که به لطف چراغ‌های کشیده و امتداددار که به جلوپنجره معروف ب‌ام‌و ختم می‌شود، این ظاهر خشن پدید آمده است. همچنین کیت M Performance که روی این خودرو نصب شده است، ظاهری عضلانی و خشن را برای آن ایجاد کرده است. در نمای جانبی رینگ های اسپرت آلومینیومی 19 اینچی، که در میان آنها کالیپرهای بزرگ و آبی رنگ ترمز که روی آنها لوگوی M Power حک شده است خودنمایی می‌کنند. همچنین نمای پشتی خودرو نیز مانند سایر قسمت‌ها، بسیار زیبا، خشن و جذاب است. چهار خروجی اگزوز که در طرفین سپر قرار گرفته‌اند، حس هیجان و قدرت را در ظاهر آن دوچندان می‌کند. خطوط برآمده و همچنین محفظه‌های ورود هوا که روی سپر طراحی شده‌اند، همگی بر اسپرت بودن M4 افزوده‌اند.

امکانات و آپشن ها

تجهیزات استاندارد این خودرو عبارتند از رینگ‌های 18 اینچی به همراه تایرهای تابستانی، چراغ‌های زنون تطبیقی، آینه الکتروکرومیک، روکش چرمی، صندلی‌های برقی جلو با قابلیت حرکت در 10 جهت و مجهز به گرمکن، حافظه تنظیمات راننده، صندلی‌های تاشو عقب، کروز کنترل تطبیقی و کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه‌ای. اگر پکیج Technology را خریداری کنید این تجهیزات در اختیارتان قرار می‌گیرند؛ اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر 8/8 اینچی، GPS، مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند که تحت عنوان بی‌ام‌و ConnectedDrive فعالیت می‌کنند، سیستم iDrive، سیستم صوتی مجهز به سی‌دی خوان و 9 بلندگو، رادیو HD و درگاه USB/iPod. اگر پکیج Executive را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار می‌گیرند؛ شوینده چراغ‌های جلو، سنسورهای پارک جلو و عقب، دسترسی بدون کلید، نمایشگر مجازی، گرمکن غربیلک فرمان، دوربین دید عقب و رادیوی ماهواره‌ای. پکیج Lighting این تجهیزات را در اختیار خریدار قرار می‌دهد؛ چراغ‌های تطبیقی LED و نور بالای اتوماتیک. چنانچه پکیج Driver Assistance را خریداری کنید، تجهیزاتی نظیر سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، دوربین در جلو و بالای خودرو، محدود کننده سرعت، سیستم پیشگیری از تصادف و ترمز اتوماتیک در اختیارتان قرار می‌گیرد. تجهیزاتی که به صورت تکی قابل خریداری هستند عبارتند از: رینگ‌های 19 اینچی، دیسک ترمزهای کربن-سرامیک، سیستم تعلیق تطبیقی، سیستم پارک دوبل اتوماتیک، تزیینات تمام چرم، آفتابگیر برقی عقب و سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 16 بلندگو و صدای فراگیر. در مدل کوپه، برای مشتری این امکان وجود دارد که انتخاب کند جنس سقف از پلاستیک مستحکم شده با فیبرکربن (CFRP) باشد یا از جنس فولاد سنتی به همراه سانروف. مدل کروک ب‌ام‌و M4 نیز مجهز به سقف سخت برقی و یک بادشکن است. روکش‌های چرمی نیز ارتقا یافته‌اند و تزئینات روی قسمت داخلی درب‌ها نیز مطابق با یک فناوری ساخته شده‌اند که نور خورشید را منعکس می‌کنند. در این تیپ چنانچه پکیج Executive را خریداری کنید، علاوه بر تجهیزات فوق، گرمکن گردن برای صندلی‌های جلو نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی و امکانات خاص

ابین داخلی ب‌ام‌و M4 مدل 2015 شباهت زیادی به کابین داخلی ب‌ام‌و سری 4 دارد که برای همه آشناست و اگر پکیج Technology را خریدرای کنید تجهیزاتی نظیر GPS، نمایشگر بزرگتر، صفحه لمسی مخصوص سیستم iDrive، تزئیناتی از جنس آلومینیوم و فیبرکربن و نشان M نیز در اختیارتان قرار می‌گیرند. علاوه بر همه این‌ها، مواد اولیه مصرف شده و کیفیت ساخت نیز بسیار عالی هستند. همچنین نکته قابل توجه، لوگوی M Power است که بر روی پشت سری صندلی ها تعبیه شه است که به هنگام باز شدن درب های خودرو به صورت خودکار روشن می شوند و به نوعی به شما هنگام ورود به کابین خوش‌آمد می‌گویند. آمپرهای کلاسیک پیوندی تاریخی با نسل‌های قبلی ب‌ام‌و برقرار می‌کنند، از طرفی شاهد نمایشگر مجازی هستیم که اطلاعات را به صورت دیجیتال روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد. سیستم iDrive دارای منوها و گرافیکی ساده است و خیلی سریع به لمس انگشت‌ها واکنش نشان می‌دهد. صندلی‌های جلو راحت هستند و هنگامی که تهاجمی رانندگی کنید، خوب از کمر حمایت می‌کنند، فضای سر و فضای پای زیادی نیز وجود دارد. در صندلی عقب نیز برای بزرگسالان به اندازه کافی فضای سر و فضای پا وجود دارد. فضای بار حتی در مدل کروک نیز زیاد است. جمع کردن سقف کروک نیز فقط 20 ثانیه طول می‌کشد.

قدرت و عملکرد پیشرانه

نیروی پیشران ب‌ام‌و M4 مدل 2015 را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری تامین می‌کند که به توربوشارژر مجهز است و می‌تواند 425 اسب‌بخار نیرو و حدود 550 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و البته دور موتور نیز می‌تواند به 7600 دور بر دقیقه برسد. این موتور قوی می‌تواند در کنار دو نوع گیربکس قرار گیرد، پیشنهاد اول کمپانی ب‌ام‌و یک گیربکس شش سرعته دستی که به صورت استاندارد عرضه می‌شود و پیشنهاد دوم یک گیربکس هفت سرعته دو وضعیته (M-DCT) به همراه پدل شیفترهایی روی پایه فرمان است، که خودروی مورد نظر ما دارای گیربکس اتوماتیک بود.

بنا به ادعای کمپانی باواریایی، خودرو ب‌ام‌و M4 مدل 2015 هنگامی که به گیربکس M-DCT مجهز باشد، قادر است ظرف 9/3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند. سیستم stop-start اتوماتیک که به منظور صرفه‌جویی در مصرف بنزین، هنگامی که خودرو بی‌حرکت است مانند پشت چراغ قرمز، موتور را خاموش می‌کند به صورت استاندارد عرضه می‌شود. میزان مصرف سوخت ب‌ام‌و M4 با گیربکس دستی و در سیکل ترکیبی 69/13 لیتر (10/16 لیتر در شهر و 53/10 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. البته استفاده از گیربکس اتوماتیک، مصرف سوخت را اندکی بالا می‌برد. ب‌ام‌و M4 مدل 2015 به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است. ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جلو و محافظ زانوی برقی و میله‌های محافظ (در مدل کوپه). همچنین سیستم BMW Assist که روی این خودرو به‌صورت استاندارد موجود است شامل مواردی نظیر خدمات اضطراری (دکمه درخواست کمک و هشدار برخورد اتوماتیک) و خدماتی اضطراری همچون پیدا کردن خودرو مسروقه و قفل و باز کردن درب‌ها از راه دور است. سیستم کنترل پایداری چند ابزار مختلف که برای افزایش عملکرد ترمزها طراحی شده‌اند را به صورت یکپارچه در می‌آورد، به طور مثال هر وقت برف‌پاک‌کن ها روشن می‌شوند، دیسک ترمزها را خشک می‌کند و هنگامی که راننده به ناگهان پایش را از روی پدال بر‌می‌دارد، آرام آرام لنت‌ها را به دیسک نزدیک می‌کند. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: دروبین دید عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم پیشگیری از تصادف (شامل سیستم محافظت از عابر پیاده) و ترمز اتوماتیک هنگامی که احتمال برخورد از جلو زیاد باشد. دیسک ترمزهای کربن سرامیکی عملکرد بالا نیز به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. این ترمزها قادرند ب‌ام‌و M4 را پس از پیمودن حدود 32 متر به حالت توقف در بیاورند که مسافت نسبتا خوبی است.

تجربه رانندگی

طبیعتا تجربه رانندگی با هر محصولی از کمپانی ب‌ام‌و که نشان M بر خودش داشته باشد، تجربه‌ای سرشار از هیجان و لذت خواهد بود. هربار که سخن ازخودروهای پرقدرت آلمانی به میان می‌آید ناخودآگاه تصویری از محصولات ب‌ام‌و که لقب M Power را به دوش‌ می‌کشند در ذهن تداعی می‌شود که همین موضوع می‌تواند به‌خوبی لذت و هیجان رانندگی با این محصولات باواریایی را توصیف کند. از زمانی که صحبت تست این خودروی خاص و دوست‌داشتنی به میان آمد، ناخودآگاه احساس افزایش میزان آدرنالین خون را حس کردیم و برای دیدن این کوسه خوش‌خط و خال آلمانی در جزیره کیش لحظه‌شماری می‌کردیم. پس از مدتی که خودرو را از بیرون برانداز کردیم و به‌قول معروف از دیدنش لذت بردیم نوبت به نشستن داخل کابین لوکس و در عین حال اسپرت رسید. پس از ورود به کابین در لحظه نخست ممکن است کمی سردرگم شوید. علت آن‌ هم وجود ادوات و امکانات رفاهی سرشاری است که سراسر کابین را پوشش می‌دهند. همچنین طراحی جذاب و گیرا به همراه هارمونی رنگ چشم‌نوازی که مجموعه دلنشینی را پدید آورده‌اند، بسیار خوشایند به نظر می‌رسد. پس از چند دقیقه نوبت به استارت زدن پیشرانه جادویی می‌رسد که از همان ابتدا و با صدای گوش‌نوازی که به هنگام روشن شدن از خود خارج می‌کند، نوید یک تجربه به یاد ماندنی را می‌دهد.

با قرار دادن اهرم دهنده در حالت درایو و خارج کردن ترمز دستی برقی از حالت پارک اقدام به حرکت کردن می‌کنیم. موتور شش سیلندر خطی و مجهز به دو عدد توربوشارژ کارش را به درستی انجام می‌دهد. واکنش موتور بسیار سریع بوده و خودرو در تمامی لحظات سبک و چالاک احساس می‌شود. زمانی که کمی پدال گاز را بیشتر از حد معمول فشار می‌دهیم سریعا نیرویی پیش‌برنده را احساس کرده و تمامی سرنشینان به درون صندلی‌هایشان فرو می‌روند. به عبارت دیگر ب‌ام‌و M4 در شهر مطیع و سر براه است ولی هر وقت از آن بخواهید که روی دیگر خود را نشان دهد، در کسری از ثانیه به غولی خشمگین تبدیل می‌شود که تمامی نیروی خود را رو آسفالت تخلیه می‌کند. نکته جالبی که هنگام تست توجه ما را به خود جلب کرد، نسخه‌ای تعدیل شده از صدای موتور و اگزوز بود که از طریق بلندگوهای سیستم صوتی پخش می‌شود. این صدای مجازی بسیار تاثیرگذار بوده و به هیچ عنوان شبیه صدایی به نظر نمی‌رسد که توسط کامپیوتر تولید شده باشد، به همن خاطر با شنیدن این صدا از راندن این خودرو یقینا لذت خواهید برد. مورد دیگری که بسیار قابل توجه است، فرمان خودرو است. ب‌ام‌و M4 نیز مانند بسیار دیگر از خودروهای امروزی، به جای فرمان هیدرولیک سنتی، از فرمان الکتریکی بهره می‌گیرد. مشکلی که وجود دارد این است که فرمان‌های الکتریکی حس خوبی در مورد چرخ‌های جلو به راننده منتقل نمی‌کنند ولی این واقعیت در فرمان ب‌ام‌و M4 صدق نمی‌کند و شما را به هیچ عنوان ناامید نخواهد کرد. واقعیت این است که در دوران مدرن به سر می‌بریم و این سیستم نیز مانند هر سیستم پیشرفته دیگری بسیار خوب کار می‌کند. این فرمان بسیار خوب واکنش نشان داده و بسیار حساس و دقیق عمل می‌کند و به هیچ عنوان پیچیده نیست. یکی دیگر از نقاط قوت ب‌ام‌و M4 دیفرانسیل آن است که نیرو را به اندازه مورد نیاز بین چرخ‌ها توزیع می‌کند، به این ترتیب، هندلینگ بسیار بالا می‌رود و اعتماد به نفس بالایی به راننده می‌دهد. به لطف قدرت بالای موتور و دیفرانسیل فوق‌العاده نصب شده روی این خودرو، می‌توان به راحتی و تنها با خاموش کردن سیستم کنترل کشش و فشردن پدال گاز تا انتها، صدای جیغ لاستیک‌ها را در آورده و چاشنی دودبازی را به رانندگی خود اضافه کنید. در این‌ زمان است که هیجان را با M4 می‌توانید به وضوح لمس کنید. سیستم تعلیقی که به صورت استاندارد عرضه می‌شود به هیچ وجه خشک نبوده و برای رفت و آمدهای روزمره کاملا مناسب است، به همین خاطر مجبور نخواهید بود سیستم تعلیق تطبیقی که به صورت سفارشی به فروش می‌رسد را خریداری کنید. گیربکس اتوماتیک M-DCT بسیار سریع و نرم عمل می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد بیشتر بر رانندگی‌اش تمرکز داشته باشد ولی اگر به درگیری کامل راننده علاقه‌مند هستید و یا به ‌عبارت دیگر بیشتر به سنت پایبند هستید تا مدرنیته، باید گیربکس شش سرعته دستی را انتخاب کنید تا سهم استعداد و توانایایی خود را در هیجان رانندگی با این خودروی جسور افزایش دهید. همچنین نکته‌ای که در مورد جعبه دنده M4 وجود دارد، سیستم تنظیم دور اتوماتیک بوده تا هنگام کاهش دنده، دور موتور بیش از حد بالا نرود که در زمان تست خودرو بارها شاهد این موضوع بودیم. زمانی که دنده معکوس می‌دهیم ناگهان غرشی از نهاد پیشرانه بلند شده که بلافاصله شاهد افت دور موتور هستیم. هرچند وجود این سیستم برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر موتور بسیار مفید بوده اما تا حدودی نیز لذت سواری را کاهش می‌دهد. به قول معروف این سیستم در اوج لذت شنیدن صدای موتور و همچنین گشتاور بالا، ناگهان تو ذوق زده و شما را از ادامه این‌ کار منصرف خواهد کرد. اگر بخواهیم تجربه رانندگی با تنها ب‌ام‌و M4 موجود در کشور را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که M4 عصاره‌ای خالص از هیجان بوده که شما می‌توانید آن را زیر پا و در دستانتان لمس کنید. اما ذکر این نکته در پایان خالی از لطف نیست که شرایط نگهداری از این خودرو در جزیره کیش تاحدودی دشوار بوده؛ علت آن هم کمبود نیروی متخصص و همچنین قطعات یدکی و سوخت مناسب در این جزیره است. که همه این موارد در خصوص سایر سوپراسپرت‌ها و خودروهای خاص جزیره کیش نیز صادق بوده. در پایان از علی سراج مالک محترم خودرو جهت در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تهیه گزارش، سپاس گزاریم.

مشخصات فني
مدلبی ام و M4 Performance 2015
پيشرانه6 سیلندر خطی تویین توربوشارژر
حجم موتور3000 سی سی
حداکثر قدرت425 اسب بخار
حداکثر گشتاور550 نیوتون متر
شتاب رسمي3.9 ثانیه
صرف سوخت ترکيبي13.69 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1840 کیلوگرم
قيمتنا موجود در بازار کشور (67 هزار دلار قیمت پایه در بازار امریکا)

29 عکس

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/8/19
وااای تا این تیتر رو دیدم هوش از سرم پرید !! خودروبانک کارت درســــــــــــتــــه یــــــــــــــه دونـــــــــــه ای دمـــــت گـــرم واقعا این ماشین فوقالعادس هرچی بگم کم گفتم اون از رنگش که تو دنیا خاصه اون از ابهتش اون از قدرتش اصن دیوونه این ماشین شدم آفرین بی ام و واقعا نگاه کن ببین چی ساخته لامصب!! این ماشین رویاهای منه
اگه بخوام تعریف کنم باید تا فردا از خوبیاش بگم واقعا اما تو یه کلمه بگم " تو بهترینی "
1395/8/19
اگه این ماشینه پس اونیکه ما سوار میشیم الاغ هم نیست:l
1396/2/14
پدرامم اسم شد اخه ؟ اینجا چیکار میکنی جای تو بهشت زهرام نیست هه حای تو وست هندونس بیچاره
1395/8/19

ماشینک ه عالیه من کلاً نظری نمیتونم در موردش بگم ولی ...
عکس آخر که دنده ماشین ور کنار سویچ و آیفون نشون میده قشنگ خود لاکچریه خیلی خوشم اومد از عکسش واقعاً قشنگه ایول ♥ ة
1395/8/22
فقط ایفونش خزه میتونست مثلا یه بلک بری پورش دیزاین باشه
1395/8/19
وای وااای واااای فقط میتونم بگم واااای چقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدر خوبه این لامصصصصصصصب
1395/8/19
نا موجود در بازار چیه پس اینو تو امارات بررسی کردین؟
خو طرف چقدر واسه ۶۷ هزار دلار هزینه کرده اونک بنویسید دیگه 😑
1395/8/20
اين ماشين تو كيش تست شده و قيمت اين ماشين در جزيره كيش با بازار آمريكا يكيه
1395/8/19
رنگ ماشين خيلي قشنگه رنگ آيفونشم جذابه.
خودرو بانك جا داشت عكسهاي بيشتري از كابين ميگذاشتين
1395/8/19
صندلی های جلو منو کشته !!!
1395/8/19
این bmw هم که اکثر ماشیناش صفحه کیلومتراشون مثل سمند میمونه خیلی زشته
1395/8/20
با سلام من این مدل bmw m4 پارسال در کانادا سوارشدم به جرئت میتونم بگم از نظرقدرت ؛ کیفیت ساخت فوق العاده عالی و قطعات داخل کابین بی نظیر و بسیار باکیفیت و قدرت عالی در جاده داره واقع درنوبه خودش بی نظیر ممنون از سایت خوبتون
1395/8/20
با این مفاله های شما دارم عاشق بی ام و میشم D:
1395/8/20
با عرض ادب و خسته نباشید ممنون از اینکه سراغ ماشین های گذر موقت شدید اگه امکانش هست بازم از بررسی این ماشین ها بزارید بازم ماشین های خیلی خیلی خاص تو مناطق آزاد هستش واقعن خوندن بررسی این ماشین ها لذتی وصف ناشدنی داره مثلا میتونید لامبو اوانتادور رو بررسی کنید که صدای اگزوزش می ارزه به کل ایران خودرو
1395/8/21
تیتر رو که دیدم وسوسه شدم خبر رو بخونم این بی ام و زیبا با این رخ خشن و جذاب یه پیشنهاد دارم حالا که شما ام 4 رو تست کردید اگه تونستید یه تست هم از ام 5 منطقه آزاد اهواز انجام بدید
1395/8/22
چه عکس های حرفه ای گرفته عکاستون!! بابا ایول !!
1395/8/24
2 هفته پیش برای خرید ماشین مصرف شخصی کیش بودم که بعد از نمایندگی تویوتا رفتم نمایشگاهی که این ماشین داخلش بود از اونجای که با صاحب نمایشگاه رفیق شدیم درو باز کرد تا بشینم داخلش همونجوریش حس خوبی داشت چه برسه که باهاش رانندگی کنی قیمتش رو یادم نیست چند گذاشته بود اما فکر کنم تو رنج 200 میلیون تا 270 میلیون گذاشته بودن. یه فورد موستانگ هم بود تو نمایشگاه که جالب بود با موتور 2400cc که قابل گذر برای مرخصی به سرزمین اصلی بود با قیمات 260 میلیون
1395/8/28
نمیدونم چرا فقط یک کلمه در ذهنم نقش بسته و دیگه قفل شدم؟؟!! " مادرجان!!!"
1395/9/5
اونوقت ما میریم نمایندگی از امکانات پراید سوال میگیریم... 😂
1396/2/14
از وابسته به هسته ای تو پدرام ؟
1396/5/31
من متوجه نشدم یعنی یه نفر با 270 میلیون توی کیش با این ماشین لذت میبره ولی من توی مشهد باید حدودا700 میلیون شاید بیشتر پول بدم تا این ماشینو بخرم؟
خییییییییییییییییییییییلییییییییییییییی معرکس این ام4
1396/6/20
حسود نيستما ولى الهى كوفتشون باشه تو اين رنج قيمّت تو تهران يه سانتافه آشغالى بت ميدن
1396/6/31
وحشتناك عاشقشم.واقعا بينظيره.