موضوعات داغ

جنگ تمام عیار داخلی! فورد ماستنگ در برابر شورلت کامارو در جزیره کیش

14 اردیبهشت 1396

مقدمه

همه این دعواها برمی گردد به سال 1964 که برای اولین بار فورد یک خودرو را در یک کلاس جدید با نام ماستنگ بر روی پلت فرم فورد فالکون معرفی کرد. این خودرو توسط جان نجار طراحی شده و به دلیل علاقه‌‌اش به جنگنده‌‌های ماستنگ که در جنگ جهانی دوم قرار داشتند، نام این خودرو را ماستنگ گذاشت. البته روایت‌‌های انتخاب نام این خودرو بسیار زیاد است. شرکت فورد تا پایان سال 1965 میلادی توانست 680989 دستگاه فورد ماستنگ را در آمریکا به فروش برساند. این آمارو ارقام شرکت رقیب یعنی شورلت را وسوسه کرد تا وارد بازی خودروهای عضلانی شود. سرانجام در سال 1966 با معرفی کامارو، فورد ماستنگ را به چالشی سخت دعوت کرد. البته هرچه فورد در ارائه‌‌ی این خودرو به بازار عجله داشت، کمپانی شورلت با یک‌‌سال تاخیر یعنی در سال 1967 کامارو را وارد بازار جهانی کرد. از رقابت این دو خودرو حدود 50 سال می‌‌گذرد. خودروبانک نیز تصمیم گرفت تا در جزیره‌‌ی کیش آخرین مدل‌‌های وارد شده به ایران را مورد تست و بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری

اول از همه به سراغ فورد ماستنگ 2016 می‌‌رویم. اگرچه هر دو خودروی مورد بررسی ما سعی خودرو را بر حفظ اصالت‌‌های دو کمپانی کرده‌‌اند. ماستنگ در طراحی خود با نسل قبل، تغییر 180 در‌‌جه داشته است. فورد در طراحی این خود سعی کرده تا نماد‌‌های کلاسیک ماستنگ مانند جلو پنجره و چراغ‌‌های عقب را در این خودرو حفظ کند. همچنین به گفته‌‌ی کمپانی فورد، طراحی این خودرو توانسته کمک بسیار زیادی به سیستم آیرودینامیکی این خودرو بکند. چراغ‌‌های یک تکه‌‌ی عقب جای خود را به چراغ‌‌های LED سه تکه داده است. همچنین چراغ‌‌های بزرگ جلو جای خود را با چراغ‌‌های باریک‌‌تر عوض کرده است. ماستنگ تمام سعی خود را برای نزدیک شدن به سلیقه‌‌ی اروپایی کرده که می‌‌توان گفت به میزان قابل توجهی موفق بوده است. برای مثال می‌‌توان به چراغ دنده‌‌ عقب خودرو اشاره کرد که در وسط سپر عقبی خودرو قرار گرفته است. این سبک از چراغ را برای اولین بار فراری برروی خودروهای خود قرار داد. یکی از نکات قوت ماستنگ، چراغ‌‌های روز (Day-Light) آن بوده که جذابیت خاصی به ظاهری ماستنگ داده است.

از آنجایی که نسل جدید کامارو به ایران وارد نشد، ما به سراغ آخرین نسلی که در ایران حضور داشت رفتیم. این خودرو تولید سال 2013 بوده است. البته نسلی که در ایران حضور دارد و نسل آخر کامارو، تفاوت‌‌های زیادی با یکدیگر از نظر طراحی بیرونی ندارد. در واقع جنرال موتورز به دلیل استقبال خوبی که از این نسل از کامارو شد، تصمیم گرفت تا طراحی نسل جدید این خودرو را زیاد تغییر ندهد. شوورلت نیز سعی خود را مبنی بر حفظ اصالت طراحی این خودرو کرده است. در جلوی خودرو یک هواکش بزرگ دیده می‌‌شود که علاوه ‌‌بر کمک به خنک کردن موتور، زیبایی خاصی به ظاهر کامارو داده است. همچین چرا‌‌غ‌‌های روز (Day-Light) دایره‌‌ای شکل کامارو، کمک زیادی به زیبایی ظاهر این خودرو کرده است. در قسمت عقب خودرو هم، چراغ‌‌های دوتکه‌‌ی مربعی شکل جای خود را به چراغ‌‌های یک تکه‌‌ی مستطیل شکل داده است. یکی از امکانات اضافه‌‌ی RS داشتن اسپویلر یا همان بال عقب خودرو است.

فضای داخلی

شاید با نگاه کردن به ظاهر خشن و جذاب این خودروها، فکر کنید که طراحی داخل آن‌‌ها نیز به همان جذابیت بیرون آنها است. اما زمانی که درب خودرو را باز کنید کاملا متوجه طراحی ضعیف داخلی آنها خواهید شد. کلا خودرو‌‌های عضلانی از طراحی داخل جذابی برخوردار نیستند. البته که روز به روز در حال پیشرفت هستند.

فورد در ساخت کابین ماستنگ سعی خود را کرده تا معیارهای کلاسیک آنرا حفظ کند. اما با این حال توجه زیادی در به‌‌کار گیری مواد مرغوب در ساخت کابین نکرده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که فورد در این نسل از ماستنگ مواد به کار رفته در کابین را نسبت به نسل قبلی ارتقاء داده است. اما اگر قرار است که ماستنگ با خودروهای با کیفیت اروپایی رقابت کند، فورد باید بیشتر از این حرفا به کیفیت کابین خود اضافه کند. فورد سعی کرده دکمه‌‌های ماستنگ را شبیه به کابین هواپیما طراحی کند که بسیار هم موفق بوده. استفاده از این کلیدها یک حس بسیار جدید را برای راننده فراهم می‌‌کند. یکی از بزرگ‌‌ترین نقاط ضعف ماستنگ را می‌‌توان محل قرار گیری بد ترمز دستی آن دانست که در بسیار از مواقع به پای راننده گیر می‌‌کند. صفحه کیلومتر شمار ماستنگ نیز از دو دایره‌‌ و یک صفحه‌‌ نمایش رنگی تشکیل شده است. دایره‌‌ی سمت چپ دور موتور و دایره‌‌ی سمت راست سرعت را نشان می‌‌دهد که با کیلومتر و مایل علامت گذاره شده است. صفحه‌‌ نمایش خودرو نیز اخطار‌‌هایی مانند باز بودن درب‌‌ها را اعلام می‌‌کند و همچنین دنده‌‌ی خود را بر روی آن نمایش می‌‌دهد. دکمه‌‌هایی که بر روی فرمان‌‌ این خوردرو قرار گرفته نیز بسیار کار آمد هستند. کلید‌‌هایی مثل پاسخ دادن یا قطع کردن تلفن همراهی که از طریق بلوتوث به سیستم خودرو وصل شده و همچنین کم و زیاد کردن سیستم صوتی خوب ماستنگ که تجربه‌‌ی گوش دادن یک موسیقی لذت بخش را با سقف باز برای شما به ارمغان می‌‌آورد.

طراحی داخل کامارو بسیار ضعیف‌‌تر از ماستنگ است. زیرا که شورلت سعی کرده تا طراحی کلاسیک این خودرو را برای طرفداران کامارو نگه دارد. برای همین ترمز دستی و صفحه کیلومتر کامارو را مانند نسل اول و دوم این خودرو طراحی کرده است. یک صفحه کیلومتر که از دو عدد مربع تشکیل شده که در وسط آنها یک صفحه نمایش قرار داده شده که سرعت را به صورت دیجیتالی نمایش می‌‌دهد. لوازم به کار رفته داخل کابین خودرو خیلی با کیفیت نیستند و طراحی خاصی ندارد و بسیار ساده است. در وسط کنسول خودرو یک صفحه نمایش 7 اینچی قرار داده شده است. این صفحه نمایش برای پخش موسیقی به بلندگوهای Boss مجهز شده تا لذت شنیدن موسیقی در این خودرو را برای مسافران بیشتر کند. همچنین این صفحه نمایش امکان کنترل سیستم ناوبری خودرو را برای شما به ارمغان می‌‌آورد. این صفحه نمایش در نسل جدید کامارو به سیستم اپل کار و اندروید اتو مجهز شده است. فرمان این خودرو همانند ماستنگ نیز به یکسری کلید مجهز شده تا بتوانید سیستم‌‌هایی مثل موسیقی و کروز کنترل را از روی آن کنترل کنید.

مشخصات فنی

این نسل از فورد ماستنگ دارای نسخه‌‌های متعددی است. این نسخه که ما به سراغ آن رفتیم دارای یک پیشرانه‌‌ی3.7 لیتری 6 سیلندر است. این پیشرانه توان تولید 304 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه را دارد. همچنین می‌‌تواند گشتاوری معادل 379 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند. فورد یک گیربکس 6 سرعته‌‌ی اتوماتیک را برای این خودرو در نظر گرفته است. البته شما می‌‌توانید توسط کلیدهایی که در پشت فرمان در نظر گرفته شده به صورت دستی به تعویض دنده اقدام نمایید. ماستنگ با دارا بودن 1601 کیلوگرم وزن می‌‌تواند در عرض 5.5 ثانیه می‌‌تواند شما را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند. این پیشرانه‌‌ می‌‌تواند ماستنگ را تا حداکثر سرعت 260 کیلومتر در ساعت برساند.

شورولت نیز برای این نسخه از کامارو یک پیشرانه‌‌ی 3.7 لیتری 6 سیلندر را در نظر گرفته است. در این بخش می‌‌توان کامارو را برتر دانست. زیرا که این پیشرانه می‌‌تواند 327 اسب بخار در 6800 دور در دقیقه قدرت تولید کند. همچنین گشتاوری معادل 377 نیوتن‌‌متر در 4800 دور در دقیقه را دارد. حجم پیشرانه‌‌ها کاملا یکسان بوده، اما در این قسمت تکنولوژی شورلت به کمک کامارو آمده تا بتواند از ماستنگ برتر باشد. کامارو نیز مانند ماستنگ دارای یک جعبه دنده‌‌ی 6 سرعته‌‌ی اتوماتیک بوده که راننده می‌‌تواند توسط کلید‌‌های پیشت فرمان به صورت دستی دنده‌‌ را عوض کند. با اینکه پیشرانه‌‌ی بهتری از ماستنگ دارد، اما حداکثر سرعت خودرو 10 کیلومتر از ماستنگ کمتر بوده، یعنی کامارو می‌‌تواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت برسد. همچنین با داشتن اسب بخار بیشتر، زمان بیشتری می‌‌کشد تا کامارو به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. کامارو می‌‌تواند در عرض 5.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این مسئله برمیگردد به وزن سنگینی که کامارو دارد. کامارو دارای وزن 1800 کیلوگرم بوده که این یعنی چیزی حدود 200 کیلوگرم سنگین‌‌تر از ماستنگ است.

تجربه رانندگی

هر دو خودرو از سواری نرم و بسیار خوبی برخوردار هستند. اما هر دو دارای یکسری مشکلاتی نیز هستند. برای مثال ماستنگ در پیچ‌‌ها خیلی حالت محکمی ندارد و اگر کمی حواس راننده پرت شود، به راحتی بر روی آسفالت سر میخورد و کنترل قسمت عقب خودرو را از دست خواهید داد. این مشکل هم در این نسل وجود دارد و هم در نسل قبلی ماستنگ وجود داشت. همین مسئله تا به امروز باعث تصادفات بسیار زیادی از ماستنگ‌‌ها شده. این موضوعی هست که فورد باید آن را بر طرف کند. البته در بسیار از مواقع این حالت لذت بخش است. بسیاری از مردم دوست دارند در رانندگی یک سری شیطنت‌‌هایی را انجام دهند. ماستنگ کار را برای اینجور افراد بسیار ساده کرده است. شما به راحتی هرچه تمام می‌‌توانید سر پیچ‌‌ها با ماستنگ خود سر بخورید و از این کار لذت ببرید. البته به دلیل فرمان پذیری عالی ماستنگ، شما می‌‌توانید به راحتی خودرو را کنترل کنید و آن را به مسیر اصلی برگردانید.

کامارو نیز به دلیل داشتن ستون‌‌های پهن و ارتفاع کابین، دید خیلی خوبی نسبت به جاده ندارد. کامارو مانند ماستنگ زیاد تمایلی به انحراف ندارد اما مانند ماستنگ از فرمان پذیری بسیار عالی برخوردار است. کیفیت مواد به کار رفته نامرغوب در کابین خودرو ممکن است در صورتی که زمان زیادی که پشت فرمان قرار بگیرید از رانندگی خسته شوید.

در کل این دو خودرو طرفداران پروپا قرص خود را دارد. برای همین مقایسه کردن این دو اکثر اوقات کار سخت و مشکلی است. هر دوی این خودروها می‌‌تواند لذت رانندگی با یک خودروی کانورتیبل ماسل را برای شما به ارمغان بیاورد. حال در انتها انتخاب با خودتان است که ببینید ماستنگ را می‌‌پسندید یا کامارو را؟!

در انتها می توانید جدول مشخصات فنی دو خودرو را مطالعه کنید.

مشخصات فني
مدلفورد ماستنگ اسم خودرو 2
پيشرانهشش سیلندر وی شکلشش سیلندر وی شکل
حجم موتور3.6 لیتر3.7 لیتر
حداکثر قدرت304 اسب بخار در 6500327 اسب بخار در 6800
حداکثر گشتاور379 نیوتون متر در 4000 دور 377 نیوتون متر در 4800
شتاب رسمي5.5 ثانیه 5.2 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر 10 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1600 کیلوگرم 1800 کیلوگرم

64 عکس

نظرات کاربران

20 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/14
ممنون از مقاله زیباتون
حیف که داخلشون خیلی کثیفه
1396/2/14
من یه مقاله ی دیگر از دلیل رقابت دو خودرو ساز خونده بودم نوشته شده بود که کامارو قبل از موستانگ به وجود اومده بود و به یه پروژه ی خیلی خاص تبدیل شده بود و فورد از طریق کارمند های شورولت متوجه می شه و دست به کار می شه!
الان کدوم درسته؟!
1396/2/17
سلام دوست عزیز.طبق چیزی که بنده اطلاع دارم.کارل شلبی به شرکت ایس انگلستان میگه یه بدنه میخوام که دو پیشرانه بتونه این بدنه رو جابه جا کنه.بعدش اصلا ماستنگ برای رقابت با کوروت سی دو طراحی شده.و اصلا کامرویی وجود نداشته.اصلا اولین ماشین ماسله که ساخته شده.بعدش شلبی اول اصلا طرحش رو برای شرکت شولت میفرسته.ولی چون جنرال موتورز داشت کوروت تولید میکرد.قبول نکرد که بعدش کارل شلبی طرحش رو برد برای فورد.چیزی که من قبلا جایی خوندم.شاید اینطورم نباشه.ولی چیزی که همه میگن
1396/2/14
من زمانی که واسه بار اول سوار کامارو آر اس شدم ، حیرت زده شدم از اینکه ماشینی که انقدر از بیرون جذاب و دوست داشتنیه مگه میشه داخلش انقدر ساده ، معمولی و سرسری طراحی شده باشه ؟! همه چیز خیلی قدیمی به نظر می رسید و واقعا تعجب کرده بودم ، حالم گرفته شده بود... اما وقتی نوبت به رانندگی می رسه آدم میبینه که ماشین یعنی همین ، اول و آخرش شما میخوای با این ماشین رانندگی کنی... لذت رانندگی با این ماشین رو هیچ موقع فراموش نمیکنم ، یه کم که گذشت به این نتیجه رسیدم که وضعیت اونقدرام بد نیست و با توجه به قیمتی که کامارو داره کاملا توجیه پذیره!
1396/2/14
راستش دیگه شورلت و فورد توانایی رقابت با دوج تو این سبک رو ندارن.......only challenger
1396/2/14
چلنجر که فوق العادست ، لذت سواریش خیلی خاص و درجه یکه
1396/2/14
کاش در مورد همه ی خودرو ها اینقدر نقاط ضعف ها پررنگ مطرح می کردید (اونم در اصل نقطه ضعف نیست جزء خصلت ماسکال های امریکاییه ، سبک طراحی داخلی ، لیز خوردن ، ستون های ضخیم سبک طراحی یا .... )
1396/2/14
هر دو عالی ولی من تجربه رانندگی با موستانگ رو نداشتم
دو سال پیش رفتیم به کیش یک کامارو 2012 اجاره کردیم واقعا زمین رو از جا می‌کَند!
هر دو عالی واقعا نمی توانم بگم کدام بهتره ولی صندلی عقب کامارو بزرگتر از موستانگ هست که البته باتوجه به نوع استفاده فضای سرنشیان در خودروهای سوپر اسپورت خیلی ملاک نیست
1396/2/14
واقعا با این که عاشق عضلانی های امریکایی هستم ...........ولی این فاجعه رو نمیشه تحمل کرد ....اولا که دیگه این از حالت عضلانی در اومدن و مثل فیتنس کار ها شدن اندام باریک و ترکه ای ..........کیفیت فوق پایین کابین که واقعا تو نگاه اول مخصوصا کامارو منو یاد لیفان x60 انداخت ........و طراحی هایی که بیشتر از منطق استفاده میشه تا اقراق .......و این یعنی از دست دادن اون جذابیت های بصری یه امریکایی واقعی ..........
1396/2/14
لیفان x60 ???؟؟؟ مطمئنی از نزدیک دیدی این ماشینارو ؟
کلا ندیده باشی هم آدم هیچ جوره نمی شه این ماشینارو کنار اسم لیفان بیاری توهین کردی به تاریخ خودرو
من پشت این نسل کامارو و این نسل ماستنگ و نسل قبلی ماستنگ کوپه و کروکشون نشستم متریالش خوب نیست اما در برابر ایکس 60 لکسوزه
وقتی تو n گاز میدی بهشون موتورش ماشینو با اون وزن و بدنه می لرزونه صداش با روحت بازی می کنه ... البته من بنظرم ماستنگ یه لول همه چیش بهتر هست ،
بعدشم فلسفه این ماشین سبک خودشو داره ماشین لاکچری نیست که ، متریال می خوای بنز بخر پولشم دوبله به بالا...
اون خوبه تو سبک خودش اینم تو سبک خودش ،
1396/3/7
اقا مجید درست می گه قبل از عید یک هوندا CR_Vتو نمایندگی دیدم مونتاژ امریکا ؛نمی شه بگی مثل لیفان x60 اما چنگی هم به دل نمی زد کیفیت مواد به کار رفته تو کابین به شدت در سطح پایین .تازه به خاطر اینکه مونتاژ امریکاست مدتی پلاک هم نمی شه . بدبختی ما ملت
1396/2/14
با تشکر ولی ناقص بود مقالش : فضای سرنشینان عقب . حداقل یه ویدیو کوتاه از خودرو . اگزوز ماشین ها . نحوه کروک شدنشون . با این ماشین ها معمولا یه دریفتیم میزنن
1396/2/15
چهره کامارو واقعن با روح و روان آدم بازی های ناپسند می کنه :)
1396/2/15
یه تست صفر تا صد هم بگیرین، به علاقمندانش حال میده ها :/
1396/2/15
یه چیز جالب هم بگم ، من پارسال دقیقا همین موقع ها بود رفته بودم کیش و کامارو گرفته بودم ، الان رفتم عکسامو دیدم پلاک همون پلاکه :))) خیلی جالبه ، دقیقا همون ماشین رو بررسی کردین ، اون موقع حدود 70 تا راه رفته بود ، الان نمیدونم ... ولی خیلی جالب بود :)
1396/2/16
دستتون درد نکنه فقط خواهشا از این به بعد روی گرفتن عکس ها یه مقدار دقت کنید. شما که وقت و هزینه گذاشتین. اقلا یه دستمال توی کابین ماشین ها بکشید. اون ال سی دی پر از لکه انگشت هیچ جذابیتی نداره. اون فلش رو بردارید میخوای عکس بگیرید. پای راننده رو توی کادر نیارید یا اگه میارید یه کفش تمیز پاش باشه...
به این ظرافت ها دقت کنید عکس ها خیلی جذاب تر میشدن.
خلاصه هر عکسی رو گرفتین صاف نیارید توی وب سایت...
1396/2/17
سلام.خسته نباشید.مثل همیشه عالی.فقط کاشکی از مدل فول استفاده میشد.موستانگ و کامرو به راحتی میتونم بگم از مدل های بیسیک یا نیمه فول استفاده شد
1396/2/17
چندتا مشکل از نظر من در مقاله هست.درکش سخته پای راننده به ترمز خوردن البته به عنوان کسی که سواره موستانگ شدم.بعدش گفتین شبیه به کابین هواپیما کلیداش طراحی شدن.الان اون خواننده هایی که موستانگ سوار نشدن نمیدونن منظورتون چی.چون مدلی که عکسش رو گذاشتین اصلا کلیداش مدل نیمه فول هستن.و اصلا به شکل هواپیما نیستن.کاشکی یه عکسی میزاشتین منظورتون روشن بشه برای مردم.یا مثلا صندلی ها چرم نیستن.داخل کامرو هداپ هست و چهار امپر که نه گفته شده نه عکسش هست.همینطور ماستنگ اونجایی که دریچه های کولر هست.در مدل فول امپر داره.و شما سختی و زحمت کشیدین.بیایین برای مردمی که اطلاع ندارن کمی اطلاعات بیشتر بدین.هیچ کاری هم نداره کاره پانزده دقیقس.بیایین مثلا مدلی های چهارسیلندر توربو و شیش و هشتشونم مشخصات فنیش رو بزارین.بعدش مثلا تفاوت هاشونم بگین.مثلا ممکنه مدل چهارسیلندر با هشت کمی در وزن و رینگ ماشین تفاوت داشته باشن.شما عکس مدل هشتشم بزارین.که مردم کامل موستانگ یا کامرو رو بشناسن.یا حتی بگین تفاوت وزن کروک یا سقف فلزش چقدره.یا بگین ایمنیش چطوره سقف کروکوچیکار کرده فورد و شولت که سقف پارچه ای.یا مثلا بگین چجور بفهمیم کدوم موستانگ چهاره یا شیشه یا هشته.از یک ارم میشه فهمید.که حتی موستانگی که تست شده.آرم مدله اکوبوسته.اکوبوست یه اسبه شیش سیلندر یک اسب خطی وسطش هشت نوشته جی تی شلبی مثل یه ماری.یا کامرو اس اس چی آر اس چی.ممکنه مقاله طولانی تر بشه ولی ارزشش میره بالا.مردم آگاه میشن.ممکنه بعضی ها ندونن.اگر مقاله جامع باشه.ارزشش میره بالا.تشکرممنون.واقعا زحمت میکشین.من چندین ساله از سایتتون استفاده میکنم.آرزوی موفقیت دارم براتون
1397/3/30
اقا بامداد دمت گرم خیلی حرفه ای هستی واقعا دمت گرم حلالت به مولا... اگه میشه برام ایدی تلگرامتو ارسال کن به همین ایمیل ممنون میشم خدافظ
1400/1/12
حیف اینکه پلاک نمیشه معادل هزینه همچین ماشینی میخوای چینی مونتاژبخری مجبوری بگیری