موضوعات داغ

بررسی بی ام و 218i اکتیو تورر در تهران، ماندن در دوراهی

9 مرداد 1396

مقدمه

بی ام و همیشه در بازار ما جزو برندهای لوکس و البته پر طرفدار خودرویی بوده و بسیار از جوانان این برند را به دلیل عملکرد فوق‌العاده و طراحی جسورانه دوست داشته‌اند. اما در سال‌های اخیر، رقابت این شرکت چنان داغ و سخت شده که در مواردی تصمیمات اشتباهی نیز گرفته شده و باعث خلق محصولاتی شد که عمر طولانی را تجربه نکردند.

بی ام و طی چند سال گذشته با تصمیماتی عجیب و غریب به خوبی توانسته به همگان ثابت کند که می‌تواند محصولی تولید کند که دوست‌داشتنی نیست! جرقه این موضوع در سال 2011 خورد که بی ام و تصمیم گرفت با حذف سری 3 کوپه و کانورتیبل و جایگزین کردن اتاق 4 به جای آن تغییری بزرگ در محصولاتش ایجاد کند. هرچند مدل‌های سری 4 و سری 2 بسیار جذاب بودند اما تولید سری 3 و سری 5 جی‌تی کم حرف و حدیث ایجاد نکردند و طراحی نه‌چندان عامه‌پسند سری‌های GT بی ام و به مذاق منتقدان خوش نیامد و موجب تاختن به بی ام و شد.

اما نمایشگاه خودرو تهران در سال گذشته که پس از وقفه‌ای 11 ساله به تهران بازگشته بود با حضور گسترده واردکنندگان و ... همراه بود. وقتی سری به غرفه پرشیا خودرو نماینده بی ام و زدیم به خودرویی با نام 218i اکتیو تورر برخوردیم که در کلاس MPV قرار می‌گیرد و پرشیا خودرو تمام خودروهای جذاب بی ام و را رها کرده بود و دیفرانسیل جلوی عجیب بی ام و را به غرفه آورده بود.

حال پس از گذشت چندماه به ملاقات این خودرو رفتیم تا ضمن بررسی ظاهری آن در فراغ بال تجربه رانندگی با آن را با شما خوانندگان عزیز به اشتراک بگذاریم. با تیم تست خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

سری 2 بی ام و اکتیو تورر از پلت فرمی مشترک با مینی کوپر بهره می‌برد. جالب اینکه با توجه به کلاس اینگونه خودروها که در رده MPV قرار می‌گیرند، روی کارت ماشین این خودرو هاچ‌بک درج شده است! با توجه به طراحی این خودرو می‌توان بازار هدف بی ام و را بانوانی دانست که شتاب بالا چندان اهمیتی برایشان نداشته، در عین حال که علاقه‌مند هستند سوار بر خودرویی باکیفیت شوند و برای متفاوت بودن ترجیح می‌دهند برند بی ام و را برگزینند.

البته با توجه به فضاسازی مناسب کابین و صندوق بار می‌توان سری 2 اکتیو تورر را مناسب خانواده‌هایی دانست که آخر هفته به سفر می‌روند و پدر خانواده با آرامش و اهل رانندگی آرام است.

طراحی کلی این خودرو با آن که پویایی مناسبی داشته و از خطوط سیال روی بدنه آن استفاده شده، اما آن حس همیشگی محصولات بی ام و را منتقل نمی‌کند و از آن دست خودروهای محدود بی ام و می‌باشد که در خیابان چشم‌ها دنبالش نمی‌کنند! به عبارت ساده‌تر بی ام و با تولید این خودرو نشان داد می‌تواند خودرویی نیز تولید کند که در خیابان آنچنان هم دوست‌داشتنی نیست!

باید قبول کرد که به همان مقدار که پورشه در تولید خودروهای غیر اسپرت مثل پانامرا، کاین و ماکان موفق بوده، بی ام و و مرسدس با تولید خودروهای MPV از نظر طراحی ناموفق بوده‌اند.

نمای عقب خودرو مشابه اکثر محصولات بی ام و با دو چراغ L مانند تزئین شده‌اند، اما در نهایت چهره‌ای محافظه‌کار و خانوادگی را رقم زده‌اند.

درست است که ما بر طراحی این خودرو انتقاد کرده‌ایم و آن را فاقد هیجان دیگر محصولات بی ام و می‌دانیم، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که بی ام و این محصول را برای خانوانه‌های پرجمعیت و استفاده این چنینی طراحی کرده و شاید برای این قشر از مشتریان، این طراحی کافی و مناسب باشد اما با پیش زمینه تولید محصولات هیجان انگیز بی ام و، درک این نوع طراحی محافظه‌کارانه کمی صبر می‌طلبد!

طراحی کابین و فضای داخلی

با بازکردن درب خودرو اولین نکته‌ای که به چشم می‌آید فرمان M سه‌پره معروف بی ام و است. طراحی کلی کابین برخلاف سایر محصولات بی ام و با مقداری تفاوت همراه است. شاید مهم‌ترین موردی که در کابین با سایر محصولات بی ام و تفاوت دارد، محفظه‌ای بزرگ در داشبورد میانی است که برای قرار دادن وسایل بسیار مناسب می‌باشد.

در جای جای خودرو یعنی روی دربهای جانبی، داشبورد و کنسول، فضاسازی برای قراردادن اجسام صورت گرفته است. کیفیت کلی کابین با دور دوزی‌هایی آبی رنگ در قسمت‌های مختلف خودرو در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

در ردیف جلو و عقب فضای مناسب برای سرنشینان وجود دارد و خبری از تماس سر با سقف و یا پای سرنشینان عقب با صندلی جلو نیست، مضاف بر اینکه ردیف دوم صندلی‌ها برای راحتی بیشتر سرنشینان قابلیت خواباندن دارد. در قسمت صندوق بار فضای زیادی برای قرار دادن کیف، ساک و ... در نظر گرفته شده تا برای سفرهای برون شهری از کمبود فضا رنج نبرید.

دو تفاوت نیز با محصولات معمول بی ام و در این خودرو دیده می‌شود. یکی استفاده نکردن از سیستم iDrive است که دنده آن همانند بی ام و X1 به صورت معمولی است و دیگری نوع نمایش سیستم HUD است. در بالای داشبورد و جلوی راننده یک صفحه در بیرون قرار دارد و اطلاعات روی آن نمایش داده می‌شود در صورتیکه در اکثر مدل‌های بی ام و این اطلاعات روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود.

از نظر ارگونومیک و دسترسی به امکانات بی ام و باید گفت با توجه به شباهت کابین محصولات این کمپانی به هم، این امکان به راحتی صورت می‌گیرد و باید گفت که فضای داخلی بی ام و 218i اکتیو تورر بسیار جادار، مناسب استفاده خانوادگی و سفرهای برون شهری است و هر چقدر از نظر طراحی این خودرو محافظه‌کار بوده، اما در عوض در داخل خودرو فضاهای بسیار زیاد و مناسب برای استفاده و کاربردی وجود دارد.

قوای فنی

پرشیا خودرو مدل اکتیو تورر را با دو مدل 225i و 218i وارد بازار کشور کرده است. مدل 225i به پیشرانه‌ای 2 لیتری 4 سیلندر مجهز می‌باشد که به لطف بهره‌گیری از توربوشارژر می‌تواند 231 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین گیربکس استفاده شده در مدل 225i از نوع 8 سرعته خودکار می‌باشد که انتقال قدرت به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. جالب است بدانید که اکتیو تورر اولین محصول بی ام و بود که به صورت دیفرانسیل جلو عرضه شد و موج انتقادات بسیاری را نیز در پی داشت اما رفته رفته فروش مناسب آن در بازارهای جهانی تصمیم بی ام و را برای تولید این نوع خودرو توجیه کرد.

خودروی مورد نظر روز تست مدل 218i اکتیو تورر بود که مشخصات فنی آن به این ترتیب است. موتور 1.5 لیتری 3 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر توئین اسکرول که قادر خواهند بود 136 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را تولید کنند. این مدل از 2 نوع گیربکس 6 سرعته دستی و 6 سرعته خودکار بهره می‌برد که همانند سایر محصولات بی ام و فقط نمونه اتوماتیک آن به کشور وارد می‌شود. باید گفت برای یک خودروی 300 میلیونی، واقعاً عرضه نمونه 3 سیلندری جای یاس و ناامیدی دارد! مصرف سوخت این خودرو با توجه به پیشرانه کم حجم آن چیزی در حدود 5.1 لیتر در صد کیلومتر می‌باشد که عدد قابل توجهی است و می‌تواند دوست داران محیط زیست که البته جیبشان پر پول است را به خرید این باواریایی راضی کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 9.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن 205 کیلومتر می‌باشد. البته این مدل در بازارهای جهانی به مدل xDrive مجهز می‌باشد که به صورت سفارشی می‌توانید آن را نصب کنید.

تجربه رانندگی

به لطف دربهای بزرگ جانبی سوار و پیاده شدن به اکتیو تورر به راحتی انجام می‌شود. به صندلی راننده تکیه زده و با درگیر کردن گیربکس و غیر فعال کردن ترمز دستی برقی شروع به حرکت می‌کنیم. ارتفاع مناسب و شیشه‌های عقب و جانبی بزرگ در کنار آینه‌های جانبی دید مناسبی را از اطراف به راننده نشان می‌دهند.

سری 2 اکتیو تورر در عبور از دست‌اندازها و پستی‌بلندی‌های سطح شهر ضربات را همانند یک بی ام و سدان به اتاق منتقل می‌کند و آرامش مورد انتظار ما در کابین حکم فرما نبود.

شتابگیری خودرو طبق گفته ی کمپانی حدود 9 ثانیه است که با فشردن پدال گاز متوجه خواهید شد با این عدد فاصله خواهد داشت که علت آن هم ارتفاع از سطح دریا و کیفیت نازل بنزین وطنی است.

یکی از موارد جذاب کابین فرمان M می‌باشد که زمانی که آن را در دست دارید توقع شتاب بهتری را از این خودرو خواهید داشت ولی متاسفانه نمی‌توان از سه سیلندر توقع بالایی را انتظار داشت.

یکی دیگر از مواردی که در کابین به چشم می‌آید، تنظیمات نور چراغ‌های داخلی کابین بود که بین دو حالت کلاسیک و اسپرت امکان تغییر داشت که در کمال تعجب زمانی که آن را روی حالت اسپرت قرار دادیم تنظیمات نور چراغ‌ها به رنگ کرم درآمد و در حالت کلاسیک رنگ آن قرمز شد!

صدای ورودی به داخل کابین بسیار نامحسوس می‌باشد و باید گفت مهندسان بی ام و عایق‌کاری مناسبی بین موتور و کابین انجام داده‌اند و حقیقتاً داخل کابین بسیار آرام و بی‌سر‌و‌صدا است. از نظر هندلینگ و پایداری نیز همانند تمامی محصولات بی ام و این محصول نیز از لذت رانندگی مناسبی برخوردار است و تقسیم وزن این خودرو به خوبی انجام شده و باید گفت که فرمان‌پذیری بی‌نظیر محصولات بی ام و در این خودرو نیز دیده می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به قیمت شرکتی بی ام و 218i اکتیو تورر که حدود 294 میلیون تومان می‌باشد و قیمت بازار آزاد آن که بیش از 300 میلیون تومان است، شانس موفقیت بسیار پایینی را برای این مدل از بی ام و در نظر می‌گیریم.

اجازه دهید در مورد یک موضوع براحتی صحبت کنیم. وقتی یک مشتری ایرانی قصد پرداخت 300 میلیون تومان را برای یک بی ام و دارد، انتظار قدرت و توانایی حرکتی را در کنار چهره همیشگی و برند لوکس و با کیفیت بی ام و دارد. از آنجاییکه متاسفانه هنوز در ایران مسئله مصرف سوخت و تولید آلایندگی آنچنان جدی نیست و فاکتور مهمی در خرید یک خودرو محسوب نمی‌شود، انتظار مشتری همیشه قدرت موتور بیشتر است و بهتر است وقتی یک خودرو برای عرضه در ایران انتخاب می‌شود، در حد امکان قدرتمندترین مدل برگزیده شود و به نظر می‌رسد در این مورد مشتریانی که حاضر هستند 300 میلیون پول بی‌زبان را برای یک خودرو هزینه کنند، به صورت جدی‌تر به فکر هزینه‌ای نه چندان بیشتر و خرید نمونه‌های 225i و یا حتی مدل‌های پایه‌ای X1 بیافتند. اتفاقی که سال گذشته برای مدل کوپه سری 4 افتاد و واردات مدل ضعیف‌تر آن باعث شد تا مشتریان به سمت مدل کروک و البته پرقدرت‌تر سوق پیدا کنند و در عمل باعث حذف سری 4 کوپه با تمام شایستگی‌هایش شد. واردات یک خودرو مطمئناً کار دشوار و پیچیده‌ای است اما امیدواریم در کنار روند کامل بودن سبد کالا که خود امری قابل تقدیر است، سلیقه مشتریان ایرانی نیز در نظر گرفته شود.

در انتها از مالک خودرو جناب آقای محمد جواد شهسواری جهت همکاری با تیم تست خودروبانک تشکر می‌کنیم.

47 عکس

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/9
هرچی باشه اسم بی ام دبلیو رو داره کیفیتش از خودروهای داخل مسلما و قطعا بالاتره و به قول شما خانواده در آخر هفته حس ایمنی و لذت رو می برند باتوجه به آشفته بازار خودرو کشور ما حرف های زیادی برای گفتن داره به قول قدیمیا آدم یک چشم تو شهر کوره ها پادشاهه.
1396/5/9
عقبش خیلی شبیه محصولات بنز شده.
ماشین شاید خیلی موفق نباشه ولی با چیزی که من از ایرانیا سراغ دارم هستند کسانی که بخرنش.
1396/5/9
همون طور که در آخر متن خودتون هم نوشتید با این قیمت و مشخصات 100 در 1000 درصد شکست میخوره
1396/5/12
100 در 1000 میشه 10 % !
1399/1/27
واقعا خسته نباشید 100 در 1000 میشه 10% !!!!!
1396/5/9
فک کن سری 5 رو میخری 480 تومن بعد یه هاچ بک 3سیلندرو قیمت گذاری کرده 300 میلیون ! واقعا چی فک کرده پرشیا خودرو؟
1396/5/9
با اينكه از عاشق هاي بي ام و هستم ولي بايد بگم اين مدل خيلي زشت و نا اميد كننده هست و اصلا با اين قيمت و اين موتور ضعيف ارزش خريد نداره.
1396/5/9
کلا این کلاس ماشین زیاد جالب نیست ، چون چیزی که مهمه فضای طولی و یا عرضیه ماشینه و واقعا ارتفاع بیشتر سقف و اتاق چیز به درد بخوری نیست ، و فقط ماشین رو بد فرم میکنه ، البته نمیشه این ماشین رو زشت خطاب کرد چون همه چیز خوبه به هر حال اما فرم و کلاس بدنه خیلی خوب نیست
1396/5/9
باهوش.هرچی ارتفاع نسبت به سطح دریا کمتر میشه فشار هوا بیشتر میشه و بالعکس هرچی ارتفاع بالاتر میره فشار هوا کمتر و هوا آزاد میشه.تهران که ارتفاعش زیاده فشار هوا کمتره و مصرف باید کمتر و شتاب و تاپ اسپید بیشتر باشه.پس باید بازدهی بالا و خوب باشه
1396/5/10
فشار هوای کمتر یعنی چگالی کمتر هوا و این یعنی در حجم ثابت تعداد کمتری مولکول اکسیژن وجود داره. بنابراین هرچه ارتفاع افزایش پیدا کنه به دلیل کاهش اکسیژن شاهد افت توان خواهیم بود. اگر گفته ی شما درست بود که الان اکثر پیستای فرمول ۱ رو باید به جای اینکه کنار دریا بسازن باید می بردن تو بالاترین ارتفاع ها می ساختن تا راندمان ماشین ها بره بالا. در کنار دریای آزاد فشار هوا ۱ اتمسفر که عالیه برای موتور و با افزایش این ارتفاع عدد فشار کاهش پیدا می کنه.
1396/5/10
سلام
البته در نظر داشته باشید، فشار هوا کم بشه توان موتور هم کم میشه، در ضمن وقتی دمای بالای شهر تهران رو هم اضافه کنیم بهش که تراکم هوا رو بازم کمتر میکنه،،،،، چیزی که اتفاق میوفته اینه که قدرت خروجی موتور کمتر میشه،، حالا اگر نگیم مصرف میره بالا، شتاب و پرفورمنس ماشین کمتر میشه.
1396/5/10
امین جان پیشنهاد میکنم قبل از ارسال نظر حتما از صحت نظرتون مطمئن بشید. هرچی ارتفاع بیشتر باشه غلظت اکسیژن کمتره در نتیجه تنفس برای ماشین سخت تر میشه و بنزین به طور کامل و بهینه نمیسوزه. در نتیجه کاهش توان موتور رو به دنبال داره.
1396/5/10
آقا امین شما با این حرفت عملا شیمی دبیرستان هم نقض کردین...وقتی فشار هوا و تراکم اون بیشتر باشه به خاطر تراکم بیشتر اکسیژن هنگام احتراق قدرت و انرژی بیشتری آزاد میشه و دوست عزیز بدون که کار توربوشارژ هم فقط همینه که باعث افزایش قدرت موتور میشه...توربوشارژ با مکیدن هوا و دمیدن اون با تراکم و فشار خیلی زیاد به درون سیلندر باعث افزایش قدرت و شدت احتراق و در نهایت افزایش قدرت موتور میشه
1396/5/10
اینی که شما میگید بحث ایرودینامیکه. تو ارتفاع کمتر چسبندگی ماشین و نیروی رو به پایین بهتر میشه و در عوض ماشین سخت تر به جلو حرکت میکنه. اما میزان این مقاومت خیلی جزئیه.
اما در مورد ماشین هایی که موتور احتراقی دارند (و نه الکتریکی ) بحث میزان اکسیژن موجود در هوا خیلی مهم تر از بحث مقاومت هوا است. در ارتفاع تهران در هر متر مکعب هوا میزان اکسیژن کمتری نسبت به مثلا رشت وجود داره. در نتیجه ماشین برای بلعیدن هوا و دریافت اکسیژن کافی برای احتراق مناسب فشار بیشتری رو متحمل میشه. البته ماشین های جدید با تکنولوژی این قضیه رو تا حدودی جبران کردند ولی خوب باز هم به تفاوت به صفر نرسیده.
1396/5/10
یعنی دلمو شاد کردی ... داداش دبیرستان قبول شدی؟
1396/6/16
ارتفاع بیشتر به معنی اکسییژن کمتره و هر چی اکسیژن کمتر باشه مصرف بشتر میشه . هر چند اینترکولر میتونه توش تاثیر داشته باشه.
1396/5/9
سلام.والا یک مطلب رو خود BMW هم فکر کنم اشتباه کرده!!!!خخخخخ..... این ماشین بیشتر شبیه هاچبک بزرگ هست تا MPV....تو ایران هم که اصلا نمیدونن MPV چی هست....طرف تو راهنمایی رانندگی با نگاه چشمی میگه این هاچبک هست.....به عوام هم بگی میگن هاچبک بزرگ خانوادگی هست.....کلا تو ایران استیشن و MPV و هاچ بک یکی هست خخخخ......
1396/5/10
300 تومن واسه ایییینننن !!! مگه حر مغز آدمو گاز گرفته !! وجدانن خیلی دلم میخاد کسی که اینو خریده ببینم خیلی شخصیت جالبی باید داشته باشه !
1396/5/10
واقعا نمی ارزه خیلی گرونه 300 میلیون بدی اونوقت این شتاب رو داشته باشه به نظر من همیشه برند بودن مهم نیست 180 الی 200 بده یه تویوتا اریون بگیر سگش شرف داره به این.المانی ها فقط میخوان مارو بدوشن. والا.....
1396/5/10
یک انتقاد در مورد نظر دوستان زیر اخبار و مقالات:
زودتر نظرها رو تایید کنید.
یک وقتی که نظرها رو تایید می کنید که خبر رو همه خوندن و دیگه کسی بهش سر نمی زنه. کسی که وقت می ذاره و نظر می ده، برای خونده شدن نظر می ده، نه برای خودش.
متچکرم
1396/5/11
بسیار ماشین فوق العاده ایست !! باید این ف هنگ رو ایجاد کرد که هر ماشینی با هر حجم موتور سنگینی نمی تونه خوب باشه. باید کم کم به سمت خودرو هایی حرکت کرد که برای محیط زیست نیز مضرات کمتری داشته باشه.
این می تونه شروع خوبی باشه برای کسانی که مثل اکثریت فکر نمی کنند و به دنبال خودرو هایی با سوخت پاک و آلودگی کمتر هستند
ممنون از پرشیا خودرو
1396/5/12
سلام.لطفا بررسى لكسوس nx300رو هم بزاريد
1396/5/14
خط و نشان بی ام دبلیو برای بنز کلاس B;
1396/5/22
ماشین خیلی خوبیه از نظر امکانات عالیه ولی یکم پشتش خوب نیست
1396/5/28
به دلیل نوع موقعیت قرار گیری راننده پشت فرمان رانندگی باهاش خیلی جالبه و فرح بخشه
1396/10/15
به نظرم ماشين فوق العاده ايه ولي نه براي كسي كه ميخواد بي ام و بخره كه خريده باشه.اگه طرف بخواد تو خيابون كلاس بذاره ماشيناي خيلي "جلب توجه كن"تري هم هست.كه معمولا كسي كه فكر همچين لاكچري بازيايي هست خرجش نبايد براش مهم باشه.
ب نظرم براي خانوما هم خيلي مناسب هستش (يچيزي مثل ٢٠٦ در قالب بي ام و هست)
منم خَيلي باهاش حال كردم نفري يه صلوات كه ايشالا بابام راضي شه برام بگيره😂🙏
1396/10/25
با این قیمت وحشتناک شکست خورده است ، بی ام دبلیو پول برندش رو می گیره، جالب اینکه با شکستی که خورده ،پرشیا خودرو باز هم نسل جدیدش رو می خواد عرضه کنه.
1401/1/11
من از این ماشین استفاده میکنم راضی هستم واقعا برای خانواده عالی و جا دار