موضوعات داغ

ملاقات با کیا اسپورتیج توربو، سریع‌السیر کمیاب! + فیلم شتاب

11 مهر 1396

مقدمه

کیا اسپورتیج را باید یکی از موفق‌ترین کراس‌اوورهایی دانست که تاکنون در بازار ایران عرضه شده است. از این خودرو تا بحال ۴ نسل به بازار جهانی عرضه شده که به جز نسل نخست، بقیه نسل‌ها به بازار ایران نیز راه پیدا کرده‌اند. نسل دوم این خودرو اولین حضور خود را در بازار ایران تجربه کرد ولی به دلیل ظاهر نه چندان جذاب و البته کیفیت داخلی کاملاً معمولی خود، اقبال چندانی در بازار پیدا نکرد. البته این روزها نمونه های دست دوم آن بازار خوبی دارد و دلیل آن نیز می‌توان این باشد که امروزه در این رنج قیمتی اکثر خودروها چینی هستند و کسانی که نمی‌خواهند یک محصول چینی سوار شوند، می‌توانند به راحتی با بودجه‌ای در حدود صد میلیون تومان به سراغ اسپورتیج نسل دوم بروند.

نسل سوم این خودرو اما در دوره‌ای طراحی شده بود که سکان هدایت تیم طراحی کیا موتورز به دستان توانمند پیتر شرایر آلمانی افتاده بود. نسل سوم این خودرو نه تنها از نظر ظاهری پیشرفت بسیاری کرد بلکه از نظر فنی نیز شاهد استفاده از موتورهای جدید و کمتر آلاینده بر روی آن بودیم و اسپورتیج برای همیشه از موتورهای پرمصرف شش سیلندر خداحافظی کرد. در ادامه نگاهی به مدل توربوی این خودرو خواهیم داشت که در سال‌های ۲۰۱۲ به صورت محدودی وارد بازار کشور شد. با وجود اینکه کیا اسپورتیج عموماً با پیشرانه 2.4 لیتری در بازار عرضه شده است، اما تعداد بسیار کمی از مدل توربو این خودرو در سال 2012 وارد بازار کشور شد که باید گفت گزینه ای جذاب و تند و تیز است!

طراحی خارجی

نسل سوم اسپورتیج را باید به یک ببر کراس‌اوور تشبیه کرد. ظاهر خودرو به خصوص در قسمت جلویی کاملاً اسپرت و خشن است و کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نمای جلوی این خودرو را دوست نداشته باشد. چراغ‌های حالتی بسیار خشن دارند و نوار LED مربوط به چراغ‌های روشنایی در روز نیز به زیبایی در بخش پایینی آن‌ها و با انحنای خاصی کار شده است. نمای جانبی نیز اسپرت است و تا حدودی شاهد شیب‌دار بودن سقف هستیم که البته خبر خوبی برای سرنشینان عقب نیست. نمای عقبی را نیز چراغ‌های عقب بزرگ در بر گرفته‌اند که البته آن هیجانی که در بخش جلوی خودرو وجود دارد در عقب آن دیده نمی‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن مدل توربو اسپورتیج را در خیابان شناسایی کنید این است که مدل توربو دارای دو خروجی اگزوز در سپر عقب است ولی در مدل‌های عادی نمی‌توان خروجی‌های اگزوز را مشاهده کرد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی اسپورتیج یکی از بی‌نقص‌ترین طرح‌هایی است که در یک کراس‌اوور کره‌ای بکار رفته است ارگونومی کابین در وضعیت خوبی قرار دارد و همه چیز در دسترس است. غربیلک فرمان نیز کاملاً تو دست است و کارایی آن فدای زیبایی نشده است. در خصوص فضای کابین نیز اگر سرنشینان ابعاد بزرگی نداشته باشند فضا کافی است اما برای ۵ بزرگسال کمی کمبود فضا وجود دارد.

یکی از بزرگ‌ترین معایب اسپورتیج مربوط به کیفیت داخلی این خودرو است که در همه جا شاهد استفاده از پلاستیک خشک هستیم که کیفیت خیلی بالایی نیز ندارد. چرم فرمان نیز خیلی مرغوب نیست و با گذشت زمان به شدت براق می‌شود و همین کیفیت پایین چرم در هیوندای وراکروز نیز مشاهده شده بود و معمولاً برخی مالکان اقدام به استفاده از روکش دوختی برای محافظت از چرم فرمان می‌کنند. متاسفانه همانند تویوتا امکان تنظیم زاویه برای صندلی‌های ردیف عقب وجود ندارد و تنها می‌توان آن‌ها را تا کرد تا فضای صندوق بار افزایش پیدا کند. البته این یکی را نباید به چشم یک مزیت بلکه به عنوان یکی از واجبات باید نگاه کرد چون فضای صندوق اسپورتیج اصلاً جوابگوی یک خانواده چهار یا پنج نفره نیست و صندوق کوچکی دارد.

قوای فنی

اکثر اسپورتیج‌های نسل سوم در بازار ایران دارای موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر هستند که می‌تواند ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. اما مدل توربو به یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۲ لیتر مجهز است که به سیستم تزریق مستقیم سوخت، توربوشارژر و اینترکولر مجهز است و می‌تواند ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۴ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. نیروی این موتور قدرتمند با استفاده از یک گیربکس ۶ دنده خودکار به هر چهارچرخ خودرو انتقال پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۷.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

امکانات

اسپورتیج در زمان خود یکی از کامل‌ترین خودروهای بازار بود و هنوز نیز لیست امکانات آن بسیاری از نیازهای خریداران را پوشش می‌دهد. نمونه مورد آزمایش ما دارای چهار گرمکن صندلی، چهار شیشه برقی، شش عدد کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، حالت رانندگی اکو، سیستم فرود از تپه، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، تهویه دوگانه خودکار، سقف پانوراما، سانروف برقی و تودوزی چرمی است. البته نمونه‌های بعد از سال ۲۰۱۴ به تهویه صندلی‌های جلو و فرمان سه حالته برقی نیز مجهز هستند.

آزمایش رانندگی

پشت فرمان اسپورتیج دید خوبی به اطراف دارید ولی تا حدودی اشراف راننده نسبت به گوشه سمت راست خودرو پایین است و به همین دلیل وجود سنسور جلو جزو ملزومات این خودرو است. موتور توربوی اسپورتیج قدرت بالایی دارد ولی تاخیر جزیی در عملکرد توربوها مشاهده می‌شود. در شتاب‌گیری هر چند نتوانستیم به عدد اعلامی کارخانه دست پیدا کنیم اما ۸.۹ ثانیه برای ارتفاع تهران و بنزین داخلی عدد چندان بدی هم نیست و به نوعی این خودرو از سایر شاسی بلندهای کیا هیوندای که به موتور ۶ سیلندر مجهز هستند عملکرد به مراتب بهتری دارد. در ویدیوی زیر می‌توانید شتاب‌گیری این خودرو را مشاهده کنید.

مدل توربو در زمینه ی توانایی های حرکتی خودروی بسیار خوبی است و بر خلاف مدل ۲.۴ لیتری می توانید با اعتماد به نفس کامل روی قدرت ۲۶۰ اسب بخاری آن حساب باز کرده و اقدام به سبقت گیری کنید. هندلینگ خودرو نیز سر پیچ ها مناسب است و جای نگرانی ندارد اما باید بدانید که دستیابی به این پایداری در ازای از دست دادن نرمی و راحتی به دست آمده است و کوبش قسمت عقب خودرو در مسیرهای پر دست انداز تا حدودی زیاد است. صندلی های اسپورتیج با اینکه راحتی مناسبی دارند اما در مسافرت های طولانی کمی خسته کننده هستند به خصوص اینکه اگر مسیر مسافرت شما دارای آسفالت خوبی نیز نباشد این قضیه به خستگی بیشتر سرنشینان کمک خواهد کرد.

ترمز گیری خودرو رضایت بخش است و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به خوبی از پس وظیفه ی خود بر می‌ آیند.

نتیجه گیری

اسپورتیج توربو امروزه در بازار قیمتی در حدود ۱۴۰ میلیون تومان دارد که این قیمت برای مدل ۲۰۱۲ است، این در حالی است که با چنین مبلغی می توانید به سراغ مدل های ۲.۴ لیتری جدیدتر و متعلق به سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بروید. از طرفی اگر خودروی شاسی بلند صفر کیلومتر را در این رنج قیمتی بخواهید گزینه های چندان زیادی وجود ندارند و تنها می توان به تیگو ۷ با قیمت حدود ۱۳۰ میلیون تومانی اشاره کرد که البته صد درصد اسپورتیج با ۵ ستاره ی ایمنی از یورو انکاپ انتخاب مطمئن تری است به خصوص اینکه مدل توربو در بازار امریکای شمالی نیز فروش موفقی را تجربه کرده است.

با پول این خودرو سانتافه‌های ۳.۵ لیتری نیز وجود دارند که قدرت موتور بالایی دارد و فضای داخلی آن نیز بزرگ تر از اسپورتیج است و می تواند ۷ سرنشین را حمل کند، اما از نظر توانایی های حرکتی خیلی تفاوت ندارند و حتی مصرف کمتر اسپورتیج یک برگ برنده برای آن است. در کل باید نکات مثبت این خودرو را طراحی ظاهری زیبا، شتاب خوب، مصرف پایین، امکانات رفاهی و ایمنی مناسب و نکات منفی آن را نیز سواری خشک، صندوق کوچک، کیفیت پایین متریال داخلی و البته سرویس محدود برای مدل توربو عنوان کرد. در پایان از جناب آقای علی زهدی بابت همکاری با تیم خودروبانک تشکر می‌کنیم.

مشخصات فني
مدلکیا اسپورتیج توربو
پيشرانه۴ سیلندر خطی توربو
حجم موتور۱۹۹۸ سی سی
حداکثر قدرت۲۶۰ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور۳۶۴ نیوتون متر در ۱۸۵۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمي۷.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۶۶۲ کیلوگرم
قيمتحدود ۱۴۰ میلیون تومان

44 عکس

نظرات کاربران

31 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/11
توسان نسل قبل خوشگل تره ولی اسپورتیج های 2016 ک هنوز وارد نشده کامل خوشگلترن کلا طراحی داخلی و بیرونی کیا زیاد جالب نیست و پخته نمیباشد
1396/7/11
به نسبه كم كاره
1396/7/11
در شتاب‌گیری هر چند نتوانستیم به عدد اعلامی کارخانه دست پیدا کنیم اما ۸.۹ ثانیه برای ارتفاع تهران و بنزین داخلی عدد چندان بدی هم نیست

برای یک کره ای اونم توربو خوبه اگه میگه شتاب رسمی ۷.۵ ولی تو عمل ۹ بده
1399/4/28
آخه گشتاور چه ربطی به سرعت داره!!!
1396/7/11
از بین رفتن و لگن شدن ماشین کره ای بعد از ۷۰ تا کار کاملا تو عکسا مشهوده :)
1396/7/12
احمق تو یا نمی‌دونی ۷۰ هزار چندتاست یا اینقدر سر لگن شیره کشیدی که ازبین رفتی
1396/7/12
از رو عکس فهمیدی لکن شدنش رو ؟ از روی عکس کیفیتش رو فهمیدی؟ ینی اگه واکس میزد نمیفهمیدی؟ آخه ادم میمنونه به بدبخت های عقده ای مثل شما که هیچی واس از دست دادن ندارن چیزی بگه. آخه بدبخت بیچاره این ماشین 160 تا کارکردش تو دیوار و باما اگهی کردن عین 0 کیلومتر هست. اینجا چون گردوغبار گرفته میگی لگن؟ لااقل بنز بی ام وی سوار شی یه چیز. تون نون شبت موندی گداگشنه داری زر میزنی
1396/7/12
ببینم بچه جون عقده ای . شما همونایی نیستید که میرید زیر پستای سمند و پژو و پراید سلطان سلطان میکنید زیر این ماشین های خارجی عقده هاتون گل میکنه؟ جسارت نشه ها ولی الان دیگه کم کم ملت فهمیدن نظراتتونو و مثل گ . . حسابتون میکنن
1396/7/11
قدرت و گشتاوری که از موتور دو لیتری گرفتند عالیه
در کل سرعت پیشرفت کره ایی ها خیلی زیاد شده
خرید ماشین هاشون رو با توجه یه امکاناتی که دارندو کیفیتی که هر روز بالاتر میره نسبت به ژاپنی ها توجیه پذیرتر می کنه ..
1396/7/11
اخه 210 تا رو از کجا اوردین الان سمند 200 تا میره بعد این با 260 اسب 210 تا میره ؟؟؟؟
1396/7/12
تو برو سمند 30 سال پیشت رو سوار شو و قد قد نکن بدبخت . اگه خوبی ماشین به تند رفتن بود پرایدم 200 تا رو میره. اما بی ام و ماشین 1 میلیاردیشو تو 250 تا محدود کرد. قبل از اینکه دهنت رو باز کنی کمی اطلاعات نخودیت رو زیاد کن
1396/7/13
سمند 200 تا رو موقعی میره که داره میره ته دره
1396/7/11
کیفیت کابین بخصوص چرم صندلی ها و داشبورد برای یه ماشین مدل 2012 بسیار خوبه.
فقط یه مقدار همونطور که نویسنده گفت فرمون براق شده که نهایتا با 150 هزار تومن حل میشه!!! هرچند اگر یه نگاه به چرم فرمون خودروهای جدید کیا و هیوندایی بندازی بخوص سوناتا، اپتیما و سورنتو یا الانترا مشخصه که کیفیتش بسیار بهتر شده.
این اسپورتیج توربو واقعا موتور قدرتمند و شتاب خوبی داره ماشین بیش از 70هزارتا هم کرده ولی شتابش هنوزم به نسبت عالی هست.
واقعا حیف که مدل های توربو کیا و هیوندایی وارد نمیشن!
1396/7/12
موتور 2 لیتری 260 اسب بخار ؟!! واقعا کار هیوندای و کیا درسته
1396/7/12
موتور 2 لیتری توربو سال 2012 با 260 اسب بخار قدرت ؟!!؟ یعنی از موتور 2 لیتری توربوی bmw هم بازده بیشتری داره ؟؟!!
1396/7/12
داداش زیاد به اسب بخار چینی و ایرانی و کره اعتبار نکن
اینا اسب هاشون می لنگن واقعی نیستن
هر اسبی با اسب دیگه فرق داره
اسب های BMW کجا و کیاهیوندای کجا...
1397/4/18
دوست عزیز که گفتی اسب هاشون میلنگه
این تست توسط دستگاه مخصوص انجام میشه و خیلی جاها این دستگاهو دارن حتی در تهران هست و میتونین هر ماشینیو تست کنین . این اعداد کاملا درسته و با توجه به وزن ماشین و شتاب ماشین کاملا مشخصه که واقعیه .
همون بی ام و z428i موتور تویین توربو 2000 که توسط خودروبانک تست شده با وزن 1400 کیلو و قدرت 240 اسب بخار شتاب صفر تا صد 8 ثانیه زده . به قسمت سریعترین خودروها بالای سایت خودروبانک مراجعه کنید.
1396/7/12
سلام
نظرتون درباره کیا اسپورتج 2017 از نظر فضا داخلی و متریال کارشده چیه، با توجه به اینکه قیمتش دویست میلیونه بهتر از این چی پیشنهاد میدین
1396/7/12
آدم نظرات بعضی افراد پراید پژو سوار رو میخونه از خدا میخواد مملکت ازینم بدتر بشه وضعیتش. به امید روزای بدتر از این
1396/7/13
تو سایت درست صحبت کن با نظراتی که بالا دادی شخصیتت رو به همه نشون دادی
ماشینی بهتر از کره ای سوار نشدی الفاظ رکیک میزنی به هر کی انتقاد کنه بعد برو زیر بقیه ماشین ها بگو آشغال و....

محتوی سایت رو داری مثل یکسری سایت های متروکه میکنی که یکسری افراد شبیه خودت اونجا ها رو به فضاحت کشوندند و دیگه کسی اون سایتارو نگاه نمیکنه
1396/8/7
درست صحبت چه کار داری با نظر کسی دیگه به تو چه ربطی داره بی ادب بی فرهنگ
1396/8/14
اخه به تو چه كه بقيه چي ميگن. حالا يكي ميگه اشغاله يكي ميگه خوبه. تو خودت يه بدبختي كه مياي اينجا هاي به نظرات ديگه توهين ميكني. كمبود. داري. مثلا ميخواي بگي اينو داري. خب كه چي چندين هزار نفره دگ هم اين ماشينو دارن. برو به زندگيت برس بيكار.
1396/8/20
از ادبیات و فرهنگت معلومه کی هستی
1396/7/13
در نوشتن اعداد شتاب و توان و گشتاور از روی منابع غیر رسمی دقت کنید
تو سایت کیا توان رو ۲۳۷ و گشتاور رو ۳۵۰ و شتاب رو هم ۸.۱ نوشته
1396/7/13
سلام دوست عزيز....بنده با لانچ راحت ٦ ميزنم فيلمشم بود كه به دليل كيفيت كم اينجا قرار داده نشد....اينجا خيلي بد استارت زدم واسه همين زياد شد مدتش....ولي ايني كه شما ميفرمايين براي مدل هاي بالاتره كه به دليل اكونوميً توان موتورو كم كردن....٢٠١٢ ٢٧٤ اسبه ٢٠١٣ ٢٦٠ اسب و نيوفيسش همون ٢٣٧ كه شما ميفرماييد
1397/4/18
سلام آقای زهدی آیا مطمئنید مدل 2012 توان 274 هست؟ منبع از کجا چک کردین؟ مدل های داخل ایران فقط 2012 هستن 65 دستگاه
1396/7/18
کیا یواش یواش داره افت میکنه
1396/7/28
سلام و خسته نباشيد خدمت جناب زهدي عزيز: آقا دليل اينيكه مدل ٢٠١٧ پلاك نميشه چيه ؟؟ اصن درسته؟؟ اگه درسته پس چرا شركتاي واردات دارن ميفروشن ؟؟ اين كلاهبرداري نيستش؟؟ كلا نظرتونو در مورد مدل ٢٠١٧ ميخواستم بدونم و تو رنج ١٨٠ الي ٢٠٠پيشنهاد ديگه اي دارين ؟؟ اپتيما چطوره ؟؟ من راستش الان با اين نوسانات دلار و وضعيت بازار موندم بخرم يا نه؟؟ يه راهنمايي ميخواستم ازتون. سوناتاي كرمان موتور چي ؟؟ ممنون ا توجهتون. ارادتمند امير
1396/9/10
سلام دوست عزیز، اسپورتیج 2017 رو اصلا پیشنهاد نمیکنم به علت موتور ضعیف و طراحی داخلی بد؛ به نظرم سوناتا هیبرید ارزش خرید بالایی داره همه چیش معقوله آپشن قدرت مصرف طراحی و قیمت
1400/2/12
شتابش 8 ثانیه شد دیگه، خیلی خوب رفت، حالا اگه لکسوس یا بی ام و بود آب از دهنشون راه میوفتاد چنان تعریف میکردن از شتابش ولی چون کره ایه سعی میکنن بزن توسرش
1402/2/16
من یک نکته ای رو میخواستم بگم
نسخه های پلاک ملی این ماشین اصولا مدل های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ هستن ولی در منطقه آزاد اروند به تعداد فوق العاده محدود شاید به اندازه انگشتان دست نسخه فول با فیس ۲۰۱۶ ۲۰۱۷ نسخه توربو موجود هست