موضوعات داغ

ماشین سورن توربو ELX

(3.9/5) 5,405 رای

تاریخچه استفاده از پرخوران توربو در خودروهای سواری به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد. در واقع تقویت قدرت و گشتاور خروجی با کمک توربوشارژر به خودی خود کار چندان پیچیده‌ای نیست و حتی در کارگاه‌های تیونینگ عادی هم قابل انجام است، اما بخش دشوار ماجرا تقویت اجزاء موتور در جهت بالابردن تحمل فشار می‌باشد. نکته‌ای که تا همین چند سال پیش به عنوان عامل بازدارنده اصلی در استفاده از این سیستم به حساب می‌آمد و اکثر کمپانی‌های خودروسازی، از ترس استهلاک شدید، ترجیح میدادند با افزایش حجم کمبود قدرت را جبران نمایند و حتی‌الامکان دست به دامان توربو نشوند. با این حال پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر و استفاده از آلیاژ مقاوم‌تر در اجزای موتور در کنار پیشرفت در سیستم خنک‌کاری و روغن‌رسانی و همچنین بهبود کیفیت سوخت باعث شد که رفته‌رفته تکنولوژی توربو به امری رایج در میان خودروسازان بدل گردد و از بنز و ب ام و گرفته تا انواع برندهای چینی به تولید انبوه این مدل پیشرانه‌ها روی آورند. خودروسازان وطنی هم طبق معمول با تاخیر به سراغ این فن‌آوری رفتند و با نصب توربوشارژر روی خودروهایی نظیر سورن، دنا و شاهین سعی کردند از نعمت وجود این قطعه جذاب بهره‌مند شوند. البته متاسفانه عدم ارتقاء سطح کیفی قطعات موتور به اندازه کافی و کیفیت سوخت پایین در کشورمان باعث شد که این ماشین‌ها پراستهلاک‌تر از انواع تنفس‌طبیعی از کار درآیند. مثلاً همین سورن توربو به عنوان یکی از اولین تجربه‌های ایران‌ در زمینه ساخت چنین موتوری، مشکلات بسیار زیادی را تجربه کرد اما با این حال، نبود خودرویی قدرتمند در این رده قیمتی بسیاری از علاقه‌مندان را به سمت خرید این محصول پرحاشیه سوق دارد.

205 km/h
حداکثر سرعت
7.3 liter/100km
مصرف سوخت
1650 cc
حجم موتور

مشخصات سورن توربو ELX

کلاس بدنه
سدان
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده
پنج سرعته دستی
حداکثر توان
150 اسب بخار
تنفس موتور
توربوشارژ
تعداد سیلندر
4 سیلندر

مزایا و معایب سورن توربو ELX

مزایا

توانایی‌های حرکتی مناسب، دسترسی آسان به شبکه خدماتی و قطعات یدکی، فضای جادار کابین و صندوق عقب، سواری قابل قبول

معایب

استهلاک بالاتر نسبت به نسخه تنفس طبیعی، کیفیت ساخت پایین، قدیمی بودن پلتفرم، ایمنی نامشخص

بررسی سورن توربو ELX

سورن توربو یک پروژه بلند پروازانه از ایران خودرو در دهه نود بود که با هدف احیای قدرت از دست رفته سورن به عنوان تیپی لوکس از سمند کلید خورد. سمند علیرغم اشتراک پلتفرم با پژو 405، همواره از وزن بالاتر خود رنج میبرد و به همین دلیل نمی‌توانست به شتابی مشابه نمایندگان پژو دست یابد؛ اما عرضه سورن با پیشرانه جدیدتر EF7 و پس از آن EF7 TC یا همان توربوشارژر، محصول ملی ایران‌خودرو را در زمره سریع‌ترین سدان‌های تولید داخل قرار دارد. البته این ارتقاء فنی چندان هم بی دردسر نبود و علیرغم اعمال برخی محدودیت‌ها روی قدرت خروجی و کاهش سطح بوست توربو، باز هم شاهد مشکلات فنی گسترده و ضعف در سیستم خنک‌کاری مجموعه موتور بوده‌ایم تا جایی که مهندسان جاده‌مخصوص مجبور شدند برای دنا تغییراتی روی اینترکولر و برخی قسمت‌های دیگر اعمال کنند تا تجربه تلخ سورن تکرار نگردد.

سورن توربو

مشکل دیگر در عدم ارتقاء مناسب سایر مشخصات فنی ماشین نظیر تعلیق، پایداری، سیستم‌های امنیتی و ترمزهاست که برای خودرویی با توانایی‌های حرکتی سورن توربو واجب‌ به نظر می‌رسید اما متاسفانه خودروساز وطنی به این مهم توجه خاصی نکرد. نتیجه اینکه شما باید سورن توربو را صرفاً برای شتاب‌گیری‌های موقت یا بهره‌مندی از کشش بهتر در دورهای پایین و مصرف سوخت بهینه در برخی شرایط خریداری کنید، چراکه فشار مضاعف روی این محصول و استفاده حداکثری از قدرت پیشرانه‌اش به هزینه استهلاک بالا و کاهش ایمنی شدید منتهی خواهد شد.
در هر صورت سورن توربو جدا از بخش فنی، در مباحث دیگر مثل: دسترسی آسان به شبکه خدماتی و قطعات یدکی، فضای جادار کابین و صندوق عقب و کیفیت سواری، خودرو مناسبی است و برای استفاده‌های خانوادگی کارآمد به نظر می‌رسد.

داخل سورن توربو ELX

با ورود به داخل کابین سورن توربو با فضایی مشابه با سورن ساده ELX ساده مواجه می‌شویم. طراحی داخلی با الهام از پژو 407 ساخته شده و انصافاً هم زیبا از کار درآمده است. چیدمان کلی قطعات هم اصولی به نظر می‌رسد و استفاده از تریم مشکی در کنار فرم U شکل کنسول مرکزی و حالت حجیم داشبورد، حال و حوای اسپرت و جوان‌پسندانه‌تری در قیاس با حالت کلاسیک سمند LX دارند.

داخل سورن توربو

فضای کلی کابین مشابه تمامی مدل‌های سمند عالی است و روی صندلی‌های راحت ماشین جای پا و سر کافی برای تمامی سرنشینان مهیا می‌باشد. این قضیه در کنار صندوق عقب بزرگ و جادار اتومبیل، سورن را در زمره خودروهای مناسب برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرت قرار داده است.

طراحی سورن توربو ELX

سورن توربو از نظر ظاهری تفاوت خاصی با مدل تنفس‌طبیعی ندارد و حتی می‌توان گفت شباهت‌هایش با نسخه اولیه سمند نیز غیر قابل انکار می‌باشد. البته سورن نسبت به سمند معمولی یا حتی LX اندکی مدرن‌تر شده و با جلوپنجره بزرگ‌تر، سپرهای اسپرت‌تر و چراغهای متفاوت خود، امروزی‌تر به چشم می‌آید.

سورن توربو

اما پیشرفت ظاهری در این مدل آنقدر زیاد و محسوس نبوده که بتواند فاصله ایجاد شده بین این محصول با تولیدات روز جهان را جبران نماید. ضمن اینکه طراحان ایران‌خودرو در هنگام فیس‌لیفت سمند و تبدیل آن به سورن، بخشی از هارمونی خطوط را تخریب نموده‌اند و حالا در برخی زوایا شاهد ناهماهنگی‌هایی هستیم. با این حال همچنان می‌توان از سورن به عنوان خودرویی زیباتر و جذاب از LX یاد نمود؛ بخصوص که این محصول با توجه به تعداد کمتر در خیابان، به اندازه برادرانش تکراری نشده و جلوه به نسبت خاص‌تری دارد.

مشخصات سورن توربو ELX

با گشودن درب موتور سورن توربو با پیشرانه TC EF7 مواجه می‌شویم. این موتور در واقع همان انجین 4 سیلندر 1.65 لیتری 16 سوپاپ به اصطلاح ملی است که این بار به توربوشارژر و سایر متعلقات مربوط به آن نظیر اینترکولر تجهیز شده تا در نهایت قدرت و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتری به ما هدیه دهد. نتیجه کار هم چه روز کاغذ و چه در عمل مناسب بوده و قدرت تولیدی از 115 به 150 اسب بخار و گشتاور از 159 به 215 نیوتن‌متر افزایش یافته که تازه این تورک عالی در دورهای پایین‌تر از قبل در دسترس قرار دارد. البته این پیشرانه توان تولید قدرت بیشتر را هم داشت اما با توجه به عدم تقویت بسیاری از قطعات، ایران‌خودرو مجبور شد بوست را پایین‌تر نگاه دارد تا قطعات فنی و همچنین ترمزهای ماشین توان تحمل فشار وارده را داشته باشند.

موتور سورن توربو

هرچند همانطور که اشاره کردیم خودروساز وطنی در این امر چندان موفق نبوده و در عمل کنترل سورن توربو تا حدودی با دشواری همراه است و از نظر استهلاک هم اوضاع چندان عالی به نظر نمی‌رسد. مسئله دیگر اینکه بدلیل ضعف در سیستم خنک‌کاری، پس از مقداری فشار، پیشرانه سورن توربو دچار افت عملکرد می‌گردد که البته این مشکل روی دناپلاس توربو با بهره‌گیری از اینترکولر بزرگ‌تر و برخی اصلاحات ساختاری تا حدودی برطرف شده است.
در هر صورت این محصول با شتاب رسمی 10 ثانیه‌ای، چیزی در حدود 2 ثانیه زودتر از مدل اتمسفریک به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد اما در مورد مصرف سوخت ترکیبی شرایط تغییر چندانی نکرده و مدل مجهز به پرخوران در شرایط ترکیبی تنها 0.16 لیتر در هر صد کیلومتر، بنزین صرفه‌جویی می‌کند. هرچند در برخی مسیرهای خاص این اختلاف بیشتر خواهد شد. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که جدا از تغییرات صورت گرفته روی پیشرانه، ضرائب گیربکس و دیفرانسیل سورن توربو هم مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته‌اند و حالا با ضرائب سبک‌تر "که در دنده‌های 3 تا 5 محسوس است"، به حداکثر سرعت 15 کیلومتر بیشتر از مدل ساده دسترسی داریم.

مشخصات فنی سورن توربو ELX

نام خودرو
سورن توربو ELX
کشور سازنده
پرچم کشورایران
سال (طراحی)
1397
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1650 سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه
جعبه دنده
پنج سرعته دستی
شتاب 0 تا 100
10 ثانیه
حداکثر سرعت
205 کیلومتر در ساعت
وزن
1261 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4534 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2671 میلیمتر

مصرف سوخت ماشین سورن توربو ELX

  • داخل شهر
  • خارج از شهر
  • ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • میزان تولید CO2
  • استاندارد امنیت
  • 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر
  • 66 لیتر
  • یورو 4
  • -

امکانات و تجهیزات سورن توربو ELX

سورن توربو از نظر سطح امکانات تفاوت محسوسی با مدل ساده اتمسفریک ندارد و به غیر از موارد اندکی نظیر ترمزهای عقب دیسکی، در سایر قسمت‌ها شرایطی مشابه با برادرش ارائه می‌کند. از جمله امکانات این محصول میتوان به مواردی نظیر: کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترلی، تهویه خودکار بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ مشایعت، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز، ایموبلایزر، سنسورهای دنده عقب و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره نمود که شاید برای این روزها تجهیزات شگفت انگیزی محسوب نشوند اما حداقل شرایط سورن را از خانواده تندر و یا سمندهای ساده بالاتر نگاه می‌دارند.

امکانات سورن توربو ELX

کیسه هوا
راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی
سيستم صوتي MP3 - بلندگوي جلو و عقب - آنتن اكتيو
ترمز و پایداری
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي
دیگر امکانات
سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت كنترل - كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع

رقبای سورن توربو ELX در بازار

سورن توربو خودرو بدون ایرادی نیست و با استهلاک بالاتر نسبت به نسخه تنفس طبیعی، کیفیت ساخت پایین، قدیمی بودن پلتفرم و ایمنی نامشخص، در نگاه اول آش دهان‌سوزی به نظر نمی‌رسد. با این حال قیمت به نسبت ارزان این محصول باعث شده بتوانیم روی بسیاری از مشکلاتش سرپوش بگذاریم. در واقع انواع سمند بدلیل برخورداری از اتاق راحت و جادار و سواری مناسب، محبوب خانواده‌ها هستند و سورن توربو هم با این پیشرانه قدرتمند، سریع‌ترین گزینه در سطح خودش محسوب می‌شود و میتواند جوان‌ترها را نیز راضی نگاه دارد. با این حال اگر شتاب ماشین خیلی برای شما اهمیت نداشته باشد سورن تنفس‌طبیعی EF7 ساده با قیمت ارزان‌تر و هزینه نگهداری پایین‌تر جایگزین مناسبی برایتان خواهد بود.

سورن توربو

همچنین محصولاتی نظیر راناپلاس یا 206 SD هم در این رده قیمتی قابل خریداری هستند که هیچ‌کدام از نظر راحتی و جادار بودن کابین و قدرت پیشرانه به پای سورن توربو نمیرسند اما مثلاً 206 صندوقدار از نظر هندلینگ و استهلاک، مقداری برتر نشان میدهد. برلیانس H230 هم بدلیل ایمنی قابل قبول، میتواند در لیست انتخاب‌هایمان جای گیرد هرچند باز هم ضعف پیشرانه و بازار دست‌دوم این محصول در برابر سورن توربو ممکن است شما را از خرید این ماشین چینی پشیمان کند.

قیمت و نمایندگی

  • قیمت
  • نمایندگی

سوالات متداول

پیشرانه سورن توربو ELX چه مشخصاتی دارد؟

با گشودن درب موتور سورن توربو با پیشرانه TC EF7 مواجه می‌شویم. این موتور در واقع همان انجین 4 سیلندر 1.65 لیتری 16 سوپاپ به اصطلاح ملی است که این بار به توربوشارژر و سایر متعلقات مربوط به آن نظیر اینترکولر تجهیز شده تا در نهایت قدرت و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتری به ما هدیه دهد. نتیجه کار هم چه روز کاغذ و چه در عمل مناسب بوده و قدرت تولیدی از 115 به 150 اسب بخار و گشتاور از 159 به 215 نیوتن‌متر افزایش یافته که تازه این گشتاور عالی در دورهای پایین‌تر از قبل در دسترس قرار دارد

موتور سورن توربو ELX چقدر قوی‌تر از نسخه تنفس‌طبیعی شده است؟

پیشرانه EF7 TC سورن توربو چیزی در حدود 35 اسب بخار قدرت و 56 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از نسخه تنفس‌طبیعی ارائه میکند که اختلاف معناداری است

سورن توربو ELX از چه امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار است؟

سورن توربو از نظر سطح امکانات تفاوت محسوسی با مدل ساده اتمسفریک ندارد و به غیر از موارد اندکی نظیر ترمزهای عقب دیسکی، در سایر قسمت‌ها شرایطی مشابه با برادرش ارائه می‌کند. از جمله امکانات این محصول میتوان به مواردی نظیر: کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترلی، تهویه خودکار بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ مشایعت، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز، ایموبلایزر، سنسورهای دنده عقب و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره نمود که شاید برای این روزها تجهیزات شگفت انگیزی محسوب نشوند اما حداقل شرایط سورن را از خانواده تندر و یا سمندهای ساده بالاتر نگاه می‌دارند

سیستم انتقال قدرت سورن توربو ELX از چه نوعی است؟

سورن توربو نیروی حاصل از موتور را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌کند. البته بد نیست اشاره کنیم که ضرائب گیربکس و دیفرانسیل سورن توربو هم در قیاس با مدل تنفس‌طبیعی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته‌اند و حالا با ضرائب سبک‌تر که در دنده‌های 3 تا 5 محسوس است، به حداکثر سرعت 15 کیلومتر بیشتر دسترسی داریم

نظرات کاربران

25 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/11/7
من یه سورن توربو رو به تازگی از نمایندگی تحویل گرفتم ولی پس از طی مسافت زیر 2 هزار کیلومتر به دلیل نیاز مالی مجبور به فروشش شدم و الان هم این ماشین رو ندارم که بخوام ازش تعریف بیخود کنم.خدایی هم کیفیت کابینش خوب بود و هم مسائل فنی و مخصوصا توربوش.شتابش بی نظیره.بیشتر از اون چیزیه که فکر میکنید.کاملا تو صندلی میخکوب میشید موقع شتاب گیری.یه اشتباه عمده که اکثر مالکین سورن توربو میکنن و منم این اشتباه رو مرتکب شدم این بود که لاستیک های 195 فابریک یزدش رو با نمونه 205 خارجی عوض میکنن.در حالی که لاستیک فابریک کارخونه ماکسیسم سرعت V یا 240 کیلومتر هم توانایی داره ولی اکثر لاستیک های بازار نمونه H هستن و برای حداکثر سرعت سورن توربو که تا 230 کیلومتر هم دوستان با GPS سرعت زدن مناسب نیست.توصیه میکنم حتما از لاستیک فابریک کارخونه استفاده کنید و اینکه ماشین فوق العادیه.بخرین و اگه کسی هم میگه بده ببینید اون داشته که میگه یا فقط چون توربوهه میگه بده.من که اگه پول لازم نبودم نمیفروختمش.تنها ایرادش افت شدید نمونه های دست دومشه که نسبت به نمونه صفرش تفاوت فاحشی دارند که این به این خاطره هنوز مردم به این خودرو متاسفانه اعتماد ندارند
1398/5/12
خودرو بسیار عالی و مناسبیه فقط جی پی اس و مانیتور کم داره بقیه امکانتش خوبه .
1398/11/29
دقیقا
1398/5/12
خودرو بسیار عالی و مناسبیه فقط جی پی اس و مانیتور کم داره بقیه امکاناتش خوبه .
1398/5/15
محشره من الان یکسال ونیمه دارمش واقعا عاشقشم مثل موشک میمونه یک دفعه چنان شتابی میگیره که کناری آدم فکر میکنه ماشینو نیم کلاچ کردی
بهت احساس قدرت میده و جلوی اکثریت ماشینا رو سفیدت میکنه
در ضمن این ماشینو دست هر کی بدی نمیتونه جلوی خودشو بگیره و محطاط رانندگی کنه من که عاشقش هستم
1398/9/24
سلام من بین ۲۰۶ تیپ۵ و این ماشین کدومو بخرم بهتره؟ لطفا راهنمایی کنید
1398/9/26
بین خرید 206 وسورن توربو موندی؟!!! بین سمند ای اف سون و 206 هم نباید شک کنی!
1398/10/25
سورن توربو فوق العاده س واقعا،،،اما متأسفانه قیمتش خیلی بالاس تو این سال یعنی ۹۸ تا ۱۵۰میلیون تومن هم من تو سایتها دیدم ماشینی که دو سال پیش ۴۰میلیون بود،و قطعا گرونتر و گرونتر خواهد شد،،،
1399/3/5
بوگاتی ایران
1398/12/9
سلام
ماشین نسبتا خوبیه و التبه ایراداتی داره
1لاستیکاش درسته 195 ولی خیلی خشکن و ضربه رو به کابین منتقل می کنند ولی از نظر دیگر عمل کرد لاستیک بدی نیستند.
2 مشکل دیگرش نور کم چراغاشه البته با چیزی که هنگام فروش می نویسند کلی تفاوت داره.
3هیدولبک فرمونش نرم نیست و هنگام چرخش در جا کلی ترتر می کنه.
4تریم درهاش می تونست بهتر باشه.
5 محترین عیبش اینه که علی رغم قدرت زیادش و شتاب بالاش اگه در سینه کشی ها پرگاز نرونی آمپر میکشه
در کل ماشین خوش رکابیبه و باید این عیوب برطرف شن
1398/12/21
این عیب در مدلهای پس از نیمه 1396 رفع شده با استفاده از واتر پمپ هشت پر توربویی که قیمتش دو برابر واتر پمپ هشت پر معمولی هست.
1398/12/10
سلام وقت بخیر
ببخشید بین خرید دنا معمولی و سمند سورن موندم که کدومو انتخاب کنم !!!!!
خواهشا راهنمایی کین
ممنون میشم
1399/1/11
با سلام و درود خدمت شما دوست عزیز بنده سورن توبو مدل ۹۷ دارم قبل این خواستم دنا پلاس بخرم ولی خب یه ایراداتی داره دنا ۱.دنا فضای پاش خوب نیست و تو مسافت طولانی اذیت میکنه ۲.صندلی ها خشکن و اصلا راحت نیستند و اگر قد بلند باشید فضا خیلی تنگه ۳.شتاب و کشش سورن توربو خیلی خوبه و اصلا قابل قیاس نیست ۴.از سال ۹۶ تغیراتی داشته سورن توربو در خصوص موتور که اون افت توان قبلی رو نداره و پیشنهادم بالای ۹۶ است ۵.دنا مشکلات برقی زیادی داره مثل:از کار افتادن کروز کنترل،روشن ماندن دیلایت بعد از خاموشی خودرو،بالانرفتن شیشه ها،از کجار افتادن ریموت ها و....
اگه یه خودروی بی دردسر میخواهید سورن را انتخاب کنید هم خوشگله هم پر توان و قبل از خریدم خیلی تحقیق کردم و به نتیجه رسیدم که سورن توربو بهتره و دنا به دلیل مشکلات که بالا گفتم گزینه خوبی نیست
امید وارم این نوشته ها به شما کمک کرده باشه🙏
1399/3/5
بوگاتی ایران سورن توربو
1399/1/26
قطعا اتومبیل بسیار پرتوانی هست در می توانم ادعا کنم سلطان جاده ست. اما سه ایراد عمد داره 1-ترمزها نسبت به توان چنین اتومبیلی کافی نیست (تا امروز از چند صحنه بسیار خطرناک سربلند خارج شده اما بگفته خوده متخصص ایران خودرو ترمزها ایراد دارند اما مشکل ABS سمند را ندارند) 2- به دلیل ذات اسپورت ماشین فنربندی هم سخت و خشن شده که در مسافت های طولانی و مسافرت خسته کننده هستند 3- کفی صندلی بسیار بالا و شیب آن به داخل زیادست که در طول مدت باعث گرفتگی عضله پای راست میشود (در مقایسه با صندلی کیا ریو باید عرض کنم صندلی ریو بسیار راحتر میباشد)
باقی مطالب توسط دوستان اشاره شده کاملا درست میباشد. اگر با این اتومبیل مدارا کنید و دائم با آن شتاب گیری نکنید می توان گفت اتومبیل بسیار جذاب و دلنشین از حیث راننگی در اختیار دارید.
1399/3/5
به سورن توربو میگن بوگاتی ایران
1399/3/22
با سلام. من سورن توربو 97 دارم و 30 تا کارکرده. موقع خرید بین این و دنا شک داشتم ولی فضای عقب دنا رو دیدم منصرف شدم. الان خیلی راضی ام ازش. هم فرمان نرم داره هم ظاهر منطقی. سربالایی ها رو با 5 نفر و کولر روشن با دنده 4 و 5 راحت میره بالا. مانیتور هم انداختم و روکش چرمی و یک مقدار رسیدم بهش خیلی خوب شده. واقعا از تمام ماشین های تو رنج خودش بهتره شک نکنید. هیچ مشکل شاتون زدن و ... هم نداشته کلا بدون مشکل هست. ضعف بزرگ ش فقط تو ضریب دنده یک هست که اصلا مناسب این ماشین نیست.
1400/9/19
سورن توربو محشره
1399/5/9
سلام سورن توربو مدل ۹۷ دارم مصرفش صدی ۹.۵ شده دنده یک و دو هم وقتی گاز میدی خر خر صدا میده
1399/7/6
نشت گاز اگزوز از فلنچ توربو داری زود واشر عوض کن وگرنه باید توربو و واشر و مانیفولد رو با هم عوض کنی
1401/5/24
سلام اين ماشين خيلي هم خوبه الحمدلله و خيلي هم خوبه الحمدلله .
1401/8/11
یک ساله سورن توربو دارم، فوق العاده است. اصلا کم نمیاره. مشکل فنی خاصی هم نداشت. اراده کنی، همه رو جا گذاشتی
1401/10/16
اطلاعاتی که در مورد سورن توربو بین سایت های خودرویی دست به دست میشه نادرست و بدور از واقعیت هست. بطور مثال سال ساخت موتور توربو سال ۱۳۸۵ هست و سال ورود توربو به خط تولید ۱۳۹۵ که شما نوشتید ۱۳۹۷. در مورد طراحی سمند اطلاع سطح پایین و بی ارزش هست. تنها شباهت ۴۰۵ و سمند فقط کلاف درها می باشد. هیچ اختلافی بین موتور سورن و دنا پلاس تیست و معلوم نیست سایت خودرویی این اطلاعات نادرست از کجا آورده اند و جالب همگی اصرار بر این اطلاعات غلط دارند‌. حتی بعضی ها ابعاد لاستیک سورن توربو به اشتباه وارد می کنند. دلیل اصطحلاک بالا فشار بیش از اندازه راننده ایرانی ، ریمپ و استفاده از روغن نامربوط حتی شمع های دو یا چند کانتک می باشد. راننده ایرانی بالایی برسر این اتومبیل آورده که بر سر مزدا ۳ سراتو و دیگر رقیبان نمی آورند. موتور ای اف یکی از پیشرفته ترین موتورهای ۲۰ سال اخیر زیر ۲۰۰۰ سی سی طراحی شده در آلمان با توانایی ارتقا به سطح یورو ۶ که مکانیک های عادی سواد تعمیر آنرا ندارند به دلیل علیه این موتور خوب موضع منفی می گیرند. در زمان طراحی این موتور نهایت vvt آمده بود اما ای اف یک قدم جلوتر cvvt بود سیاست خودرویی این مملکت باعث شده علیه محصولات خوب موضع منفی گرفته بشه
1401/12/29
شماره حساب وکالتی دارم ولی نمیشه ثبتنام کنم
1402/9/5
سلام بر همه دوستان که سورن توربو دارن از نظر مصرف سوخت صدی چند میسوزونه و اینکه شنیدم توربو یک مقدار که کار می‌کنه داغ میشه شتاب ماشین افت می‌کنه و مثل اولش نیست صحت داره ؟