موضوعات داغ

نسخه جهانی ثبات قیمتی خودرو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : افزایش قیمت خودرو در ایران چه بحق و چه ناحق اتفاقی است که هر سال از سوی خودروسازان اتفاق می‌افتد. هر چند بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کیفی برخی خودروها، ظرفیت قیمتی آنها را تکمیل شده می‌خوانند و معتقدند قیمت‌های کنونی با کیفیت همخوانی ندارد. با این حال خودروسازان همراه با وضعیت ناپایدار اقتصادی کشور مجبور به افزایش درصدی به قیمت‌ها هستند. آنچه تولیدکنندگان را مجبور به تغییر قیمت‌ها می‌کند نرخ تورم، افزایش مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و در نهایت نیز افزایش دستمزدها و وضعیت نامناسب کسب‌و‌کار است.
به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که خودروساز نیز برای گردش چرخ تولیدی خود مجبور به تحمیل هزینه‌های تولید به بخش تقاضا است. حال این سوال مطرح می‌شود که مشتریان خودروهای داخلی در شرایط انحصاری بازار خودرو که حق انتخاب زیادی نیز ندارند تا کجا باید شاهد افزایش قیمت خودروهایی باشند که در کیفیت حرفی برای گفتن ندارند؟

بر این اساس آنچه مشخص است خودروسازان کشورمان در نبود بهره‌وری، ‌برای تامین هزینه بنگاه‌ تولیدی خود تنها به افزایش قیمت تکیه کرده‌اند و مسیر دیگری جز این نمی‌شناسند حال آنکه خودروسازان مطرح به‌دلیل رقابت فشرده‌ای که هم‌اکنون در بازارهای جهانی خودرو رخ داده، برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز ثبات یا کاهش قیمت ندارند؛ اما این امر چگونه محقق خواهد شد؟ آنچه مشخص است این شرکت‌ها تنها مشتریان را تامین‌کننده هزینه بنگاه‌های خود نمی‌دانند، بلکه با تکیه بر بهره‌وری، ‌تحقیق و توسعه و نوآوری، قیمت محصولات خود را کاهش می‌دهند. اما این نسخه چرا در خودروسازی‌های کشورمان قابلیت اجرایی ندارد؟ در این زمینه برخی ساختار دولتی خودروسازان و برخی دیگر عدم ارتقای تکنولوژیک محصولات تولیدی را مانع از رشد بهره‌وری در این شرکت‌ها می‌خوانند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد عنوان می‌کند در صورت تحولات تکنولوژی علاوه‌بر اینکه کارآیی در این صنعت رشـد قابل‌توجهی خواهد داشت، عوامل تولید مازاد نیز کاهش و بهـای تمـام شـده تولیـد هـر دستگاه نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد به این ترتیب بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/26
کدوم افزایش قیمت مواد اولیه !؟ مواد اولیه ساخت خودرو چیه !؟ نفت، آهن، مس، آلمینیوم، شیشه، رنگ، پلاستیک، مس و غیره که هم رو خدا رو شکر تو کشور معدنشو و صنعتشو تولید کنندشو داریم ! پس چی گرون شده !؟ مواد نفتی از پالایشگاهای خودمون به دلار میخرید که گرون شده!؟ مس و آهن میرید از معدنچی به دلار میخرید که گرون شده!؟ پلاستیکو میرید از کارخونه به دلار میخرید!؟ رنگو از کارخونه ی رنگ به دلار میخرید!؟ اونم حتما نه دلار 4200 بلکه دلار 9000 تومن !؟ مردمو چی فرض کردین!؟ فکر کردین نمیدونیم میرید به فرانسه و چین باج میدید که ماشین 15 سال پیشو وارد کنید بعد به بهانه وارد کردن قطعات اصلی (که اونم همش دروغه!) همه رو به دلار حساب می کنید که قیمت تمام شدش واسه خودتون چند برابر بشه!؟ از دلال ها هم استفاده می کنید که قیمتو تا میتونید بکشید بالا ! که اونوقت من مصرف کننده بیچاره با حقوق کارمندی هزار بدبختی 70 میلیون پول رنو ساندرو 15 سال پیشو بدم !؟ خجالت نمی کشید!؟ حیا نمی کنید!؟ پراید و تیبا 2 میلیونی رو 20 میلیون میدید دست مردم که برن تو جاده باهاش تصادف کنند!؟ تصادف کردنش به شما مربوط نمیشه درست! مرگ سرنشین خودرو که به شما مربوط میشه ! اگه نمیشد که همه خودروسازی های دنیا مرض دارن خودروهاشونو ایمن میسازن! اول ایمنی سازی می کنند بعد امکانات اضافه می کنند ! مریضن دیگه !!!
آی ی ی ی ی ایهل ناس... اگه یکم سفت بگیرید و صفر نخرید هم قیمت میاد پایین هم کیفیت میره بالا؛ دلت به حال کارگر و کارمند هم نسوزه، چون کارگر و کارمند مطیع بالا سریه، اگه بالا سری مجبور بشه کیفیت کارشو ببره بالا و ریا نکنه اون کارگر قطعه با کیفیت می بنده رو ماشین، اون کارمند تو کارش کم کاری نمیکنه ! همه بدبختی ها واسه اینه که سیستم خرابه، اگه سیستم درست بشه زیر دستی مجبوره کارشو درست انجام بده چون اونوقت حقوق نداره، اخراجه ! ولی مدیر عزیز شکم سیر میخوابه چون میدونه حساب بانکیش پره ! چون کارا رو سپرده به کارمند و کارگر و اگه تو کار کم کاری بشه طرفو زرت اخراج میکنه و یکی رو میزاره که مطمعن باشه حساب بانکیشو پر میکنه !
نخرید ! حداقل صفر نخرید ! از هیچ مدلی ! هیچ مدلی !
1397/2/26
افشین جان غصه نخور فقط بدون که مگه امام زمان درست کنه این کشور رو.....اللهم عجل الولیک فرج
1397/2/27
اللهم عجل الولیک فرج از ته دل ... خدایا از شر اینا خلاصمون کن.
1397/2/27
طبق آمار اعلام شده !! سال گذشته ۱۷ هزار نفر در اثر سوانح رانندگی کشته داشتیم
حدودا در دهه گذشته بیش از ۱۵۰ هزار نفر
یعنی نسبت به جمعیتمون حدود بیش از ده برابر جهان کشته میدیم
مگه تعداد کارکنای دوتا شرکت خودروسازی مون چنتاست
قطعا چندین برابر کمتره از این جمعیت که هرسال دارن میمیرن
این افراد بیکار شن که هیچی
اگه تک تکشون از گرسنگی بمیرن بازهم تلفات کمتری خواهیم داشت!!!
و مردم ما چی؟
مردمی هستیم که به جای نخریدن این آشغالایی که ده برابر قیمت بهمون میدن ، تا قیمتارو میبرن بالا ده برابر قبل میریم ثبت نام میکنیم
یکم تفکر!!
1397/2/28
والا منم حرفم همینه ! یکی نیست بگه آخه هموطن گرامی، تو که میخوای پراید بخری، پژو بخری، تیبا بخری، سمند بخری، پارس بخری، لامصب صفر نخر !!!
برجام بخوره تو سرشون ! خودروساز بهانش اینه که دوباره تحریم ها برگشت پس باید هم تولید کننند هم گرونتر بفروشند ! پس چرا 2 سال پیش که تحریم ها کمتر شد به فکر بهتر کردن خط تولیدتون نیوفتادید!؟ به فکر با کیفیت کردن محصولات نیوفتادید!؟ خرتون از پل گذشت یادتون رفت!؟ حالا هم تحریم ها برگشته گرون تر بفروشید به ملت بیچاره!؟ کور خوندین ! شما تحریم خارجی شدین باید تحریم داخلی هم بشید تا حساب کار دستتون بیاد ! نخواستیم این خودروسازی رو ! به قول اون بابایی که گفت: "انتظار دارید منم مثل شما ماشین سوار بشم... جمع کنید آقا..." حالا جمع کنید بره...