موضوعات داغ

نگاهی به روند عرضه سیتروئن C3 در بازار؛ استقبال واسطه ها یا طوفان مشتریان؟

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
طی هفته جاری سیتروئن C3 مهمترین خبرها در بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داده بود. تست فنی خبرنگاران و انتشار گزارش های ایشان از اوایل هفته و باز شدن شرایط ثبت نام در روز گذشته باعث شد تا به ناگاه توجه های بسیاری به سوی این هاچ بک جمع و جور جلب شود. در نهایت نیز همانطور که تقریبا در تمامی ماه های اخیر شاهد بوده ایم وب سایت مربوط به ثبت نام و پیش فروش این خودرو با اخلال مواجه شد و بسیاری از مشتریان واقعی با تاخیرهای مکرر وب سایت و دریافت پیغام تکمیل شدن ظرفیت فروش، از ثبت نام این خودرو بازماندند.

سیتروئن C3

سیتروئن C3

البته که در نهایت هیچ گاه مشخص نمی شود که آیا چنین اخلال هایی تعمدی انجام می گیرد یا صرفا افزایش تقاضا در شرایط فعلی اقتصادی باعث مختل شدن وب سایت ها می شود، اما می توان با اطمینان گفت که در وضعیت فعلی که مشتریان پولدار و همیشگی (واسطه ها) حتی برای خرید خودروهای 300 میلیونی فولکس واگن نیز از ساعت 6 صبح در صف منتظر می مانند، یورش به فروش اولیه سیتروئن C3 دور از ذهن نبوده است و از این رو جا داشت که دست اندرکاران امر حداقل شرایط کارکرد مطلوب و بدون اخلال وب سایت را فراهم می آوردند.

سیتروئن C3

سیتروئن C3

اما فارغ از این مباحث باید گفت که میزان استقبال از سیتروئن C3 در بلند مدت می تواند سوژه بسیار جالبی برای علاقه مندان به شرایط بازار خودرو ایران باشد. در واقع مدیران سایپا سیتروئن این هاچ بک 163 اسب بخاری را مناسب خانواده های جوان (و البته ثروتمند) و خریداران خوش ذوق خودروهایی مانند هیوندای I20 و هیوندای ولوستر می دانند، از سوی دیگر علاقه مندان به محصولاتی مانند رنو کپچر یا پژو 2008 نیز می توانند در رنج خریداران هدف سیتروئن C3 قرار گیرند اما یک نکته ظریف در این میان وجود دارد. در واقع با بودجه ای در حدود 130 میلیون تومان انتخاب های نو و دست دوم قابل توجهی در بازار ایران وجود دارد و اکثر خریداران با چنین بودجه ای، به انتخاب خودروهای سدان یا کراس اووری نظیر مزدا 3 یا سنگ یانگ تیوولی تمایل نشان می دهند، بنابراین فروختن یک هاچ بک با چنین بودجه ای اساسا ساده به نظر نمی رسد. مضاف بر این موارد عرضه سیتروئن C3 به صورت تک رنگ برای یک سال (سفید با سقف قرمز رنگ) می تواند خریداران شاخص محصولاتی نظیر ولوستر یا کپچر را که اکثرا خودروهای خود را رنگی تحویل گرفته اند، فراری دهد، به خصوص که نبود سانروف و صندلی های برقی و چرمی نیز این مسئله را تشدید خواهد کرد.

سیتروئن C3

سیتروئن C3

در نهایت با توجه به انجام قیمت گذاری سیتروئن C3 با دلار 4200 تومانی، افزایش قیمت رسمی این خودرو در کوتاه مدت چندان محتمل به نظر نمی رسد و همین امر می تواند شانس واسطه ها را برای کسب سود از این خودرو کاهش دهد. بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که خریداران واقعی و مصرف کنندگان تمایلی به خرید حواله های آگهی شده از پیش فروش اخیر با حدود 20 الی 30ّمیلیون قیمت بیشتر نشان می دهند یا واسطه ها اینبار برخلاف رویه جاری دچار ضرر و زیان ناشی از خواب سرمایه خواهند شد؟

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/27
این پیش فروش یک بازی بسیار کثیف از سوی سایپا بود کافی یک مراجعه به صفحه اینستاگرام کمپانی سایپا-سیتروئن بندازین و کامنتهای دوستان رو مطالعه کنید.
بنده با 5 دستگاه رایانه مختلف 2 دستگاه نوت بوک ودو عدد تبلت در کنار سه خط اینترنت مجزا در شرکت و اینترنت فیبر100 مگابایتی نتونستم هیچ کاری بکنم
1397/2/27
من با اینترنت همراه اول و موبایلم دو دستگاه نوشتم .
1397/2/27
واسه خریدن این ماشین با همچین قیمتی این همه خودتونو اذیت میکنید اونوقت از سیاست سایپا و ... هم انتقاد میکنید؟!
لابد جزو مخالفین سرسخت گرونی هم هستید
1397/2/27
با سلام خدمت دوستان
ببینید خیلی جاها عنوان می شه که نوع فروش مشکل داشته و به دلالا فروختن یا به خودیاشون فروختن در صورتی که بهتره یکم واقع بین باشیم..... وقتی بنده و امثال بنده نتونیم بنویسیم از رو ناراحتی میاییم یه سری حرفا می زنیم که خوب نیست.... خوب شما نگاه کنید نزدیک به 40 هزار نفر تو صف ثبت نام بودن حالا چه دلال چه مصرف کننده .... بعد اینا کلا 2هزارتا فروختن.....خوب یعنی 38هزارتا به هدفشون نرسیدن و ناراحت و ناراضی..... خوب این که این تعداد کم برا فروش انتخاب می شه خودش بزرگترین مشکل از جانب شرکته ولی نوع پیش فروش به نظرم زیاد مشکل نداشت هرچند نواقصی داشت..... این نوع فروش بهتر از فروش ایران خودرو یا بهمن بود چون سر هر تایم مشخصی یه تعداد بسته به شانس می تونستن وارد سایت بشن و همون تعداد محدود می تونسن بدون ازدحام ثبت نام کنن ولی اگه قرار بود همه باهم وارد بشن چی می شد؟؟؟؟؟ سایت هنگ می کرد...مثل جریان هاوال یا 2008 و امثال اینا..... خیلی از ادم های عادی تونستن ثبت نام کنن .... این نوع ثبت نام علاوه بر سرعت عمل بالا و اینترنت خیلی خوب و یه سیستم فاقد ویروس به یک شانس خیلی خوب هم نیاز داره...... شانس خیلی دخیل هست..... هرچند که نوع عرضه و تقاضا شرکت ها کلا مشکل داره و همین باعث این هجوم هاو دلال بازی ها شده و تو این ماشین هم صدق می کنه ولی از نظر نوع سیستم پیش فروش بهتر یکم واقع بین باشیم و نگیم همه دست خودشون بوده.....خیلی از ادم عادی هم تونستن ثبت نام کنن
1397/2/27
واقعا اگه کسی هم میخواد سوار شه از کارخانه بگیره .از دلال های سو استفاده کن نگیره.امروز حوالشو با 20 میلیون بالاتر گداشتن بفروشن.کسی که تو سایپا هست میگفت از داخل پول میگیرن ثبت نام میکنن
1397/2/27
دلالی آخرش این مملکتو به زمین میزنه. یه روز همه هجوم میبرن به بازار سکه، یه روز به بازار مسکن، یه روز به بازا ارز، و یه روز به بازار خودرو. خدا آخر و عاقبت هممونو به خیر کنه
1397/2/27
مردم ما اگر شرف داشتن یه بار دیگه خودروسازهارو تحریم میکردن
الان حدود شیش ماهه که قیمت ها با شیب تند هرروز میره بالاتر
دلیل نمیشه که چون بعضی ها توان خرید دارن برای یه ماشین 60-70 تومنی ، 130 تومن پول بدن
دلال ها دنبال سود خودشونن شما یه مدت ماشین نخرین ، بزارین مدل ماشین هاشون قدیمی بشه اونوقت به غلط کردن میفتن
نخر عزیز من نخر !
1397/2/27
به نظر من مردم باید خرید حواله های اینچنین ماشین هایی رو تحریم کنن. من فردای فروش c3 با قیمت های عجیب و غریب حواله ها که تا ۱۰۰ میلیون برای یک روز خواب پولشان! قیمت گذاری کرده بودند مواجه شدم دقیقا مشابه هاوال H2. اگر مردم خرید حواله ها با قیمت های نجومی را تحریم کنن و این دلال ها چندین بار پولشان بخوابه و ضرر بکنن دیگه همچین صحنه هایی رو نمیبینیم اما تا وقتی که مردم متاسفانه برای خرید صف میکشن دیدن این مشکلات اصلا چیز عجیبی نیست. به نظر من این خرید فقط یک مشکل کوچیک نیست واقعا نشون دهنده ی یک فرهنگ خیلی زشت و ناپسنده
1397/2/29
با سلام
من هم تجربه بدی رو در مورد ثبت نام C3 تجربه کردم و با 6 کامپیتور مختلف نتونستم ثبت نام و انجام بدم و واقعا سیستم منحصر به فردی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! داشت حتی از مراحل ثیت نام هم فیلم گرفتم که مشخص بشه باندبازی که انجام گرفته!!!! هر 15 دقیقه می تونستین وارد بشین و فقط چند ثانیه وقت داشتین که از مرحله رد بشین من 3 مرحله حتی به مرحله پرداخت هم رسیدم ولی اجازه پرداخت بهم نداد!!!!!!! مرحله اول که 2 ثانیه وقت داشتی که دکمه ثبت نام و بزنی وگرنه باید یه ربع دیگه صبر می کردی بعد اگه از این مرحله موفق رد می شدی ثبت اطلاعات شخصی انجام میدادی که بعد از زدن دکمه ثبت اطلاع میداد که ظرفیت تکمیل ولی رزرو داریم ولی هیچ کاری نمی تونستی بکنی تا 15 دقیقه بعدی طی بشه بعد 2 ثانیه وقت داشتی که ثبت و بزنی که 3 بار به من پیغام تکمیل ظرفیت کل رو داد و 3 مرتبه موفق شدم به مرحله بعد برم که انتخاب درگاه پرداخت بود که باز هم کاری نمی تونستی انجام بدی تا به راس 15 دقیقه برسی ولی در هر 3 مرتبه شما رو به صفحه پرداخت هدایت نمی کرد و تو همین مرحله می موندی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!پیغام میداد که رزرو شما قبول شده ولی تا پرداخت کامل تعهدی وجود نداره که متاسفانه هیچموقع نمیتونستی از این مرحله رد بشی!!!!!!
خیلی جالبه که سایت ایرانی کار بعد از ثبت نام خیلی از خودش هم تعریف کرده که بدون مشکل روند ثبت نام انجام شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! فقط تاکید می کنم این مراحل از 6 کامپیوتر مختلف و در 15 دقیقه های مختلف تجربه شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگه واقعا شرکت ها می خوان دلال بازی رو کم کنن باید برا سری اول ثبت نام ماشین هایی مثل c3 , 2008... یک ممنوعیت معامله یکساله براشون بزارن که فقط مصرف کننده واقعی ثبت نام انجام بده و اون موقع معلوم میشه که دوباره این اتفاقات میوفته یا نه!!!!! که البته بعیده چون خودشون به دنبال این سودهای باد اورده اختلاف قیمت ثبت نام و بازار آزاد هستن!!!!!!!!