موضوعات داغ

یادداشت مهندس فرهاد کاشانی؛ ایران ماشین ارزانتر است یا آمریکا؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
اغلب هنگامی که راجع به ارزانی بنزین در ایران می نویسم دوستان بلافاصله به من یادآوری می کنند که بجایش ماشین در امریکا خیلی ارزانتر است. برایتان خبری حیرت آور دارم. خرج داشتن ماشین هم در ایران ارزانتر از امریکاست!
برای اینکه بهتر مسئله را توضیح بدهم اجازه بدهید که با هم مخارج احتمالی یک ماشین را بررسی کنیم:

مخارج انتقال به خریدار یا خرج محضر
مالیات انتقال
خرج بنزین در طول عمر ماشین
خرج سرویس و‌تعویض روغن در طول عمر ماشین
مالیات سالیانه نگهداری یک ماشین
قیمت خرید منهای قیمت فروش با ارز دلاری

خب حالا فرض کنیم که ماشینی را خریده و پنج سال بعد، بعد از پنجاه هزار کیلومتر آنرا بفروشیم. فرض کنیم که مصرف این ماشین ده لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین فرض کنیم که قیمت بنزین در ایران لیتری ۱۰۰۰ تومان یا ۱۵ سنت و‌امریکا یک دلار است. پس با مفروضات بالا در طی ۵۰۰۰۰ کیلومتر ماشین ما در ایران ۷۵۰ دلار بنزین خواهد سوزاند و در امریکا ۵۰۰۰ دلار.
ماشینی را که در امریکا ۲۵۰۰۰ دلار می خریم بعد از پنج سال بیش از ده هزار دلار نخواهد بود پس ۱۵۰۰۰ دلار ضرر خواهیم کرد.
ماشین معادل را که در ایران ۷۵۰۰۰ دلار خریده ایم حالا بعد از پنج سال هنوز ۷۵۰۰۰ دلار قیمت دارد پس شما اگر سود نکنید ضرر هم نخواهید کرد.
پس فقط بین بنزین و تفاوت قیمت خرید و‌فروش ماشین امریکا بیست هزار دلار بیشتر خرج داشته. مطمئنم که با افزودن سایر مخارج این اختلاف به بیست و پنج هزار دلار خواهد رسید. آنرا تقسیم به پنج سال بکنید و به عدد سالی پنج هزار دلار خواهید رسید. کدام ایرانی تا بحال حاضر شده سالی سی میلیون تومان بابت داشتن ماشین بدهد؟
آیا باز هم می گویید خوش به حال امریکایی ها که ماشین ها را میتوانند ارزان بخرند؟ تازه صحبت پول پارکینگ روزی چهل دلار و قبض جریمه های چند صد دلاری و سرویس های چند صد دلاری را نکردیم.
ماشین در ایران یک کالای سرمایه ای است در حالی که در امریکا یک کالای مصرفی است. شما بجز ماشین کلاسیک در امریکا در هیچ ماشینی سود نخواهید کرد. چند ماشین اخیر خودم را مثال بزنم. بنز جی ۵۰۰٫ سیزده هزار دلار ضرر در پنج سال. تسلای قبلی دوازده هزار دلار ظرف یکسال و بنز جی ۵۵ پانزده هزار دلار ظرف پنج ماه بنز سی ال اس بیست هزار دلار ظرف دو سال.
آیا ابهامی باقی می ماند؟

برگرفته از وبسایت مهندس کاشانی

شما می توانید برای درج نظر و ارتباط مستقیم با نویسنده این مطلب به صفحه اینستاگرام ایشان به آدرس @farhadkashani مراجعه کنید.

نظرات کاربران

79 نظر