موضوعات داغ

با 10 پیشرانه برتر در دهه 90 میلادی آشنا شوید - بخش اول

عکس مطلب اول
در این مقاله با بعضی از شاهکارهای مهندسی دهه 90 آشنا می شوید؛ خودروهای اسپرت ژاپنی پرقدرت، فناوری الهام گرفته از فرمول 1 و یک تنوع شگفت انگیز از موتورهای تنفس طبیعی و توربوشارژ!
با اینکه تعداد خودروهای نمادین در دهه 90 به اندازه دهه 80 نیستند، ولی با این حال در دهه 90 موتورهای فوق العاده ای تولید شدند. در این دوره انواع مختلفی از موتورها برای خودروهای مختلف تولید شدند که هر کدام از آنها ویژگی خاصی داشتند که برای تمام افراد جذابیت داشت و با اینکه در طراحی اجزای داخلی این موتورها از رویکردهای متفاوتی استفاده شده بود، ویژگی مشترک تمام آنها این بود که عملکرد شگفت انگیزی داشتند.
دهه 90 بیشتر از همه دوران شکوفایی خودروهای اسپرت ژاپنی بود و هنوز هم بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین خودروها و موتورهای ژاپنی در این دهه تولید شدند. تویوتا سوپرا، نیسان 300ZX، مزدا RX-7 و هوندا NSX از خودروهای ژاپنی مثال زدنی در دهه 90 هستند.
مزیت موتورهایی که در دهه 90 طراحی شدند این است که از سطح قابل قبولی از فناوری برخوردار بودند و برخلاف خودروهای امروزی به حدی پیچیده نبودند که تعمیر و نگهداری آنها پر دردسر باشد و به همین دلیل دوام بالایی داشتند. در این دهه هنوز قوانین سرسخت آلایندگی امروزی تصویب نشده بود و به همین دلیل خودروسازانی مثل هوندا و بی ام و موتورهای تنفس طبیعی بی نظیری ساختند که لذت رانندگی با آنها حتی از موتورهای پرقدرت توربوشارژ امروزی هم بیشتر است.
البته علاوه بر موتورهای تنفس طبیعی، موتورهای توربوشارژ بسیار خوبی در دهه 90 ساخته شدند که هنوز هم طرفداران زیادی دارند و از نمونه های تقویت سنگین آنها در مسابقات درگ و دریفت استفاده می کنند. در هر بخش از این مقاله 5 موتور برتر دهه 90 معرفی می شوند.

1 – آئودی RS2
موتور آئودی RS2

موتور آئودی RS2

از RS2 به عنوان اولین خودروی اسپرت آئودی یاد می شود که می توانست کل اعضای یک خانواده را حمل کند و یکی از سریعترین استیشن های زمان خودش بود.
تمام این امتیازات به خاطر موتور 5 سیلندر 2.2 لیتری توربوشارژ با قدرت 311 اسب بخار بود که زیر کاپوت این خودرو نهفته بود.
این موتور در واقع بر گرفته از موتور آئودی S2 بود که 227 اسب بخار قدرت داشت، اما پورشه از جادوی خود استفاده کرد تا قدرت این موتور را برای مدل RS2 افزایش دهد.
این افزایش قدرت با نصب یک توربوشارژر KKK که 30 درصد بزرگتر از قبل بود، یک اینترکولر بزرگتر، سیستم سوخت رسانی انژکتوری بوش و تقویت میل سوپاپ حاصل شده بود.
نتیجه این اصلاحات این بود که آئودی RS2 می توانست در مدت تنها 4.8 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 262 کیلومتر در ساعت بود. این میزان عملکرد حتی با استانداردهای امروزی (یعنی حدود 25 سال بعد!) باز هم برای یک خودروی خانوادگی بسیار سریع است.

2 – فراری F355
موتور فراری F355

موتور فراری F355

فراری با موتور 3.4 لیتری مدل 348 شروع کرد و یک موتور فوق العاده برای جانشین آن یعنی F355 تولید کرد.
برای این مدل جدید، حجم این موتور با اندکی افزایش به 3.5 لیتر رسید و از پیستون های آلومینیومی، شاتون های از جنس آلیاژ تیتانیوم، سیستم سوخت رسانی انژکتوری بوش و سرسیلندری با 5 سوپاپ برای هر سیلندر برخوردار شد.
نتیجه این تغییرات دستیابی به قدرت 375 اسب بخار بود و F355 با این موتور می توانست در مدت 4.7 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و به حداکثر سرعت قابل توجه 295 کیلومتر در ساعت دست یابد.
این خودرو فقط در این موتور بی نظیر خلاصه نمی شد بلکه مجهز به یک گیربکس دنده ای مبتکرانه بود که از فناوری فرمول 1 بهره می برد و برای اولین بار در یک خودروی خیابانی مورد استفاده قرار می گرفت. این گیربکس 6 دنده مجهز به یک سیستم الکترو-هیدرولیک بود که توسط شیفترهای نصب شده پشت فرمان فعال می شد و دنده ها را تعویض می کرد. این سیستم نه تنها باعث تعویض سریعتر دنده ها می شد بلکه راننده می توانست دائما هر دو دست خود را روی غربیلک فرمان نگه دارد.

3 – هوندا S2000
موتور هوندا S2000

موتور هوندا S2000

موتور F20C هوندا S2000 بدون شک یکی از بهترین موتورهای تنفس طبیعی 2.0 لیتری است که تاکنون ساخته شده است. در واقع این موتور موفق شد در سال های 2000 تا 2004 لقب موتور برتر سال در رده بندی 1.8 تا 2.0 لیتر را کسب کند. علاوه بر این تا زمان معرفی فراری 458 ایتالیا، این موتور رکورددار تولید بیشترین میزان قدرت به ازای 1 لیتر حجم موتور بود زیرا قدرت آن به ازای هر لیتر حجم موتور 120 اسب بخار بود.
قویترین نسخه این موتور شگفت انگیز هوندا در نسخه JDM هوندا S2000 (نسخه ویژه بازار ژاپن) یافت می شود که با افزایش نسبت تراکم قدرت آن به 246 اسب بخار یا به عبارتی 123 اسب بخار به ازای هر لیتر رسیده بود. این موتور 4 سیلندر خطی مجهز به سیستم i-VTEC (لیفت متغیر سوپاپ با کنترل الکترونیکی) بود و می توانست مانند فراری 458 ایتالیا تا 9000 دور در دقیقه دور بگیرد!

4 – لانسیا دما 8.32
موتور لانسیا دما 8.32

موتور لانسیا دما 8.32

زیر کاپوت لانسیا دما 8.32 که شبیه یک سدان نسبتا معمولی به نظر می رسید، موتوری برگرفته از فراری 308 نصب شده بود!
موتور مورد نظر یک موتور 2.9 لیتری V8 با قدرت 212 اسب بخار بود که از نمونه نصب شده در فراری 308 که 237 اسب بخار قدرت داشت ضعیفتر بود. با این حال این موتور هنوز به حدی قدرت داشت که لانسیا دما را به یکی از سریعترین سدان های دیفرانسیل جلو در زمان خودش تبدیل کند. شتاب صفر تا صد این خودرو تنها 6.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 240 کیلومتر در ساعت بود.
در مقایسه با موتور V8 نصب شده در فراری 308 که میل لنگ آن از نوع طرح تخت بود، میل لنگ لانسیا دما از طرح متقاطع بهره مند شد و علاوه بر آن از سوپاپ های کوچکتر و ترتیب احتراق متفاوت برخوردار شد تا این موتور برای یک خودروی سدان مناسب تر باشد.

5 – مزدا RX-7
موتور مزدا RX-7

موتور مزدا RX-7

موتور 13B-REW نسل سوم مزدا RX-7 اولین بار در سال 1992 پدیدار شد و پس از تعدادی اصلاحات نسخه نهایی این موتور 1.3 لیتری مجهز به دو عدد توربوشارژر شد و 276 اسب بخار قدرت و 314 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد.
شتاب صفر تا صد این خودروی اسپرت مزدا با این موتور 5.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن 256 کیلومتر در ساعت بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/5
ضمن تشکر از انتشار مطالب مفید، لطفا در متن عبارت لانسیا را به لانچیا اصلاح فرمایید.