موضوعات داغ

آیا برندهای چینی بازار خودرو ایران را ترک می‌کنند؟

عکس مطلب اول
تجارت نیوز: یک کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: ، خودروسازان چینی حجم انبوهی سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده یا فروش بسیار بالایی دارند که قطعا گذشتن از بازار ایران برای آنها کار آسانی نیست و به دنبال ایجاد راه حلی متعادل هستند تا بتوانند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
امروز ماندن یا نماندن چینی‌ها در بازار خودرو به عنوان موضوع مهم نقل برخی محافل شده است. با رفتن پژو از بازار ایران برخی از فعالان بازار خودرو هم نسبت به ماندن چشم بادامی‌ها موضوعات تردیدآمیزی را مطرح می‌کنند.
در این باره عده‌ای از خصوصی‌ها معتقدندخودروسازان چینی حجم انبوهی سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده یا فروش بسیار بالایی در بازار ۸۰ میلیونی دارند که قطعا گذشتن از بازار ایران برای آنها کار آسانی نیست. حال باید منتظر ماند و دید که در ا‌دامه مسیر آیا شریک اول تجارت با ایران که همان چینی‌ها باشند راه حلی متعادلی را برای استفاده از فرصت‌ها‌‌ اتخاذ خواهند کرد یا خیر؟
یک کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت خودروسازان چینی در بازار ایران به «تجارت نیوز» گفت: باز گشت دوباره تحریم‌ها اینبار با فشار و یکه‌تازی بین‌المللی ایالات متحده آمریکا ، این بار حدس و گمان‌های بسیاری را مبنی بر خروج بسیاری از برندها به وجود آورد،آنچه این‌بار همگان را به خود متعجب کرد اعلام و شایعه خروج برخی برندهای چینی از بازار ایران بود که داستان را به طور کلی با تحریم‌های قبلی متفاوت کرد.
بابک صدرایی در ادامه افزود: چینی‌ها در طول چند سال گذشته، موفق شدند تا کیفیت محصولات تولیدی خود را پس از پیمودن آزمون‌های متفاوت و اتخاذ استراتژی درست و بهره‌گیری از مدیریت جهانی، توانستند تا کیفیت محصولات خود را به طرز چشم‌گیری ارتقا دهند. حال پس از دست‌یابی به این ارتقا قطعا به دنبال ورود به بازارهای بزرگ بین‌المللی چون آمریکا و اروپا هستند تا موقعیت برند خود را حفظ کنند که قطعا گذشت زمان موفقیت یا شکست این اقدام را تایید خواهد کرد.
وی عنوان کرد: در این بازه زمانی و فشار آمریکا بر صاحبان صنایع مختلف کشورها این پرسش مطرح می‌شود که برای چین بازار جدید و سختگیر ایالات متحده مهمتر است یا بازار یار دیرینه‌اش یعنی ایران که همواره فرصت آزمون‌های گوناگون را برای چینی‌ها فراهم آورد؟
صدرایی در ادامه توضیح داد: قطعا برخی چینی‌ها که سرمایه‌گذاری یا همکاری با برخی برندهای آمریکایی را در پرونده کاری خود دارند کمی محافظه‌کارانه عمل خواهند کرد، گرچه باید در نظر داشت که در سال‌های اخیر اکثر برندهای چینی با توجه به وضعیت ایران به بازار کشور ما راه یافتند، اما حجم فعالیت بسیاری از آنها اندک است. قطعا سطح مبادلات تجاری اندک ایران و چین نیز نمی‌تواند حساسیت در عرصه بین‌المللی ایجاد کند و قطعا چینی‌ها این سطح محدود را تا حد امکان نگاه می‌دارند و در نهایت آخرین گزینه را ترک بازار ایران می‌دانند.
این کارشناس بازار خودرو نسبت به فرار چینی‌ها از بازار ایران نگران نیست. وی در این باره گفت: از سوی دیگر، خودروسازان چینی هستند که حجم انبوهی سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده یا فروش بسیار بالایی دارند که قطعا گذشتن از بازار ایران برای آنها کار آسانی نیست و به دنبال ایجاد راه حلی متعادل هستند تا بتوانند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
صدرایی عنوان کرد: آنچه مهم است اکثر خودروسازان چینی در این شرایط سخت کشور با هدف تولید برای کاهش تعرفه‌ها وارد میدان شده‌اند تا بر مزیت رقابتی خود بیافزایند و قطعا باید برای تولید تضمین‌ها و تسهیلات لازم مهیا شود.
در نهایت این کارشناس خودرویی در بخش دیگر سخنانش گفت: مساله مهم این است که در دنیای تجارت بسیاری از قوانین تغییر می‌کند و قطعا این منافع شرکت‌ها و نهادهای تجاری است که ارجح بر قراردادها در طول زمان است و چین هم از این قائده مستثنی نیست؛ چرا که بزرگترین بازار تولید و مصرف دنیا امروزه به غولی رام ناشدنی بدل شده که خود نقشی تعیین‌کننده در مناسبات بین‌المللی دارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/5
حداقل بمونن تا از این کسالت در بیاد بازار ایران...