موضوعات داغ

گزارش اولین درگ قهرمانی کشور سال 97؛ نبرد آفتاب و جنون سرعت + فیلم

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در دو روز پایانی هفته گذشته راند اول مسابقات درگ قهرمانی کشور به میزبانی استان البرز ، با حضور ۷۰ شرکت کننده از ۱۰ استان و ۸ کلاس در تاریخ ۷،۸ تیرماه برگزار شد.
محل این رقابت برخلاف مسابقه قبلی که در یکی از باند های فرودگاه امام خمینی برگزار شده بود، به مسیر های افتتاح نشده اتوبان همت در استان البرز منتقل شده بود و برای پرهیز از گرمای شدید تابستانی ساعت برگزاری مرحله زمان گیری مسابقات برای ساعت 6 بعد از ظهر تعیین شده بود تا رانندگان و تماشاگران با شرایط بهتری در این رقابت حضور یابند، اما ترافیک سنگین بعد از ظهر پنج شنبه تا حدی رسیدن به محل برگزاری را برای ساکنین تهرانی سخت کرده بود که البته به تقابل بین غروب زیبای خورشید و نبرد شماری از سریعترین خودروهای ایران با زمان می ارزید.
به گفته مسئولین مربوطه، مسابقات امسال قرار است بر پایه قوانین NHRA برگزار شود و به همین دلیل نسبت به شرایط سال های قبل شاهد تغییراتی در روند برگزاری مسابقات هستیم. براین اساس در روز نخست، زمان گیری خودروها در هر کلاس به شیوه سنتی انجام می شود اما تنها چهار نفر برتر هر کلاس به مسابقات حذفی روز بعد راه می یابند. در این مرحله، عدد زمانی ثبت شده توسط رانندگان مطرح نیست و هر یک از رانندگان که بتوانند زودتر از رقیب از خط پایان بگذرند، برنده اعلام شده و به فینال راه خواهد یافت. چنین روشی هیجان مسابقات را برای کلاس های نزدیک دو چندان می نماید اما برای کلاس هایی که فاصله بین نفرات زیاد است، طبیعتا پیش بینی برنده نهایی می تواند بسیار آسان باشد.
نکته جالب در خصوص این مسابقه آنکه در کنار کلاس های روتین نظیر کلاس 4 سیلندر اتمسفر، 4 سیلندر توربو، 6 سیلندر توربو، هشت سیلندر اتمسفر و کلاس آزاد، شاهد برگزاری کلاس اختصاصی پژو 206 های تیونینگ شده و کلاس اختصاصی نیسان ماکسیما بودیم که ظاهرا این روزها به گزینه ای برای قشر علاقه مند به سرعت و شتاب مبدل شده است.

درگ قهرمانی کشور سال 97

درگ قهرمانی کشور سال 97


درگ قهرمانی کشور سال 97

درگ قهرمانی کشور سال 97

یکی از نکات عجیب این مسابقه تقسیم بندی خودروهای چهارسیلندر توربو به دو کلاس دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب بود که دلیل این تقسیم بندی مشخص نیست، چرا که از نظر فنی تفاوت چندانی بین خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب در مسابقات شتاب وجود ندارد. این درحالیست که به دلیل کم بودن شمار شرکت کنندگان در بخش چهار سیلندر توربو دیفرانسیل عقب (تنها یک ب ام و 328 و یک ب ام و Z4) برگزار کنندگان تصمیم به تلفیق این کلاس با خودروهای شش سیلندر توربو گرفته بودند که طبیعتا به ضرر این دو شرکت کنند بدل شده بود. این درحالی بود که در کلاس چهارسیلندر توربو دیفرانسیل جلو شاهد خودروهایی نظیر تویوتا کرونا مجهز به توربو یا رنو مگان هاچ بک بودیم که رقبای نزدیک تری برای مدل های چهار سیلندر ب ام و محسوب می شدند.

درگ قهرمانی کشور سال 97

درگ قهرمانی کشور سال 97

به هرحال فارغ از این مباحث، می توان گفت که مجموعه عوامل برگزاری تلاش زیادی را برای نظم بخشیدن به این مسابقه به کار بسته بودند و در نهایت در غیبت ارتش میتسوبیشی لنسرهای EVO، این سامان خنجری بود که با شورولت مونزا در کلاس هشت سیلندر اتمسفر و با داتسون 260 Z مجهز به پیشرانه RB26 در کلاس آزاد موفق به کسب مقام نخست شد. رقابت در کلاس 6 سیلندر توربو نیز دیدنی بود. در این کلاس شهروز همایون فر به لطف تجهیز ب ام و 335 خود به گیربکس دستی، عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت و سریعتر از ب ام و Z4 زرد رنگ 3.5is به رانندگی ارسطو عامری و ب ام و 335 تیونینگ شده مرتضی شاد فرخ از خط پایان گذشت.


کلاس ۴و۶ سیلندر اتمسفر

1-امید حیدری تهران
2- محمدرضا رضازاده تهران
3- سعید طباطبایی قم

کلاس 206GT

1- میثم رخشان خوزستان
2- امیر قائدیان فارس
3- محمدرضا غفاری تهران

کلاس ۴ سیلندر توربو دفرانسیل جلو

1- امیر کیانی منش خوزستان
2- امیرحسین میرزایی البرز
3- سیامک خلیل الهی خوزستان

کلاس ۶سیلندر توربو دفرانسیل عقب

1- شهروز همایون فر خراسان رضوی
2- ارسطو عامری تهران
3- مرتضی شادفرخ البرز

کلاس ۸ سیلندر

1- سامان خنجری خوزستان
2- عطا ماجدی تهران
3- امیر ضیایی خوزستان

کلاس آزاد

1- سامان خنجری خوزستان
2- امیر کیانی منش خوزستان
3- عطا ماجد تهران

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/10
خنده داره شما که این گذارش رو آماده کردید حداقل از کلاس های بالاتر هم فیلم میزاشتید خود راننده های 206 اختصاصی هم کلاس آزاد رو میبینن
1397/4/10
با برن آوت شورلت منزا کل پیست رو دود برداشت
1397/4/10
فقط اون 911 كررا S رو عشقه با رنگ بينظير Cherry 🍒 red
1397/4/10
جای موستانگ های مناطق آزاد به ویژه ارس،خیلی خالی بود
1397/4/10
واقعا خاك تو سرتون با اين مسابقات،حتي نميتونيد يه تايم بندي ساده كنيد واسه استارت درگ،يه ماشين ميره ته پيست اون يكي هنوز راه نيفتاده،واقعا خاككككك
1397/4/10
خیلی عجیبه که کل فیلمی که گرفتید از کلاس مسخره ی ۲۰۶ بود ،‌ در صورتی که ماشین های خیلی جذابی توی مسابقه حضور داشتند.
مورد دیگه هم اینکه اون دوربین osmo که باش فیلم گرفتید خیلی امکانات داره بخدا ،‌ از خودروبانک این فیلم به این بی کیفیتی و سطح پایینی بعید بود!
1397/4/12
من موندم یعنی از این بهتر نمیشد فیلمبرداری کرد؟!!! کیفیت افتضاح فیلم یکطرف٬ نذاشتن فیلم از کلاسهای بالاتر و بسیار جذاب تر از ۲۰۶ یکطرف... واقعا از خودروبانک بیشتر انتظار داشتم...