موضوعات داغ

ورود واردکنندگان خودرو به حوزه تولید؛ استراتژی ای رویایی با قابلیت ضعیف اجرایی

عکس مطلب اول
بخش خصوصی فعال در واردات خودرو قصد دارد همچون گذشته به کمک اقتصاد مقاومتی ، اشتغال و تولید کشور بشتابد. بخش خصوصی به دنبال آن است که به کمک دولت موفقیتی را که در صنعت رخ داده اینبار در صنعت خودروسازی پیاده سازی کند.
شنیده می شود که فعالان اصلی بازار خودرو از گروه اقتصادی گلستان تا گروه آرین و گروه صنعتی رامک خودرو به سرعت در حال ورود به بازار تولید در کشور هستند.
واردکنندگان اصلی خودرو در کشور به سرعت در حال تغییر رویکرد خود بوده تا منابع مالی حاصل از یک دهه فعالیت در بازار خودرو را به اقتصاد و تولید کشور تزریق کنند.
گروه اقتصادی گلستان فعلا تولید دو محصول ایران خودرو را در سمنان آغاز کرده و قصد دارد در ادامه محصولات اختصاصی خود را نیز ارائه کند.
گروه صنعتی رامک خودرو نیز به دنبال آن است که با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کند. رامک خودرو که با تغییر از واردات خاکستری به واردکننده رسمی یک مرحله بلوغ تجاری را پشت سر گذاشته، به دلیل بهره مندی از مدیران با تجربه صنعت خودرو در حوزه تولید خیلی زود توانسته است پایه های اولیه تولید را در سال ١٣٩١ با خرید کارخانه سیر وسفر در قزوین و تجهیز خط تولید کوراندو و تیوولی بنیان گذارد. این گروه با عقد قرارد 7 ساله ای با سانگ‌یانگ یانگ کره جنوبی که تا سال 2025 اعتبار دارد قدیمی ترین خودروساز کره جنوبی را در ایران ماندگار کرده است.
تجربه حرفه ای دیگر و کم نظیری که در گروه صنعتی رامک خودرو اتفاق افتاد شکل گیری شرکت مستقل خدمات پس از فروش است. راه اندازی این شرکت مستقل موجب شده که رامک خودرو‌ تمرین ساخت داخلی کردن قطعات را آغاز کند. در نتیجه هم اکنون اقلام قابل توجهی از نیاز محصولات سانگ‌یانک با توجه به تیراژ و کیفیت مورد نیاز محصولات این شرکت از تولیدات داخلی تامین می شود . رامک خودرو به زودی تولید خود را شروع خواهد کرد تا مسیر جدیدی برای حضور واردکنندگان در تولید صنعت خودرو گشوده شود، مسیری که می تواند چراغ راه دیگر وارد کنندگان نیز باشد.
بعد از گروه صنعتی رامک خودرو و گروه اقتصادی گلستان ، گروه آرین نیز با تملک کارخانه عظیم دویست هکتاری در خمین و عقد قرارداد با میتسوبیشی ژاپن گام محکمی برای تولید خودرو در این منطقه محروم از کشور برداشته است.
اما عظیم خودرو؛ این شرکت نیز که سال ها در بخش فروش صنعت خودرو ایران مشتمل بر خودروهای ساخت داخل و خودروهای وارداتی تلاش های بی وقفه ای داشته با تملک شرکت زاگرس خودرو آماده تولید محصولاتی با برندهای مختلف است تا رونق تولید را مجدد به شهر بروجرد بازگرداند.
گروه بزرگ ماموت هم با سابقه بسیار طولانی در صنعت خودرو همزمان با واردات خودروهای فولکس واگن در تدارک زیرساخت های لازم برای تولید محصولات برند فولکس واگن است.
گروه ناصح نیز با مشارکت در بزرگترین قرارداد تولید خودرو در ایران درگیر تولید در صنعت خودرو شده و تلاش های خود برای تولید خودرو در برندهای دیگر همچنان دنبال می کند.
در این میان البته از آرمان موتور کویر نیز نباید گذشت، گروهی که با وجود عمر‌ کوتاه در‌حوزه خودرو برنامه ریزی های مناسبی را برای تولد محصولات لوکسژن تایوان انجام داده است.
اکنون از رامک خودرو که هفت سال است پایش آغشته به گل تولید گشته تا لوکسژن نو ظهور نگاهشان به فضای دیپلماسی و سیاستگذاران صنعتی کشور است که پر از بیم وامید است.
باید منتظر ماند و دید آیا این فعالان بخش خصوصی می توانند نویدبخش تولد بازیگری تازه نفس در صنعت خودروی کشور باشند یا همچنان وضعیت تولید خودرو و بازار آن به مانند قبل خواهد بود!؟

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/23
تولید نه مونتاژ
1397/4/23
همش حماقت و عوامفریبی ،رویاپردازی .اخه تولید اونم خودرو تا یه تیراژی صرفه اقتصادی داره.کلا شرکتهای خودروسازی باید بازار جهانی داشته باشند یا مثل ایران خودرو و سایپا بازار بزرگ انحصاری داشته باشند تا سرپا بمانند وگرنه رویایی بچگانه است
1397/4/24
همین درسته‌مثل ۵۰ سال قبل مثل بقیه کشورها، تنها روش پیشرفت صنعت خودرو تولید این محصولات داخل کشور هست