موضوعات داغ

پیش‌قرارداد حقی را برای دریافت غرامت از خودروسازان فرانسوی ایجاد نمی‌کند

عکس مطلب اول
یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی توافقات خودروسازان فرانسوی و ایرانی در مرحله قرارداد و پیش‌قرارداد باقی مانده باشد طرف ایرانی نمی‌تواند شکایتی برای دریافت غرامت از طرف فرانسوی داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با بیان اینکه « قاعده قراردادهای اقتصادی کشورها این است که پیش‌بینی‌های لازم برای فسخ احتمالی یک جانبه قرارداد توسط طرفین در متن قرارداد می‌شود» اظهار داشت: علی‌القاعده در قرارداد همکاری خودروسازان فرانسوی (رنو و پژو سیتروئن) و ایرانی نیز باید چنین پیش‌بینی‌هایی شده باشد به بیان روشن‌تر اگر طرف فرانسوی به دلیل تحریم‌های آمریکا قصد ترک ایران را داشته باشد یعنی قرارداد را یک طرفه فسخ کرده بنابراین باید به طرف تجاری خود «جرایم سنگین» یا «غرامت» پرداخت کند اما اگر همکاری خودروسازان فرانسوی و ایرانی در حد توافقات اولیه یا پیش‌قرارداد باشد و حالا طرف فرانسوی قصد خروج از ایران و ادامه ندادن همکاری با خودروسازان ایرانی را داشته باشد به صورت طبیعی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی انجام شده در خاک ایران را از کشورمان خارج کند.
به نقل از ایسنا، حسینی کیا با اشاره به اظهارات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندین بار از وزارت‌خانه و خودروسازان خواست تا متن قراردادهای‌شان با خودروسازان فرانسوی را در اختیار کمیسیون قرار دهند، اما نعمت‌زاده هر بار می‌گفت «در حد توافقات اولیه و پیش‌قرارداد است و اجازه دهید وقتی به مرحله قرارداد رسید، شما را در جریان قرار می‌دهیم». این اتفاق نیفتاد و امروز هم موضوع ترک ایران توسط خودروسازان فرانسوی قوت گرفته است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/3
غرامت!ما بتونیم غرامت بگیریم هه.تا دو روز دیگه یه پولی خوبیم ازمون میگیرن
1397/5/5
قشنگ معلومه میخواستن یه جوری قرارداد ببندن که یه سود درست حسابی گیرشون بیاد، به خاطر همین نمیخواستن کمیسیون بفهمه ! چون کمیسیون میتونه در مرحله پیش قرارداد ورود کنه و دستور صادر کنه ولی وقتی توافق حاصل شد کمیسیون دیگه نمیتونه دخالت کنه واسه همین قضیه رو انقدر کشش دادن تا گندش در اومد ! حالا وایسید تا رنو و پژو-سیتروئن ازتون غرامت بگیرن، بله !