موضوعات داغ

بیکاری گسترده در کمین صنعت خودروی ایران

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
وضعیت نامساعد این روزهای صنعت خودروی ایران، نیاز به توضیح ندارد و در طی هفته های گذشته اخبار ناامید کننده ای را در این مورد بارها شنیده و خوانده ایم. واردات خودرو مدتی است که به کل متوقف شده و هر روز خبر از کناره گیری شرکت های خودروسازی بین المللی از بازار خودروی ایران به دلیل تحریم ها شنیده می شود. اخباری نگران کننده که فرصت های شغلی موجود در بخش واردات را هدف گرفته است.
از سوی دیگر به دلیل دپوی قطعات در گمرک و عدم ترخیص آنها، علاوه بر کمبود لوازم یدکی در بازار و گرانی روزمره این قطعات، قطعه سازان و خودروسازان با مشکلات فراوانی روبرو هستند و تولید خودرو کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. در این شرایط اگر هرچه زودتر تصمیمات مفیدی گرفته نشده و به اجرا گذاشته نشود، شاهد ضعف شرکت های خودروسازی و شاید تعدیل نیروهای گسترده باشیم. موضوعی که بیکاری را در جامعه تشدید می کند.
علاوه بر مسائل فوق، برخوردهای سلیقه ای با نمایندگان برندهای مختلف خودرویی و روشن نبودن قوانین مربوطه، به موضوعی تبدیل شده که موجبات نارضایتی شرکت های وارد کننده و خوردوسازان خصوصی را فراهم آورده است.
در همین زمینه یکی از مسئولان پرشیا خودرو که نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودروهای بی ام و در ایران را برعهده دارد، عنوان کرد: در سال 95 و در راستای اجرای استانداردهای گروه بی ام و، اقدام به افتتاح نمایندگی در شهر اصفهان کردیم. چندین ماه بعد نمایندگی ما مورد بررسی از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار گرفت و این سازمان چهار ستاره به نمایندگی یاد شده اهدا کرد. ما که هیچ شناختی از قوانین و مقررات سازمان استاندارد نداشتیم، اخذ چهار ستاره را نشانه خوب بودن فعالیت خود دانستیم و تلاش خود را به کار بستیم تا در بازرسی های بعدی موفق به کسب پنج ستاره شویم، غافل از آن که اخذ چهار ستاره به معنای مردودی در آزمون های بازرسی بوده است.
از آن زمان و طی مراحلی پیچیده و پر از زحمت، شرایط را برای پیشرفت مهیا ساختیم و در نهایت با کمک فعالان با سابقه صنعت خودرو، تلاش پرسنل نمایندگی اصفهان و پشتیبانی دفتر مرکزی پرشیا خودرو، توانستیم در آخرین دور از بازرسی ها رتبه نخست در ارزیابی شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران را در بین شرکت های وارد کننده با کمتر از ده نمایندگی کسب کنیم. اما در همین زمان بود که خبر بسته شدن ثبت سفارش منتشر شد و از سوی دیگر تخلفات فراوانی که صورت گرفته بود، اوضاع را برای شرکت های فعال در این زمینه بسیار سخت کرد.
همانطور که در متن خواندیم، اوضاع برای شرکت های وارد کننده که سالهاست به بهانه حمایت از تولید داخل، مسائل و مشکلات زیادی را تحمل کرده اند، بحرانی است. از سوی دیگر افزایش تعرفه های واردات در سال گذشته موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی شد و دست خریداران بیشتری را از تهیه کردن خودروهای امن و مطابق استانداردهای روز جهان، کوتاه نمود. مشخص است که در این شرایط، مدیران این شرکت ها پس از تحمل زیان های بسیار، ناچار به تعدیل نیروهای خود می شوند، نیروهایی که مدتهاست در زمینه خدمات فروش و پس از فروش یک برند کار کرده و کاملا زبده شده اند. نیروهایی که می توانند در آینده به تازه واردان این حوزه، آموزش بدهند اکنون در معرض از دست دادن شغل و در آمدشان هستند. بسیاری از این افراد کسانی هستند که وظیفه تامین معاش خانواده خود را بر عهده دارند و با توجه به گرانی های روزمره مایحتاج مردم، در صورتی که بیکار شوند، دردسرهای بزرگی برای خانواده های آنان در راه خواهد بود.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/8
خودروسازی که بعد ۳۰ سال هنوز نتونسته قطعه پراید و ۴۰۵ رو خودش تولید کنه همون بهتر که نباشه ادم وقتی هیوندا که با ایرن خودرو تو یه سال شروع کردن رو مقایسه می کنه خجالت میکشه امییدوارم زودترم ورشکست بشین
1397/5/8
حرف شما متین... ولی ظاهرا متن را نخوانده ای!
بحث در مورد نمایندگی های شرکت های خارجی است!
مسلما خبر ورشکست شدن ویران خودرو و سایپا لگن(!) خبر مطلوبی است ولی ورشکست شدن این نمایندگی ها فاجعه ای است که احتمالا بازار خودرو را به عصر گاو چرانی و قاطر چرانی خواهد برد!!!! نمی دانم مسئولین به این قضیه فکر کرده اند یا نه اما اگر این اتفاق بیفتد علاوه بر اضافه شدن تعداد بیشماری بیکار به کشور فلک زده ی ایران(!) تمام هزینه هایی که تا به حال برای این صنعت شده را هدر داده و دوباره به میزان بیشماری سرمایه نیاز است تا دوباره این صنعت را احیا کنیم!!!
1397/5/8
فقط تیتر رو خوندم. به حق پنج تن این صنعت در کشورمون نابود بشه و برای همیشه ریشش بسوزه شاید فرجی بشه تا مردم ماشینهای خوب سوار بشن. انشا الله
1397/5/8
امیدوارم نابود بشن با این قیمتای فضایی و کیفیت پایین