موضوعات داغ

مرجع صدور مجوز برای امدادخودروهای متفرقه مشخص نیست؛ کلاه برداری ادامه دارد

عکس مطلب اول
در نبود نظارت مناسب بر فعالیت امدادرسان خودرویی غیررسمی، شرکت‌های زیادی با تهیه یک آپارتمان اجاره‌ای و گاهی با کمتر از پنج خودرو امدادرسان، موفق به دریافت مجوز می‌شوند، درحالی که حتی مشخص نیست این شرکت‌ها چگونه اهلیت‌سنجی شده و صلاحیت فعالیت‌شان چگونه تایید می‌شود. اما موضوع عجیب‎تر امکان تبلیغات گسترده‌ای است که برای چنین شرکت‌هایی فراهم می‌شود.
به گزارش اخبار خودرو، شبیه‌سازی آرم و علائم شرکت‌های امدادخودرویی معتبر توسط امدادهای متفرقه، موضوعی است که دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس‌از فروش خودرو، از آن خبر داد. عباسعلی غیاثی با توضیح این مطلب که سوءاستفاده از آرم و علائم یک برند معتبر امداد خودرو، مانور متقلبانه و فریب عمومی قلمداد می‌شود، تاکید کرد: «این اقدام از سوی شرکت‌های امداد خودرو و یا توسط اشخاصی که فریب خورده‌اند و در نتیجه آن متضرر شده‌اند، قابل پیگیری کیفری است.»
به‎رغم اظهارنظر دبیر انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، باید گفت نبود قوانین مناسب و امکان پیگیری حقوقی و کیفری، فضای مناسبی را برای افزایش فعالیت‌های متقلبانه با برندهای تقلبی و غیراصل فراهم کرده است.
به گفته دبیر انجمن شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، درحال‎حاضر شایع‌ترین تقلب در عرصه خدمات خودرویی و بارزترین اقدام مکارانه، شبیه‌سازی آرم و علائم شرکت‌های امداد خودرویی معتبر است. این امر باعث می‌شود برخی امدادخودروهای متفرقه با بی‌توجهی به قوانین و مقررات حاکم، از شهرت تجاری شرکت‌های معتبر امدادخودرویی سوءاستفاده کنند و باعث به اشتباه افتادن و گمراهی مصرف‌کنندگان از خدمات این شرکت‌ها شوند.
در همین رابطه، یک کارشناس حوزه خدمات پس از فروش خودرو با اشاره به این‎که متقلبان آرم‌های تجاری تقریبا مشابه لوگوی اصلی طراحی می‌کنند و با همین آرم اقدام به فعالیت می‌کنند، گفت: «این افراد گاهی حتی همان رنگ‌ها و علامت‌ها را در طراحی آرم‌تجاری غیراصل خود به‌کار می‌برند.» به گفته وی، با وجود تاکیدی که بر پیگیری قانونی این موضوع می‌شود، ایرادات زیادی در این زمینه وجود دارد که شرکت‌های رسمی را در پیگیری‌ها با موانع و چالش‌هایی مواجه می‌کند.
در نبود نظارت مناسب بر فعالیت امدادرسان خودرویی غیررسمی، شرکت‌های زیادی با تهیه یک آپارتمان اجاره‌ای و گاهی با کمتر از پنج خودرو امدادرسان، موفق به دریافت مجوز می‌شوند، درحالی که حتی مشخص نیست این شرکت‌ها چگونه اهلیت‌سنجی شده و صلاحیت فعالیت‌شان چگونه تایید می‌شود. اما موضوع عجیب‎تر امکان تبلیغات گسترده‌ای است که برای چنین شرکت‌هایی فراهم می‌شود. به شکلی که در مواردی چندین بیلبورد تبلیغاتی در شهرهای بزرگ مانند تهران، به تبلیغ این شرکت‌ها اختصاص می‌یابد.
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در این خصوص معتقد است: «آرم و علائم شرکت‌های معتبر امداد خودرویی تحت عنوان «علامت خدماتی» نشان قابل رویتی است که می‎تواند خدمات واقعی را از خدمات غیرواقعی متمایز کند. ضمن این‎که ارتکاب بر امر شبیه‌سازی علائم، از عناصر تشکیل‎دهنده جرم جعل است که برای فریب عمومی به وسیله علامت تقلیدی از طریق مانور متقلبانه انجام می‎شود.»
یکی از فعالان حوزه رسمی خدمات پس از فروش نقل دیگری از تجربه خود در این خصوص ارائه می‌دهد: «ما بارها در این زمینه طرح شکایت کرده‌ایم. اما مشکل این است که در مواردی بعضی از امدادگران که در سیستم رسمی فعال بوده‌اند، پس از قطع همکاری، با همان خودرویی که علامت و اسم شرکت روی آن حک شده بود، فعالیت خود را به شکل فردی و مستقل ادامه می‌دهند.»
سمیع‌زاده با توضیح این‎که وقتی از این افراد شکایت می‌کنیم، اتفاق قابل‌توجهی نمی‌افتد، گفت: «به ما می‌گویند باید مدل دورنویسی‌ها، نوشته‌ها، سایز قلم، رنگ، شماره تماس و... را در اداره ثبت مالکیت‌های معنوی ثبت کنیم. در آن صورت اگر آرم یا دورنویسی مشابهی توسط افراد سودجو مورد استفاده قرار گرفت، قابل پیگیری خواهد بود. البته در این شرایط هم باز با توجه به تغییرات جزئی که در طراحی آرم اعمال شده، رای به نفع شرکت سودجو صادر می‌شود و در بیشتر موارد این شرکت‌ها تبرئه می‌شوند.»
عباسعلی غیاثی با تاکید بر این‎که به‌طور قطع اقدام برخی از امدادخودروهای متفرقه نقض حق محسوب می‎شود، گفت: «این تخلفات قابل پیگیری است، زیرا این امر موجب گمراهی مصرف‌کننده می‎شود و برای عموم مردم این ذهنیت را به وجود می‌آورد که خدمات مربوط به یک شرکت خاص است و یا ارتباطی با آن شرکت دارد. بنابراین سوءاستفاده از آرم و علائم یک برند معتبر امدادخودرو، مانور متقلبانه و فریب عمومی قلمداد می‌شود.»
در تایید این اظهارات، به گفته سمیعی، موارد زیادی از طرح شکایت علیه شرکت‌های امدادرسان غیررسمی نیز مطرح شده است که البته به نتیجه مطلوب رسیده و اجازه ادامه فعالیت از این شرکت‌ها سلب شده است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/14
نتیجه میشه اینکه یه ویدیو پخش میشه تو مجازی که گازوئیل ریختن وسط جاده تا موتور و ماشین مردم بره روش لیز بخوره و تصادف کنند و امداد خودرو گرامی بیاد مثل قهرمان ها همه رو نجات بده !
ولی توصیه من به هموطنان گرامی اینه که اگه یه وقت ماشینتون جایی خراب شد یا خدایی نکرده تصادف کردید به هر یدک کشی زندگ نزنید و دنبال کارت یدک کش ها توی داشبورد ماشین نگردید ! تنها جایی که فعلا کمی اعتبار داره امداد خودرو ایرانه که شمارش 096440 هست . هر جایی باشید زنگ بزنید میان، البته یکم طول می کشه ولی حداقل خیالتون بابت راننده یدک کش و هزینه یدک کش و قانونی بودن کارشون راحته
1397/5/19
هر دم از این باغ بری میرسد...