موضوعات داغ

معرفی 10 خودرو با بهترین موتورهای 4 سیلندر - بخش دوم

عکس مطلب اول
به لطف فناوری هایی مانند توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت، موتورهای 4 سیلندر امروزی قویتر از همیشه هستند که منجر به پیدایش خودروهای کوچک بسیار سریع و خودروهای بزرگ با مصرف کمتر شده است. یکی از مزایای موتورهای 4 سیلندر امروزی این است که به ازای وزن کمی که دارند قدرت بالایی تولید می کنند. همواره یکی از دغدغه های طراحان به خصوص در طراحی خودروهای اسپرت بحث تقسیم وزن و چابکی خودرو بوده است و نصب موتورهای پرحجم و سنگین وزن گرچه مشکل شتاب را حل می کند ولی در تقسیم وزن خودرو تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این مصرف سوخت و آلایندگی کمتر موتورهای 4 سیلندر از دیگر مزایای قابل توجه آنهاست. علاوه بر این موتورهای 4 سیلندر فضای کمتری در محفظه موتور اشغال می کنند که باعث سهولت در سرویس ها و تعمیرات و کاهش هزینه های نگهداری خودرو می شود.
بهترین موتور 4 سیلندر لزوما به معنای قوی ترین موتور موجود نیست بلکه می تواند به معنای مصرف کمتر، لذت رانندگی بیشتر یا حتی کارکرد نرم تر و روان تر موتور باشد. به دلیل اینکه در این فهرست فقط خودروها معرفی می شوند مجبور هستیم بسیاری از موتورهای جالب که در موتورسیکلت ها، وانت ها، مینی ون ها و حتی تراکتورها و ماشین آلات کشاورزی وجود دارند را نادیده بگیریم. در این فهرست 10 خودروی 4 سیلندر با موتورهای برتر به ترتیب اسب بخار تولیدی به ازای هر لیتر حجم موتور معرفی می شوند.
افرادی که دنبال خودروهای 4 سیلندر برتر هستند می توانند به این فهرست 10 تایی مراجعه کنند تا با 10 عدد از بهترین موتورهای 4 سیلندر فعلی آشنا شوند. در بخش قبلی این مقاله با 5 خودرو با بهترین موتورهای 4 سیلندر آشنا شدید. در این بخش 5 موتور برتر دیگر معرفی می شود.

6 – پورشه باکستر و کیمن مدل 2017
پورشه باکستر مدل 2017

پورشه باکستر مدل 2017

پورشه سابقه طولانی در استفاده از موتورهای 4 سیلندر دارد و جدیدترین مدل های باکستر و کیمن به منشا این خودروساز بازگشته اند. مدل های پایه این دو خودرو مجهز به موتور 4 سیلندر باکسر 2.0 لیتری توربوشارژ هستند که 300 اسب بخار قدرت (150 اسب بخار به ازای هر لیتر) و 380 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اگر خواهان قدرت بیشتر هستید، کیمن S با موتور 2.5 لیتری توربوشارژ موجود است که 350 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور تولید می کند اما این موتور 140 اسب بخار به ازای هر لیتر قدرت تولید می کند و از این نظر به خوبی موتور 2.0 لیتری پایه نیست. برای هر دو موتور می توان گیربکس های 6 دنده دستی یا 7 دنده دابل کلاچ PDK را انتخاب کرد. ما کیمن کوپه را به باکستر کانورتیبل ترجیح می دهیم زیرا سبک تر است و لذت رانندگی با آن اندکی بیشتر است.

7 – فورد فوکس RS مدل 2017
فورد فوکس RS مدل 2017

فورد فوکس RS مدل 2017

موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ این خودرو 350 اسب بخار قدرت (152 اسب بخار به ازای هر لیتر) و 475 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و بعد از موتور 3.5 لیتری توئین توربوی فورد GT که یک هیولای 647 اسبی است، بهترین موتور توربوی خانواده اکوبوست فورد است. با اینکه فورد فوکس RS فقط با گیربکس 6 دنده دستی ارائه می شود (که قدرت را به هر 4 چرخ منتقل می کند) جای نگرانی نیست زیرا هیچکس این خودرو را با گیربکسی غیر از این انتخاب نمی کند.
موتور مشابه فوکس RS در ماستنگ نیز وجود دارد اما در این خودرو فقط 310 اسب بخار قدرت و 433 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و قدرت آن فقط به چرخ های عقب منتقل می شود. البته گیربکس اتوماتیک یکی از آپشن های فورد ماستنگ است.

8 – هوندا سیویک تایپ R مدل 2017
هوندا سیویک تایپ R مدل 2017

هوندا سیویک تایپ R مدل 2017

آخرین نسل هوندا سیویک تایپ R یکی از قویترین خودروهایی است که هوندا تا به حال به بازار عرضه کرده است. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ این خودرو مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت است و 306 اسب بخار قدرت (153 اسب بخار به ازای هر لیتر) و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و از این نظر حتی از نسل اول آکورا NSX نیز برتر است. این خودرو تنها با گیربکس 6 دنده دستی ارائه می شود که مجهز به سیستم هماهنگی دور موتور با نسبت دنده هنگام تعویض دنده است. قدرت این موتور از طریق یک دیفرانسیل لغزش محدود حلزونی به چرخ های جلو منتقل می شود. هوندا سیویک تایپ R اندکی به خودروهای مورد علاقه جوانان عاشق سرعت شباهت دارد اما موتور این خودرو با توربوشارژری که حداکثر 22.8 PSI بوست تولید می کند و ردلاین 7000 دور در دقیقه، به خوبی با نمای خارجی آن هماهنگی دارد. فقط کاش صدای اگزوزهای این خودرو اندکی بیشتر بود تا سازگاری بیشتری با ماهیت آن داشته باشد.

9 – ولوو S60 و V60 پل استار مدل 2018
ولوو V60 پل استار مدل 2018

ولوو V60 پل استار مدل 2018

با اینکه ولوو تصمیم گرفته است تمام مدل های فعلی خود را تنها با موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر به فروش برساند ولی مشخصات این موتورها بسیار متنوع است. نمونه ای که مورد توجه این مقاله است موتور S60 پل استار سدان و V60 پل استار استیشن است که رقم بسیار بالای 362 اسب بخار (184 اسب بخار به ازای هر لیتر) و 470 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک به هر 4 چرخ منتقل می شود. ولوو برای اینکه چنین قدرت بالایی را از موتوری با این حجم کم تولید کند و در عین حال سریع بودن واکنش پدال گاز را حفظ کند، از سیستم تزریق مستقیم سوخت همراه با یک سوپرشارژر (برای تولید گشتاور مناسب در دورهای پایین) و یک توربوشارژر (برای تولید گشتاور در دورهای بالا و افزایش توان) استفاده می کند. اگر به خودروی بزرگتری نیاز دارید می توانید مدل های دیگر ولوو را با موتور مشابه ولی با قدرت کمتر انتخاب کنید.

10 – مرسدس CLA45 AMG مدل 2018
مرسدس CLA45 AMG مدل 2018

مرسدس CLA45 AMG مدل 2018

مرسدس CLA خودروی نسبتا جذابی است ولی رانندگی با مدل های معمولی آن زیاد لذت بخش نیست اما موتور نصب شده در مدل CLA45 AMG یک داستان کاملا متفاوت است. این موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری دست ساز از بلوک سیلندر آلومینیومی، سیستم تزریق مستقیم سوخت و یک توربوشارژر Twin Scroll با حداکثر بوست بیش از 27 PSI استفاده می کند تا قدرت شگفت انگیز 375 اسب بخار (188 اسب بخار به ازای هر لیتر) و 475 نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت این موتور از طریق گیربکس 7 دنده دابل کلاچ AMG Speedshift به هر 4 چرخ منتقل می شود. اگر این اعداد و ارقام برای شما شگفت انگیز است جالب است بدانید که طبق شایعات قدرت تولیدی موتور نسل بعدی این خودرو بیش از 400 اسب بخار خواهد بود!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد