موضوعات داغ

بازار خودروی ایران در ژرفای ناآرامی

عکس مطلب اول
پس از تصمیمات اتخاذ شده توسط وزارت صمت و ممنوعیت واردات خودروهای سواری به کشور از یکسو و خروج آمریکا از برجام که منجر به تعلیق فعالیتهای برندهای مطرح صنعت خودروسازی در ایران شد، از اواخر اردیبهشت سال جاری، رشد چندبرابری قیمت کلیه خودروهای وارداتی و برخی از برندهای تولیدی از قبیل مزدا بودیم.
افزایش ۳ برابری نرخ ارز در طی ۳ ماه اخیر، منجر به جهش قیمتی محصولات وارداتی شد تا جاییکه محصولات اقتصادی پیشین، در جایگاه خودروهای پریمیوم قرار گرفتند. ارتقای پله ای قیمت خودروهای وارداتی به شکلی بود که محصولات چینی وارد شده به کشور، در رده قیمتی قبلی خودروهای کره ای بودند و کره ای ها و ژاپنی های اقتصادی به سطح محصولات پریمیوم آلمانی و فرانسوی وارد شدند. در نهایت خودروهای پریمیوم سابق از قبیل مرسدس بنز و BMW با افزایش شدید قیمتی در سطح محصولات لوکس عرضه شدند.
در شرایط فعلی خبر مربوط به آزادسازی قیمت گذاری خودروهای تولیدی، شوک دیگری را به بازار وارد کرد. با توجه به بازار انحصاری خودروهای تولیدی در ایران، در اختیار تولیدکنندگان بودن قیمت گذاری این گروه از محصولات، با توجه به تجربیات پیشین، در نهایت منجر به افزایش بهای فروش خودرو خواهد شد.
در صورت ماندن در شرایط فعلی، ممنوعیت واردات و نرخ ارز پرنوسان، در ماه های آتی، چالش های فراوانی پیش روی بازار خودرو ایران خواهد بود. مشکلاتی از قبیل بیکاری، کاهش توان خرید مشتریان، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و ….. به زودی گریبانگیر صاحبین کسب و کار، فروشندگان محصولات، ارائه دهندگان خدمات پس از فروش و در نهایت مشتریان خواهد شد.
ما در موترانا به واسطه تجربه طولانی مدت حضور در صنعت خودرو و بهره بردن از تیم استراتژیک، ایده پرداز و اجرایی قوی، آمادگی داریم تا مشاوره های مدیریتی در حوزه های بازاریابی، فروش، CRM،CEM را به بهترین شکل ممکن ارائه دهیم.

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/16
سلام
با تشکر از سایت خوبتون
خواستم ببینم به نظر شما در این شرایط که قیمت کارخونه و بازار خودرو ها حدود 5 تا 50 میلیون باهم اختلاف دارن ارزش داره ادم مثلا 200 میلیون تومن ماشین بگیره و موقع تحویل بفروشه یا نه؟
بنده اطلاعات دقیقی از بازار ندارم
ممنون میشم اگر دوستان مطلع هم نظر بدن
1397/5/17
یکی از تفاوت های تفکر یک ایرانی با شهروند یک کشور پیشرفته در همینجاست ، در کشورهای پیشرفته ، هر کسی شغل ثابت خود را دارد و به این فرهنگ عادت کرده که به درآمد آن شغل قانع بوده و به حق دیگران ارزش قائل شود . یک پزشک فقط طبابت می کند یک فروشنده و مغازه دار فقط به فکر فروش جنس مربوط به خودش است ، یک کارمند ، فقط کارمندی می کند . وقتی هم مسکن می خرند ، خودرو می خرند با نظر فروش و منفعت بردن اقدام به این کار نمی کنند بلکه اصل لذت بردن ، راحت بودن و استفاده کردن از آنها می باشد . اصولا تا این طرز تفکر در جامعه ما جا نیفتد و همگی بخواهیم "هم از آخور و هم از توبره بخوریم" ، به سوراخ کردن کشتی که در آن نشسته ایم بیشتر کمک خواهیم کرد.
1397/5/17
احسنت آقای حسین ! دقیقا همه یه سیخ گرفتیم دستمون داریم فرو میکنیم تو کشتی که خودمون توش نشستیم ! واقعا هیچ جای دنیا مردم انقدر دنبال کلاه گذاشتن سر هم و بالا رفتن از روی کول هم نیستند !
واقعا متاسفم برای اون شخصی که میاد اینجا در نهایت وقاحت اینطوری کامنت میزاره، تازه درخواست مشاوره هم داره ! برو خجالت بکش !