موضوعات داغ

معرفی 10 ابرخودروی فوق سریع با شتاب 0 تا 96 کیلومتر کمتر از 3 ثانیه - بخش دوم

عکس مطلب اول
در حال ورود به عصر جدیدی از عملکرد خودروها هستیم. به لطف پیشرفت های جدید فناوری که ظاهرا هر سال رخ می دهند و تکامل فناوری هایبرید، خودروهای امروزی از هر زمان دیگری سریعتر هستند. اگر همین مقاله 10 سال پیش نوشته می شد احتمالا تعدادی از خودروهای دهه 90 و حتی دهه 80 را در بر می گرفت. اما قدیمی ترین خودروی این مقاله مربوط به 6 سال پیش است و جای تعجب ندارد اگر همین خودرو تا چند سال دیگر در فهرست 10 خودروی سریع برتر نباشد!
حداکثر سرعت همیشه یک ویژگی بسیار مهم در عملکرد خودروها بوده است ولی برای اولین بار در تاریخ با مشکل کمبود مسیر برای آزمایش آن مواجه هستیم! به عنوان مثال حداکثر سرعت بوگاتی شیرون 420 کیلومتر در ساعت (محدوده شده به صورت الکترونیکی) اعلام شده است ولی این عدد تا حد زیادی جنبه تئوری دارد زیرا در هر کجای جهان جاده های بسیار کمی (مانند اتوبان های آلمان) وجود دارند که به اندازه کافی طولانی و صاف باشند که این خودرو بتواند با اطمینان کامل به حداکثر سرعت خود دست یابد. بنابراین به دلیل اینکه اعداد و ارقام مربوط به حداکثر سرعت زیاد جنبه کاربردی ندارند، در این مقاله روی شتاب 0 تا 60 مایل (0 تا 96 کیلومتر) و صفر تا صد تمرکز کردیم زیرا هنوز هم کاملا واقعی و دست یافتنی است.
تنها مشکلی که وجود دارد این است که بحث شتاب 0 تا 60 مایل نیز به زودی با بن بست روبرو می شود زیرا با در نظر گرفتن عواملی مانند شتاب گرانش هنگام شتابگیری خودرو (مانند شتاب گرانش در یک هواپیمای جت جنگنده)، تایم واکنش راننده ها و چسبندگی تایرها باعث می شوند از نظر تئوری سریع ترین تایم 0 تا 60 مایل در یک خودروی خیابانی 2.05 ثانیه باشد. بهتر است به خواندن این مقاله ادامه دهید زیرا شتاب 0 تا 60 مایل 10 خودرویی که با آنها آشنا خواهید شد بسیار نزدیک به رقم فوق است!
البته به این نکته توجه داشته باشید که تایم هایی که برای هر خودرو اعلام می شود ارقام اعلامی سازنده خودرو است و لزوما تمام این خودروها در عمل به اندازه رقم اعلامی سازنده سریع نیستند و تایم های بعضی از آنها در تست های عملی نشریات رسمی کندتر و برخی دیگر سریعتر از رقم اعلامی بوده است. در بخش اول این مقاله با 5 ابرخودروی فوق سریع آشنا شدید. در این بخش 5 نمونه دیگر را معرفی می کنیم.

6 – بوگاتی ویرون سوپر اسپرت – تایم 0 تا 60 مایل 2.5 ثانیه
بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

بوگاتی ویرون سوپر اسپرت

با اینکه 13 سال از معرفی ویرون می گذرد هنوز هم یک شاهکار شگفت انگیز است. ویرون سوپر اسپرت مجهز به یک موتور 8.0 لیتری W16 با 4 توربوشارژر است که 1200 اسب بخار قدرت و 1500 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. قدرت این موتور به هر 4 چرخ منتقل می شود. ویرون سوپر اسپرت در سال های 2010 تا 2011 تولید شد و رکورد سرعت 431 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. این خودرو حدود 2 تن وزن دارد و پهنای تایرهای عقب آن 365 میلی متر است! بر اساس تست نشریه Road & Track شتاب 0 تا 160 کیلومتر ویرون سوپر اسپرت 4.9 ثانیه است که با شتاب 0 تا 96 کیلومتر نیسان 370Z برابری می کند! اگر عملکرد ویرون سوپر اسپرت بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد باید گفت بوگاتی شیرون حتی از ویرون هم یک پله بالاتر است.

7 – پورشه 918 اسپایدر – تایم 0 تا 60 مایل 2.5 ثانیه
پورشه 918 اسپایدر

پورشه 918 اسپایدر

وقتی صحبت از شتاب اولیه مطرح می شود، پورشه 918 اسپایدر هایبرید به خاطر چسبندگی بهتر حاصل از سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک، از رقبای اصلی خود یعنی لافراری و مک لارن P1 برتر است. البته در سرعت های بالاتر برتری با رقبای 918 است. رانندگان از پیشرانه 887 اسبی این خودرو، گیربکس 7 دنده دابل کلاچ و برد حرکتی آن در حالت تمام الکتریکی که 29 کیلومتر است بسیار استقبال خواهند کرد. پیشرانه 918 کاربردی ترین پیشرانه هایبرید در بین رقبای آن است. این پیشرانه ترکیبی از یک موتور 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی با قدرت 608 اسب بخار و دو موتور الکتریکی است که 286 اسب بخار قدرت اضافی تولید می کنند. وقتی قدرت هر سه موتور به کار گرفته شود 918 می تواند در کمتر از 20 ثانیه به 300 کیلومتر در ساعت برسد و تا 350 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. اکنون که تولید این خودرو متوقف شده است، با توجه به قیمت آن که 845 هزار دلار است احتمالا در چند سال آینده به یک انتخاب عالی با قیمت مناسب تبدیل خواهد شد.

8 – بوگاتی شیرون – تایم 0 تا 60 مایل 2.3 ثانیه
بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

بعد از ویرون که نبوغ فنی و مهندسی بود، سطح انتظارات از دومین اقدام بوگاتی برای ساختن یک خودروی رکوردشکن بسیار بالا بود ولی خوشبختانه شیرون یک خودروی مایوس کننده نیست. شیرون یک ابرخودروی تهاجمی با قیمت 3 میلیون دلار است و موتور 8.0 لیتری W16 آن که مانند ویرون مجهز به 4 عدد توربوشارژر است 1500 اسب بخار قدرت و 1600 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت عظیم از طریق یک گیربکس 7 دنده دابل کلاچ به هر 4 چرخ منتقل می شود. با اینکه حداکثر سرعت شیرون به خاطر مسئله ایمنی روی 420 کیلومتر در ساعت محدود شده است عده ای بر این باورند که در صورت حذف محدود کننده، شیرون می تواند تا 460 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. البته دستیابی به سرعت 420 کیلومتر در ساعت نیاز به جاده صافی دارد که به اندازه کافی طولانی باشد. شتابگیری شیرون تا سرعت های بالا بسیار شگفت انگیز است و برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت تنها به 13.1 ثانیه زمان نیاز دارد!

9 – داج چلنجر دیمن – تایم 0 تا 60 مایل 2.3 ثانیه
داج چلنجر دیمن

داج چلنجر دیمن

اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که این تایم فعلا در حد یک ادعا از سوی کرایسلر است و هنوز این خودرو در هیچ تستی نتوانسته است به چنین رقمی دست یابد! در حالی که شیرون جادوی فناوری است، داج دیمن قدرت خالص محض است. این سوپر اسپرت امریکایی که بر اساس چلنجر شکل گرفته است از یک موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ نیرو می گیرد که در صورت استفاده از بنزین 100 اکتان می تواند 840 اسب بخار قدرت و 1044 نیوتن متر گشتاور تولید کند. در صورت استفاده از بنزین با اکتان پایین تر قدرت تولیدی این موتور به 808 اسب بخار کاهش می یابد. فیات کرایسلر این موضوع را تایید کرده است که قیمت این خودرو کمتر از 100 هزار دلار خواهد بود که به عبارتی 30 برابر ارزان تر از بوگاتی شیرون است. مسلما داج دیمن نمی تواند در حداکثر سرعت حریف شیرون باشد ولی با توجه به اینکه حداکثر سرعت چلنجر هلکت 707 اسبی 320 کیلومتر در ساعت است، می توان با اطمینان گفت که حداکثر سرعت داج دیمن به راحتی از مرز 320 کیلومتر در ساعت عبور خواهد کرد. تنها 3000 دستگاه داج دیمن تولید خواهد شد.

10 – تسلا مدل S P100D – تایم 0 تا 60 مایل 2.28 ثانیه
تسلا مدل S P100D

تسلا مدل S P100D

اگر فکر می کنید مک لارن، پورشه و فراری به خاطر آلایندگی کمتر از پیشرانه های هایبرید در ابرخودروهای خود استفاده کرده اند، بهتر است در دیدگاه خود تجدید نظر کنید! زیرا هدف اصلی چیز دیگری است. موتور الکتریکی به معنای گشتاور آنی و لحظه ای است و ایلان ماسک مدت ها پیش به این موضوع پی برد. مسلما تسلا یکی از پاک ترین و سبزترین خودروهای جهان است ولی در عین حال به شدت سریع است. چه باور کنید چه نکنید این سدان 7 نفره 2220 کیلویی سریعترین خودروی تولید سری جهان از نظر شتاب 0 تا 60 مایل است زیرا در تست نشریه موتور ترند توانست تایم 2.28 ثانیه را ثبت کند. موتورهای الکتریکی تسلا مجموعا 680 اسب بخار قدرت و 1072 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. احتمالا این رکورد تا مدتی باقی خواهد ماند و هنگامی شکسته خواهد شد که تسلا مدل جذاب بعدی خود را معرفی کند. البته چند نکته مهم در مورد تسلا وجود دارد که در اکثر مقاله ها به آنها اشاره ای نمی شود. اول اینکه قانون تایم گیری نشریات امریکایی با بقیه نشریات متفاوت است و در واقع به محض اینکه خودرو از حالت سکون حرکت می کند تایم ثبت نمی شود! بلکه هنگامی تایم گیری آغاز می شود که خودرو 1 فوت یا حدود 30 سانتی متر حرکت کرده باشد (به خاطر شبیه سازی شرایط تایم گیری در پیست های مسابقات درگ) که معمولا خودروها در این مسافت کوتاه تا 3 مایل در ساعت (5 کیلومتر در ساعت) سرعت می گیرند. بنابراین تایم به دست آمده در اصل تایم 3 تا 60 مایل است نه 0 تا 60 مایل! و برای محاسبه تایم 0 تا 60 مایل خالص باید حدود 0.3 ثانیه به تایم به دست آمده اضافه کنید. تسلا برای پیمودن این 1 فوت مسافت 0.24 ثانیه زمان نیاز دارد و بنابراین تایم واقعی آن 2.52 ثانیه است. دوم اینکه تسلا فقط هنگامی می تواند چنین تایمی را ثبت کند که باتری های آن شارژ کامل داشته باشند و این باتری ها پس از مدت کوتاهی رانندگی تهاجمی و سریع داغ می کنند و عملکرد تسلا افت محسوسی پیدا می کند. نکته آخر اینکه تسلا فقط شتاب اولیه خوبی دارد و در شتاب ثانویه (رولینگ) و در سرعت های بالا بسیار ضعیفتر عمل می کند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/17
هوندا nsx رو جا افتاد
1398/10/25
پس سورن توربو چی شد؟ 😅