موضوعات داغ

خودروهای در گمرک ترخیص می‌شوند! هجوم وارداتی‌های در بند به بازار

عکس مطلب اول
روز شنبه طی ابلاغیه ای از سوی مدیر کل مرکز واردات به کلیه گمرکات اجرایی کشور، اجازه داده شده تا تمامی کالاهای ممنوعه برای واردات از جمله خودرو، در صورتیکه این کالاها تا قبل از شروع تیرماه (30 خردادماه) وارد گمرک شده و قبض انبار داشته باشند، اجازه دارند تا بدون انتقال ارز ترخیص شوند (اصل نامه در زیر قرار داده شده).
حال اجازه دهید با زبان ساده تر بگوییم که دقیقاً قرار است چه اتفاقی بیافتد. تعداد قابل توجهی خودرو طی ماه های گذشته در گمرک پارک شده بودند و به دلیل عدم امکان انجام حواله و بسیاری مشکلات دیگر در ماه های اخیر، هنوز نتوانسته بودند ترخیص شوند. در این بین تعداد قابل توجهی خودروهای کره ای و آلمانی از جمله کیا اپتیما هیبریدی و یا بی ام و وجود دارد که ماه ها است در پارکینگ خوابیده اند. حال با این ابلاغیه، این شرکت ها می توانند بدون انتقال ارز (حواله آزاد، موضوعی که واردکننده ها نیز خواستار آن بودند)، خودروهایشان را ترخیص و به بازار عرضه کنند. اما چند موضوع این وسط مطرح می شود:
1. حال با ورود خودروهای وارداتی در این شرایط، دو دسته خودرو در حال ترخیص شدن هستند. یکی خودروهایی که به میزان تخصیص ارز دریافتی در بهار، می توانند خودرو وارد کنند که می توانیم به شرکت هایی نظیر جهان نوین آریا و یا آرین موتور اشاره کنیم. این خودروها با نظارت دولت باید با قیمت گذاری بر پایه ارز دولتی فروخته شوند. و دوم با خودروهایی مواجه هستیم که حال بدون ارز دولتی یعنی با ارزهایی بالای 9 هزار تومان به زودی ترخیص می شوند! که نظارت بر این گونه فروش ها بسیار سخت و قطعاً خریداران دچار سردرگمی می شوند و بی شک رانت خوبی برای خرید خودروهای با ارز دولتی و فروش با قیمت آزاد بوجود خواهد آمد.
2. با ورود خودروهای گمرک، حال به نظر می رسد شرکت هایی که تا قبل از آن به دلیل عدم ترخیص خودروهایشان، دچار ضرر هنگفتی شده بودند، حال با این ترخیص می توانند خودروهایی را وارد کنند که در صورت تسویه حساب با طرف مقابل در زمان واردات، حال می توانند این خودروها را با قیمت هایی بالاتر بفروشند که سود قابل توجهی نصیب آنها خواهد شد. سودی که البته نمی توان به آنها خرده گرفت و شرایط بد ارزی و اقتصادی کشور و همچنین تصمیم های خلق الساعه وزارت صنعت این اتفاق را رقم زده است! اگر قرار بود بعد از چند ماه از ممنوعیت واردات خودرو و ایجاد گرانی وحشتناک در این بازار، حال اجازه ترخیص این خودروها داده شود، بهتر بود از همان اول این ممنوعیت به این شدت اعمال نشود و از همان ابتدا اجازه ترخیص این خودروها داده شود که مطمئناً باعث رشد کمتر این گرانی بی مورد در خودروهای وارداتی می شد.
3. به زودی شاهد پیش فروش های خودروهای 2018 و یا حتی 2017 از سوی شرکت ها خواهیم بود که به صورت تحویل فوری به مشتریان تحویل می شوند.

ابلاغیه ترخیص کالاهای ممنوعه

ابلاغیه ترخیص کالاهای ممنوعه

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/22
کاشکی میتوانیستیم یکی از آنها را بدون پول گمرک بخریم متاسفانه پول بدون گمرکی را هم نداریم.
1397/5/22
ایا شامل ماشین های رنو هم میشه؟تالیسمان؟؟
1397/5/23
میشه کپچر 2018 نگین خودرو هم پیگیری کنید متشکرم
1397/5/23
تو رو خدا اینقدر با اعصاب پیش خرید کنندگان خودروهای وارداتی که ثبت نامشان مربوط به قبل از ممنوعیت ورود بود بازی نکنید. هر روز یک خبر ضد و نقیض؟ تو این مملکت هیچ ارگان یا سازمان و نهادی نیست که وضعیت پیش خریدکنندگان خودرو در زمان قبل از ممنوعیت (ثبت نامی سال 96) را مشخص کند؟!!!!!!!!!!