موضوعات داغ

لزوم دقت نظر مشتریان؛ فراگیر شدن کلاهبرداری از طریق کاهش کیلومتر خودرو

عکس مطلب اول
قبل از خرید خودرو دست‌دوم جعبه سیاه آن را چک کنید. این روزها با بسته شدن راه ورود خودروهای خارجی به کشور، ‌بازار دست‌دوم‌ها جذابیت بیشتری پیدا کرده است.
به نقل از سایت دنیای خودرو، البته به لطف پیشرفت دانش مهندسی و ورود علم الکترونیک به بازار خودرو، ‌باید بیشتر از همیشه مراقب خودروهایی بود که نمایشگر کیلومترشان کارکرد پایینی را نشان می‌دهند اما در باطن هزاران کیلومتر بیشتر در شهرها و جاده‌ها تاخته‌اند. کم‌کردن عدد کیلومترشمار خودرو و فروش آن با قیمتی بالاتر در بازار اتفاق جدیدی نیست، ‌اما با ورود ecu به ساختار خودرو، امکان این تقلب به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. اگرچه دلال‌ها و متقلب‌های بازار،‌ همزمان با دانش روز پیشرفت کرده‌اند و به‌وسیله دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای متعدد، باز هم اقدام به کاهش عدد کیلومترشمار و کارکرد خودروهای خارجی به‌ویژه از نوع گران‌قیمت آن می‌کنند.
پیش از این‌ کیلومترشمارهای آنالوگ به‌راحتی قابل تعویض یا کاهش میزان کارکرد بودند تا جایی‌که خودروسازان برای عبور از این مشکل به فکر الکترونیکی کردن کیلومترشمارها افتادند و میزان پیمایش خودرو را در کامپیوتر مرکزی خودرو ثبت کردند. با این شیوه، اگر فرد متقلب موفق به تغییر عدد نمایش داده می‌شد، باز هم امکان دستیابی به رقم اصلی کارکرد خودرو در کامپیوتر آن وجود داشت. البته متقلب‌ها باز هم بیکار ننشستند و این‌بار دست به حذف برنامه ecu و برنامه‌ریزی جدید زدند. گام بعدی خودروسازان برای عبور از دلال‌های متقلب،‌ ثبت کیلومتر کارکرد خودرو در تمام‌ کامپیوترها ازجمله ecu ،tcu و سایر یونیت‌های خودرو است تا اگر حتی‌ اطلاعات کیلومتر پیمایش از ecu نیز پاک شود،‌ بتوان به‌راحتی از طریق دیگر کامپیوترهای نصب‌شده در خودرو به آن دسترسی پیدا کرد. حالا اما بازهم بازار تقلب یک گام رو به جلو برداشته است و دلال‌ها با خرید خودروهایی با کارکرد بالا،‌ از طریق برنامه‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته اقدام به پاک کردن حافظه تمام‌ کامپیوترهای خودرو می‌کنند؛ کسب‌وکاری که این روزها در بازار خرید و فروش خودروهای دست‌دوم خارجی رونق گرفته است و هنگام خرید خودروهای دست‌دوم باید دقت بیشتری به خرج داد.
اما راهکار مقابله با این افراد و خرید خودرو بدون دستکاری کیلومتر چیست؟ اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید، توسط شرکت‌های نمایندگی واردکننده خودرو به بازار ایران رسیده است، راه چندان دشواری پیش رو نخواهید داشت. در ابتدا خریدار می‌تواند با مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز و ارائه شماره شاسی خودرو موردنظر از سابقه تعمیراتی و کیلومتر واقعی خودرو مطلع شود. در غیر این‌صورت بهتر است پیش از خرید خودرو از یک مکانیک خبره کمک بگیرید و با بررسی وضعیت موتور و گیربکس به کارکرد حدودی خودرو پی ببرید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/23
خیلی ممنون بابت اطلاع رسانی
1397/5/23
خلاصش این شد که کاری نمیشه کرد
1397/5/23
هیچ راهی نداره ما تنها ماشینایی که نتونستیم کم کنیم بعضی ماشینای آلمانی بود که آنلاین هستن.
1397/5/25
خودروهایی که کارکردشان کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر است و لاستیک ان با همان مدل استاندار کارخانه ای تعویض گردیده باید به کیلومتر ان شک کرد
مثلا خودرویی که مدل ۲۰۱۵ است و کیلومتر ان عدد زیر ۴۰ هزار را نشان میدهد و لاستیک ان مدل ۲۰۱۷ است دلیلی نداره خودرو با این کارکرد لاستیک ان تعویض شده باشد
دقت داشته باشید چون این لاستیک تا ۸۰ هزار کیلومتر هم‌ میتواند زیر خودرو دوام بیاورد