موضوعات داغ

بیکاری صدهاهزار نفر و ورشکستگی کامل در کمین صنعت قطعه سازی

عکس مطلب اول
دبیر انجمن قطعه سازان در نشست خبری اعضای این انجمن اعلام کرد: صنعت قطعه سازی در بحران است و از اول شهریورماه، امکان تولید قطعه برای خودروسازان را نداریم. وی مسئولیت بیکاری احتمالی 450 هزار نفر در قطعه سازی کشور را متوجه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دانست.
به گفته او، قطعه سازان در حال سپری کردن روزهای بدی هستند و تولید آنها کاهش یافته است. در نتیجه کاهش تولید قطعات، شیفت های کاری نیز کاهش یافته اند و مطابق آیین نامه جدید، قطعه سازان دیگر نمی توانند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند.
افزایش نرخ دلار یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت و تیراژ قطعات است. این موضوع در چندماه اخیر سبب شده تا این شرکت ها قادر نباشند همانند گذشته به تولید قطعات بپردازند و در نتیجه تولید خودرو در خودروسازی های بزرگ کشور کاهش چشمگیری داشته است. آمارهای رسمی از افت تیراژ در حدود 20 الی 35 درصد در دو خودروساز بزرگ کشور حکایت دارند، اما شاپور سامعی این افت را بیشتر می داند و معتقد است تولید خودرو در کشور 40 الی 50 درصد کاهش یافته است.
او در ادامه گفت: هنگامی که قطعه سازان قصد ثبت سفارش کالاهای خود را داشتند، باید با ارز 4200 تومانی این کار را انجام می دادند، اما حالا که نوبت به ترخیص کالاهای سفارشی رسیده، دلار نه هزار تومانی معیار قرار گرفته و قطعه سازان برای ترخیص قطعات خود باید مابه التفاوت قیمت ارز مربوط به قطعات ثبت سفارش شده را پرداخت کنند. این موضوع اعتراض قطعه سازان را در پی داشته است در حالی که هیچ سازمانی به این شرکت ها پاسخگو نیست. هر سازمان، دیگری را مسئول آیین نامه جدید می داند و قطعه سازان را به یکدیگر پاس می دهند.
شاپور سامعی این مابه التفاوت را غیر شرعی می داند و اعتقاد دارد وقتی گشایش ارز با نرخ 4200 تومانی برای قطعه سازی صورت گرفته است، این محصول برای ماست و لزومی ندارد که مابه التفاوت پرداخت کنیم. از سوی دیگر اگر قطعه سازی برای گرفتن وام به بانک مراجعه کند، با نرخ سود 25 درصدی مواجه می شوند که برای آن ها قابل قبول نیست. هم چنین اگر قطعات خودرو با دلار نه یا ده هزار تومانی از گمرک ترخیص شوند، قیمت خودرو دچار افزایش شدیدی شده و شاهد پراید 43 میلیون تومانی و پژو 405 هفتاد میلیون تومانی خواهیم بود.

موضوع داغ این روزها، آزادسازی قیمت خودرو
طبق گفته های دبیر انجمن قطعه سازان، رسیدن سفارشات قطعه سازان از چین حدود دو ماه و از سنگاپور و ژاپن حدود پنج ماه طول می کشد. او از تحریم های داخلی گلایه می کند و می گوید: پیش از آن که تحریم های جهانی علیه بانکداری ایران از راه برسند، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تحریم های داخلی علیه قطعه سازی را آغاز کردند که این موضوع موجب پیش آمدن وقایع ناگواری برای این صنعت شده است. خودروسازان در حالی محصولات خود را به فروش می رسانند که دیگر توان سفارش قطعات برای خودروهای آتی را ندارند و کمبود نقدینگی، موجب ناتوانی قطعه سازان در تولید سفارشات می شود. همین موضوع باعث شده تا قیمت خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند و مشتریان قدرت خریدشان را از دست بدهند. اگر قیمت گذاری خودرو آزاد شود، خودروسازان می توانند محصولاتشان را در حاشیه بازار به فروش برسانند و در نتیجه، نرخ رشد قیمت قطعات یدکی کاهش خواهد یافت.

احتمال بیکاری 450 هزار نفر در صنعت قطعه سازی
شاپور سامعی در ادامه صحبت هایش افزود: تعدادی از قطعه سازان در هیات مدیره های خودروسازان شده اند و این کار موجب شده تا خودروسازان به صورت انحصاری از شرکت های محدودی خریدهایشان را انجام دهند. بسیاری از این شرکت ها نیز برای کسب سود بیشتر، مسیر راحت را برگزیده و به جای تولید قطعات، آن را وارد می کنند. این مساله باعث می شود تا قطعه سازانی که به کار تولید اشتغال دارند، با خطر بیکاری گسترده نیروهایشان مواجه شوند. وی افزود: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته اند.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/23
اخه يكي نيست بگه احمق ها شما كه داري ٣٠ ساله يه ماشينو وارد ميكني براي چي همونو خودتون توليد نكردين وقت نذاشتين از تكنولوژي اون زمان استفاده ميكردين خودتون يه چيزي توليد ميكردين
1397/5/23
می شه توضیح بدین چرا سایت شما اینقدر واضح در تبل گرانی خودرو می کوبه؟ روزی سه چهار خبر در این رابطه و ضرورت آزادسازی قیمت خودرو!!! احتمالا اخیرا با خودروسازها ملاقاتی نداشتید؟
1397/5/24
ای جانم ای جانم :) حدود 50 ساله مردم رو فرستادن تو قبر.امیدوارم حالا که شرایط کشور اینطور شده و خزر هم واگذار کردن صنعت خودرو کاملا نابود شه و مسئولان بی لیاقت هم از اینجا فرار کنن.تا بد نشه خوب هم نمیشه.یه بار برا همیشه
1397/5/24
از یه طرف صنایع معلول و دست و پا شکسته، از یه طرف وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و وزارت صنعت عقب مونده ذهنی! خدایا نجاتمون بده
1397/5/24
نترسید! مافیای کثیف فرغون سازی هیچ وقت اجازه نمی ده که یه وقت شماها اوف بشین و النگوهاتون بشکنه! می رن تو مجلس لابی می کنن که مثلا از فردا یه لایحه بدن که هر ایرانی باید در سال به زور 5 بار ماشین صفر بخره، و اگه نخره مثلا 100 ضربه شلاق و 20 سال حبس! کسانی هم که ماشین خارجی دارن مهارب هستن و به جرم خیانت به "صنعت مقدس خودروسازی" کلا اعدام کنن! نترسید از این مافیای کثیف هر کاری که بگید برمیاد!
1397/5/24
اینا که محتاج وارداتن چرا اسم خودشونو گزاشتن قطعهساز باید بزارن منتاژ کار
1397/5/24
یک نفر لطفا من رو روشن کنه که اینا اگه قطعه سازن ارز برای چی میخوان؟ یعنی چی از خارج وارد می کنن؟ خود قطعه رو؟ ماشین آلات رو، چی رو بلاخره؟ هر چی هست معلومه خود کفا نیستن دیگه؟ یا من اشتباه می کنم؟
1397/5/25
بعضی ازقطعات ومواداولیه روازکشورهای خارجی واردمی کنن وبعضی روهم داخل کشورتولیدمیکنن اما درپی تحریم های آمریکاواردکردن مواداولیه ازکشور های خارجی دچاراختلال وانحراف شده وهیچ شرکتی وهیچ سازمانی نمیدونن وقتی مواداولیه ازکشورهای خارجی واردکردن با ارز۴۲۰۰ تومانی واردکنن یا۹۰۰۰تومانی.
1397/5/24
باید دولت3 میلیارد دلار با قیمت 4200 تومان برای شما سر دمدارن مکیدن خون مردم ، ادم کش تهیه کند تا شما لطف نمایید و با قیمت ازاد ده هزار تومان و با احتساب تعرفه 100 درصدی خودرو به مردم بیندازید تا کارگرهای با متوسط حقوق یک میلیون و پانصد هزار تومانی ( 150 دلار در ماه یا 5 دلار در روز ) که بیگاری میکنند بیکار نشوند؟؟
خوب با این مبلغ می توان سیصد هزار خودرو( متوسط ده هزار دلاری) با برند معتبر که به مراتب بهتر از اشغال های شماست وارد و با دلار ده هزار تومان به مردم تقدیم کنند و اختلاف ده هزار تومان تا 4200 علاوه بر پوشش تعرفه 100 درصدی ورود خودرو ، حقوق 450 هزار نفر برای 8 ماه پرداخت تا بیکار باشند ولی بیگاری نکنند
1397/5/24
اصلا چی تو این مملکت شرعی هست که مابه التفاوت شما بخواد باشه !؟ ما که نه خیری از قطعه سازی دیدیم نه خودروسازی ! خودروساز که سال هاست ماشیناش بی کیفیت و گرونه، شما قطعه ساز ها هم که من نمیدونم اصلا قطعه هاتون رو چیکار می کنید یا چی میشه !!! والا ما تا الان هر لوازم یدکی روی ماشینمون نصب کردیم بی کیفیت بوده که خیلی کار کرده 2ماه بوده ! پس نق و نوق نکنید که خیری به مردم نرسیده ! حالا تقصیر دولت بوده، تقصیر خودروساز بوده، تقصیر مدیریت بوده، تقصیر خودتون بوده، به هر حال خیری به مردم نرسیده ! چه از خرید ماشین، چه از نگهداری ماشین با خرید قطعات و لوازم جانبی ! لذا جمش کنید بره !
1397/5/24
خب این خبر خوشحال کننده ای بود بین این همه اخبار بد. از ته دلم آرزو میکنم جفت شرکت های قاتل مردم ورشکست بشن. این همه کارخونه و شرکت و بانک و بازار تعطیل شدن و مردم بیکار شدن خون این کارگرا رنگین تر از اوناس؟! سالی 20 هزار نفر فقط میمیرن به خاطر بی وجدانی این دو شرکت سالی چند ده هزار نفر قطع عضو میشن. ماشین 10 تومنی و 40 تومن میفروختن با حاشیه سود 400 درصدی حالا باید 15 تومن مثلا خرج کنن واسه ساخت ماشین سودشون کم شده آخی بیچاره ها دلم سوخت به حالشون. صنعت خودروسازی که 40 ساله ارابه های 30 40 سال پیش و داره میسازه هنوز نتونسته خودش سازنده باشه خودروساز نیست. در بهترین حالت یه مونتاژ کار درجه 10 عه
1397/5/24
همون بهتر ورشکست بشن، دوچرخه سوارشین بهتر از این لگناست، مسافرتم با قطار و اتوبوس برید. دوچرختونم با خودتون ببرید