موضوعات داغ

معرفی 11 خودرو با پهن ترین تایرهای عقب؛ پاگنده های سریع السیر جهان خودروسازی

عکس مطلب اول
ما در عصری زندگی می کنیم که مشکل کمبود قدرت وجود ندارد. حتی در میان خودروهای اقتصادی امروزی نیز نمونه هایی با قدرت فراتر از 200 اسب بخار یافت می شوند. با این حال در کنار افزایش قدرت موتورها یک مشکل دیگر هم وجود دارد که انتقال بهینه مقادیر عظیم قدرت و گشتاور به سطح زمین برای بهبود شتابگیری و کاهش هرزگردی است. مهندسان خودرو برای انتقال بهینه قدرت موتور به سطح زمین از انواع و اقسام سیستم های الکترونیکی جادویی مانند سیستم کنترل هرزگردی، سیستم لانچ کنترل، سیستم های پیشرفته 4 چرخ محرک با قابلیت توزیع متغیر گشتاور و موارد دیگر استفاده می کنند.
اما گاهی اوقات بهترین ترفند برای افزایش چسبندگی انتخاب ساده ترین راه یعنی افزایش پهنای تایر است. معمولا تایرهایی که پهنای بیشتری دارند چسبندگی بهتری دارند ولی همیشه اینطور نیست و عوامل مهم دیگری هستند که در چسبندگی تایر تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل نوع و جنس تایر است. به عنوان مثال تایرهای اسلیک و نیمه اسلیک چسبندگی بهتری در زمین های خشک نسبت به تایرهای خیابانی معمولی دارند و به همین دلیل در خودروهای اسپرت و مسابقه ای از آنها استفاده می شود. طرح آج تایرها نیز در چسبندگی آنها تاثیر محسوسی دارد. عدد مربوط به Treadwear نیز به چسبندگی تایر ارتباط دارد و هر چقدر این عدد بالاتر باشد عمر تایر بیشتر ولی چسبندگی آن کمتر است.
معمولا پهن ترین تایرها در خودروهای سوپر اسپرت به چشم می خورند. در ادامه با 11 خودروی امروزی با پهن ترین تایرهای عقب آشنا می شوید.

1 – مک لارن P1 – پهنای تایر عقب 315 میلی متر
مک لارن P1

مک لارن P1

مک لارن P1 یکی از سریع ترین مدل های مک لارن است. طراحان و مهندسان این خودرو از تجربیات حاصل از مسابقات در ساخت آن استفاده کرده اند. این ابرخودروی هایبرید مجهز به یک موتور 3.8 لیتری V8 توئین توربو با قدرت 737 اسب بخار و یک موتور الکتریکی با قدرت 179 اسب بخار است که مجموعا 916 اسب بخار قدرت تولید می کنند. این ابرخودرو برای حفظ پایداری خود به تک تک میلی مترهای تایرهای عقب خود نیاز دارد. مک لارن P1 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها به 2.8 ثانیه زمان نیاز دارد.

2 – فراری F12 tdf – پهنای تایر عقب 315 میلی متر
فراری F12 tdf

فراری F12 tdf

کنترل کردن این فراری کار هر کسی نیست زیرا موتور 6.3 لیتری 12 سیلندر تنفس طبیعی آن 780 اسب بخار قدرت و 705 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که به چرخ های عقب منتقل می شود و مسلما برای رانندگان تازه کار خودروی مناسبی نیست! شتاب صفر تا صد این سوپر اسپرت ایتالیایی 2.9 ثانیه است. این خودرو یک نسخه تولید محدود از فراری F12 است و فقط 799 دستگاه از آن ساخته شد. اسم آن برگرفته از رقابت های کلاسیک Tour De France است.

3 – پورشه 918 اسپایدر – پهنای تایر عقب 325 میلی متر
پورشه 918 اسپایدر

پورشه 918 اسپایدر

با اینکه قدرت 887 اسبی این ابرخودروی هایبرید به تمام چرخ های آن منتقل می شود ولی باز هم تایرهای عقب آن بیش از اندازه پهن هستند. چرخ های جلوی 918 توسط یک موتور الکتریکی با قدرت 129 اسب بخار به گردش در می آیند و یک موتور الکتریکی دیگر با قدرت 156 اسب بخار نیز در محور عقب آن وجود دارد. این دو موتور الکتریکی به این ابرخودروی آلمانی کمک می کنند تا بتواند تنها در مدت زمان 2.6 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد. پورشه 918 پیست نوربرگ رینگ را با تایم کمتر از 7 دقیقه طی می کند.

4 – پورشه 911 GT3-RS - پهنای تایر عقب 325 میلی متر
پورشه 911 GT3-RS

پورشه 911 GT3-RS

با توجه به اینکه GT3-RS خودروی برتر پورشه برای رانندگی در پیست است تعجبی ندارد که تایرهایی با پهنای مشابه 918 داشته باشد. این خودرو مجهز به یک موتور 6 سیلندر باکسر 4.0 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 500 اسب بخار است که می تواند تا 9000 دور در دقیقه فریاد بکشد و قطعا باید قدرت این موتور به نحو بهینه ای به آسفالت منتقل شود. اسپویلر بسیار بزرگ در قسمت عقب و وزن موتور که روی محور عقب قرار گرفته است به چسبندگی بالای تایرهای عقب GT3-RS کمک می کنند.

5 – شورولت کوروت Z06 – پهنای تایر عقب 335 میلی متر
شورولت کوروت Z06

شورولت کوروت Z06

کوروت Z06 یک سوپر اسپرت شگفت انگیز امریکایی است که مجهز به یک موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ است که 650 اسب بخار قدرت و 881 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو کمتر از 80 هزار دلار قیمت دارد ولی می تواند در پیست بعضی از سوپر اسپرت های گرانتر از خود مانند نیسان GT-R را خوار و حقیر کند! ولی به دلیل عدم برخورداری از سیستم لانچ کنترل پیشرفته و سیستم 4 چرخ محرک، با وجود قدرت بالا و تایرهای بسیار پهن لانچ خوبی ندارد و در شتابگیری شرمنده بعضی از خودروهای ضعیفتر از خود می شود!

6 – لامبورگینی اونتادور – پهنای تایر عقب 335 میلی متر
لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

طراحی بدنه اونتادور مملو از زوایای تند و 6 ضلعی های تیز است که یک هواپیمای جت جنگنده را در ذهن انسان تداعی می کند. موتور 6.5 لیتری 12 سیلندر تنفس طبیعی اونتادور شوخی بردار نیست زیرا 700 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و تا 8500 دور در دقیقه دور می گیرد! با اینکه این خودرو مجهز به سیستم 4 چرخ محرک است ولی نمی توان تاثیر پهنای زیاد تایرهای عقب آن در بهبود چسبندگی را نادیده گرفت. شتاب صفر تا صد اونتادور 2.9 ثانیه است.

7 – پاگانی هوآیرا - پهنای تایر عقب 335 میلی متر
پاگانی هوآیرا

پاگانی هوآیرا

پاگانی هوآیرا یک سوپر اسپرت ایتالیایی است که از موتور 12 سیلندر 6.0 لیتری توئین توربوی AMG نیرو می گیرد که 730 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این خودرو مجهز به سیستم آیرودینامیک فعال است که نیروی دانفورس زیادی در سرعت های بالا و هنگام ترمزگیری تولید می کند و باعث افزایش چسبندگی تایرهای عقب هوآیرا به سطح زمین می شود. شتاب صفر تا صد این سوپر اسپرت دیفرانسیل عقب 2.8 ثانیه است. فقط 100 دستگاه پاگانی هوآیرا ساخته شده است.

8 – فراری لافراری – پهنای تایر عقب 345 میلی متر
فراری لافراری

فراری لافراری

لافراری اولین ابرخودروی هایبرید فراری است و موتور بنزینی آن می تواند تا 9250 دور در دقیقه دور بگیرد. پیشرانه هایبرید لافراری از یک موتور 6.3 لیتری 12 سیلندر و یک موتور الکتریکی با قدرت 161 اسب بخار تشکیل می شود که مجموعا 950 اسب بخار قدرت تولید می کنند. اگر هنگام خروج از پیچ بر حسب تصادف پدال گاز این خودرو را بیش از اندازه فشار دهید حتما از چسبندگی تایرهای بزرگ عقب آن قدردانی خواهید کرد! شتاب صفر تا صد لافراری به لطف همین تایرها 2.4 ثانیه است.

9 – کونیخ زگ One:1 – پهنای تایر عقب 345 میلی متر
کونیخ زگ One:1

کونیخ زگ One:1

کونیخ زگ نقطه اوج صنعت خودروسازی است زیرا موتور 5.0 لیتری V8 توئین توربوی این خودرو 1360 اسب بخار قدرت تولید می کند که این مقدار قدرت باید فقط 1360 کیلوگرم وزن را حمل کند. به عبارتی نسبت نیرو به وزن این ابرخودروی سوئدی 1 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار است و عدد یک در اسم این خودرو به همین موضوع اشاره دارد. موتور این خودرو 1371 نیوتن متر گشتاور تولید می کند، بنابراین مانند دیگر خودروهای این فهرست قطعا به تایرهای فوق عریض نیاز دارد.

10 – داج وایپر ACR – پهنای تایر عقب 355 میلی متر
داج وایپر ACR

داج وایپر ACR

داج وایپر ACR به این حجم بالای لاستیک نیاز دارد تا به 645 اسب بخار قدرت و 813 نیوتن متر گشتاور که توسط موتور غول پیکر 8.4 لیتری 10 سیلندر این خودرو تولید می شوند غلبه کند. علاوه بر این، وایپر مجهز به کیت آیرودینامیک بدنه از جنس فیبرکربن است که 680 کیلوگرم نیروی دانفورس تولید می کند. به همین دلیل وایپر توانسته است در 13 پیست مختلف رکورد ثبت کند. متاسفانه این سوپر اسپرت امریکایی نیز مانند کوروت Z06 فاقد سیستم های کنترل هرزگردی پیشرفته است و به همین دلیل در مسیر مستقیم به اندازه خودروهای هم قدرت خود سریع نیست.

11 – لامبورگینی اونتادور SV - پهنای تایر عقب 355 میلی متر
لامبورگینی اونتادور SV

لامبورگینی اونتادور SV

لامبورگینی فقط 600 دستگاه اونتادور SV تولید کرد بنابراین شانس دیدن این خودرو در خیابان کم است. ولی اگر این فرصت برای شما پیش آمد حتما به تایرهای عقب آن خوب نگاه کنید! زیرا همین تایرها هستند که به اونتادور SV کمک می کنند مثل موشک از زمین کنده شود! اونتادور SV مانند اونتادور معمولی از همان موتور 6.5 لیتری 12 سیلندر نیرو می گیرد با این تفاوت که لامبورگینی قدرت آن را به 750 اسب بخار رسانده است. اونتادور SV در عرض 2.8 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می رسد که 0.1 ثانیه سریعتر از اونتادور معمولی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد