موضوعات داغ

دلیل اصرار خودروسازهان برای آزاد سازی قیمت خودرو

عکس مطلب اول
به نقل از دنیای اقتصاد، چه شده که زنجیره خودروسازی کشور این بار بسیار جدی‌تر از گذشته به دنبال آزادسازی قیمت خودرو رفت و حتی پای رئیس‌جمهوری را نیز وسط کشیده؟
جدا از مسائل کلی مانند نارضایتی از عملکرد شورای رقابت و کاهش نقدینگی و بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان، بروز تحریم‌های خارجی و در کنار قطع یارانه ارزی و رشد قیمت مواد اولیه داخلی، اصلی‌ترین دلایل اصرار خودروسازان و قطعه‌سازان بر آزادسازی قیمت خودرو در مقطع فعلی به‌شمار می‌رود.
این موضوع اتفاقا محور اصلی نشست خبری دیروز قطعه‌سازان را تشکیل می‌داد، چه آنکه آنها هشدار دادند در صورت ادامه روند فعلی و آزاد نشدن قیمت، موجی از بیکاری صنایع قطعه و خودرو کشور را در بر خواهد گرفت. مشکل بزرگی که قطعه‌سازان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، محدودیت‌ها یا به قول خودشان تحریم‌های داخلی است. به گفته آنها، طبق تصمیماتی که در مجموعه دولت اتخاذ شده، قطعه‌سازان و خودروسازان باید مابه‌التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارز را پرداخت کنند و در غیر این صورت، امکان ترخیص کالا از گمرک را ندارند.
در این مورد، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه گمرک ما‌به‌التفاوت موردنظر را درخواست کرده، گفت: ما اجناس موردنیاز خود را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت‌سفارش کرده‌ایم، با این حال در آیین‌نامه جدید، قیمت ۹‌هزار تومان برای ارز لحاظ شده است.
شاپور سامعی افزود: طی یک هفته گذشته هیچ‌کدام از قطعه‌سازان نتوانسته‌اند نسبت به ترخیص اجناس خود اقدام کنند؛ زیرا گمرک به آنها گفته ابتدا باید به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مراجعه و پس از انجام امور مربوطه و پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ رسمی و آزاد ارزنسبت به ترخیص کالا اقدام کنند. وی در ادامه با بیان اینکه قطعه‌سازان هنوز موفق به دریافت ارز (از بازار ثانویه) نشده‌اند، گفت: وقتی قرار باشد قیمت قطعات وارداتی با نرخ آزاد ارز محاسبه شود، نتیجه‌اش رشد شدید قیمت خودروها خواهد بود و هیچ بعید نیست مشتریان با پراید ۴۰‌میلیونی و پژوی ۷۰ میلیونی مواجه شوند. اما در ادامه نشست خبری دیروز، دبیر انجمن قطعه‌سازان هشدار داد که در صورت تداوم وضع فعلی، ۴۵۰ هزار نفر در صف بیکاری قرار خواهند گرفت. مازیار بیگلو با اعلام بیکاری ۱۴ هزار نفر در زنجیره خودروسازی کشور تا به امروز تاکید کرد: با ارسال نامه‌هایی به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که با تداوم شرایط فعلی امکان تامین قطعات موردنیاز آنها را از ابتدای شهریور نداریم و پیش‌بینی می‌شود کاهش تیراژی ۸۰ درصدی گریبان خودروسازی را بگیرد.
وی گفت: خریدهای خارجی متوقف شده و بانک‌ها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند؛ شرایط به شکلی است که امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولید‌کنندگان خودرو، دست آنها را بسته‌اند. دبیر انجمن قطعه‌سازان به پیشنهادهای انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه را که حدود ۳ میلیارد دلار است، تامین کند و علاوه‌بر آن، قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش محصولات در حاشیه بازار برطرف شود. وی در ادامه تاکید کرد: علاوه‌بر اینها، باید ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیز به زنجیره خودروسازی کشور تزریق شود.

نظرات کاربران

19 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/25
هم ارز 4200 میخوان، هم تسهیلات 10هزارمیلیاردی و هم آزادسازی قیمت خودرو 😀😀😀
وافعا خنده داره
1397/5/26
ببخشید یک سال پیش که دلار 4200 هم نبود پول ما رو گرفتید که ماشین تحویل بدید. الان میگید که قطعه نداریم. میشه بگید با پول ما چکار کردید؟ باید قطعه را همون موقع میخریدید. مشارکت در تولید یعنی چی پس؟
1397/5/25
ماشینهای ایرانی که میگن 90 درصد قطعاتش داخل تولید میشه یعنی اون 10 درصد که قطعاتی که وارد میکنن با ارز ازاد باعث میشه قیمت کل ماشین 2 برابر بشه اخه !!!!!!
یعنی صنعتی که بعد 50 سال با یه تحریم که هنوز شروع هم نشده !!!!! کاسه چکنم چکنم میکنه و تهدید به بیکاری یا افزایش 2برابری کل قطعات خودرو میکنه باید درشو گل گرفت .میلیونها مردم بدبخت و بیکار شدن این چند هزارتا هم روش.
1397/5/25
اینا قطعه ساز نیستن قطعه وارد کن هستن آخه قطعه سازو چه به دلالی
1397/5/25
چیز دیگه هم میخاین تعارف نکنید،
دست و بال دولت باز هست
1397/5/25
خاک بر سرتون با ساخت چهار تا خودروی بی کیفیت و ناایمن مثل سمند
و پارس و....که سالی چند بار هم افزایش قیمت دارند!!
1397/5/25
خودرو تولید داخل با تکنولوژی قدیمی و این همه ادعاااا خدایا کمک کن از شر این خودرو سازی راحت بشیم
1397/5/25
خودروسازی ایران سالهاست که مرده ولی دولت و رانتخواران به زور دستگاه احیا و تنفس مصنوعی می خوان اون رو زنده نگه دارن.ولی دیر یا زود باید درش رو گل بگیرن
1397/5/25
فقط اینو میدونم الان همه دارن دعا میکنن که ورشکست بشین و از شر لگن خاتون حالا بشن.

اینکه دوباره چه نقشه ای برای کلاه گذاشتن سر ملت همیشه در صحنه حاضر دارید خدا میدونه.‌..
1397/5/25
تنها دلیل جیب کثیف خودشون که هر چقدر هم خون این مردم رو بمکن پر بشو نیست
1397/5/25
تحریم صنعت خودرو ایران توسط امریکا یه نعمت بزرگه چنان با صورت بزنه زمین اینارو که دیگه نتونن کمر راست کنن از تحریم صنعت خودروی ایران توسط امریکا حمایت میکنم دیگه دزدی و ادمکشی و پدرسوخته بازی بسه
1397/5/26
آقا همه چيزو آزاد كنين ورود ماشين رو هم آزاد كنين. ما تا چند سال براي حمايت احمقانه از خودروي داخلي بايد تعرفه بالاي گمركي بديم؟ بزارين خودروهاي بقيه كشورا بدون تعرفه وارد بشن شما هر قيمتي خواستي رو ماشين توليد خودتون بزارين، اگه بعد از ٤٠ سال حمايت كامل نتونستين رقابت كنين همون بهتر به فنا برين كه لااقل جون مردم رو به خطر نندازين، بيكاري كارگرا از مرگ مردم كه مهمتر نيست!
1397/5/26
من نمیدونم تو این مملکت دستگاه نظارتی کجا قرار داره؟موعد دعوتنامه من اول مرداد بوده ولی تا حالا صادر نشده؛چرا!چون نمیخوان من مابه التفاوت رو بدم به قیمت روز میخوان قیمت رو گرون کنن بعد بگن حالا بیاد قیمت جدید رو باهات حساب کنیم،هیشکی هم نیست بگه بالای چشمتون ابروست؛واقعا جای تاسف داره
1397/5/26
مردمو لخت کردن رفت نمیدونی بخری نخری تیپ ۲ رو بخری ۵۰ تومن مگه شغل بیشتر مردم چیه ک تو دوماه باید بیست ملیون از جیبشون بره یه ماشین اشغال بخرن
1397/5/26
اینا کین یا خدا.....هدفشون اینه دولت بگه خودرو هم به کالای اساسی اضافه میشه و شامل دلار 4200 خواهد شد....خیلی کثیف و بی چشم و روین این فورغون سازان ایرانی
1397/5/27
حیف گل که بگیرن در کارخونه هاتون رو با این همه ادعا ولاف که زدید تو اینهمه سال،خودرو داخلی !خودرو ملی! شما که هیچی از خودتون نداشتید
1397/5/27
ممنونیم از دولت محترم که هم چرخ سانتریفیوژ ها رو چرخوند هم چرخ زندگی مردم
1397/5/28
آره الان میاد 3 میلیارد دلار میده، 10 هزار میلیارد تومن هم میریزه به پاتون که یه وقت خدایی نکرده 450 هزار نفر بیکار نشن !!! بیکار نشن که چی ساخته بشه!؟ پراید و پژو!؟ تازه آزادسازی هم بشه و بعدشم بیان بگن آقا همه مردم موظف اند برای از کار نیوفتادن خودروسازی پراید 50 میلیونی و پژو 70 میلیونی بخرند اگر هم نخرند حکمشون محاربه با اصل نظامه و هر کی نخره اعدام می کنیم !!!!!!!! برو عموجون خودتی ! 30 ساله نتونستی خواسته مردم رو برطرف کنی همون بهتر که با پوز بخوری زمین ! در ضمن بیکاری تک تک اون 450 هزار نفر هم تقصیر شماست چون ما مردم عمرا نمیخریم. چون 30 سال خریدیم و خون دادیم تا یه روزی یه محصول خوب ببینیم اما ندیدیم چون همش به فکر خودتون بودید نه مردم ! پس خودتون یه فکری به حال 450 هزار نفر بکنید اگر هم نمیکنید اهمیتی نداره چون دیگه خسته شدیم از بس از شما حمایت کردیم و بی حمایتی دیدیم ! مسپارمتون به خدا که خودش حق این مردمو از شما بگیره !
1397/5/28
اینا مگه قطعه ساز نیستن؟ مگه تولید داخلی نیست؟ مگه پراید ۹۸ درصد داخلی سازی نشده؟ پس واردات قطعه دیگه چیه؟!