موضوعات داغ

یادداشت مهندس کاشانی؛ نحوه متفاوت صافکاری خودرو در آمریکا

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
صافکاری در ایران همیشه مخلوطی از ضربه چکش و حرارت و دستان هنرمندانی هست که می توانند یک فلز مچاله شده را به حالت اولیه در بیاورند.
تا مدتها بعد از امریکا آمدن من فکر می کردم که چرا این هنر در امریکا وجود ندارد؟
جواب ساده است ، اینجا تمام قطعات یک ماشین همیشه موجود هستند. جایی که قطعات یدکی موجودند و قیمتشان هم منطقی است ولی قیمت کارگر گران است، چرا می خواهید پول بیشتری خرج کنید و قطعات را صافکاری کنید؟
حتی وقتی که خسارت کم است که در ایران باز صافکاری می کنیم و مثلا تو دری را باز می کنیم و نایلون آنرا می کنیم که از داخل در بتوانیم ضربه زده و بدنه را صاف کنیم باز در امریکا ممکن است زحمت این کار را هم نکشند و از همان بیرون با بتونه سنگی (Bundo) حفره ایجاد شده را پر نمایند.
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی، واقعا هم چه فلز را صاف کنید چه با بتونه سنگی آنرا پر کنید فرقی نمی کند بجز اینکه احساس خوبی به ما نمی دهد که بدانیم در ماشینمان حفره هایی وجود دارند که با بتونه پر شده اند.

در امریکا هم مانند ایران در صورت لزوم شاسی کشیده می شود و این کار با ماشینهای دقیق و با استفاده از اندازه گیریهای دقیق و مقایسه اعداد با اعداد کارخانه انجام می شود.
در نهایت که به نتایج نگاه کنید هیچگاه قطعه صافکاری شده نمی تواند به تمیزی و میزانی یک قطعه نو باشد. فاصله درز ها همیشه مانند روز اول نخواهند شد و این یکی از مشکلاتی است که در ایران بعد از صافکاری وجود داشت.
وقتی که قیمت تعمیر از نصف قیمت ماشین دست دوم متجاوز می شود بیمه ها ماشین را اوراقی اعلام می کنند ولی می توان آنرا خرید و با سند اوراقی آنرا تعمیر و سوار شد. برای اوراقی شدن زحمت زیادی نباید کشید و برای ما ایرانی ها ماشین هایی که اینجا اوراق می شوند باور کردنی نیست. قیمت زیاد تعمیرات علت آن می باشد.
این روزها که سپر ماشین ها همه پلاستیکی شده این جا هم گاه به تعمیر و‌جوش پلاستیک روی می آورند ولی باز هم خرید قطعه نو غالب است بخصوص که عین همان قطعات توسط شرکت های مختلف عرضه می شود و‌ لازم نیست که حتما آنها را از نمایندگی اصلی بخرید.
جالب است که هنگامی که بیمه ماشین می خرید ، قبول می کنید که برای بعضی قطعات بیمه می تواند از قطعات غیر اصلی استفاده کند. اگر اصرار داشته باشید که تمام قطعات اصل باشند قیمت بیمه تان هم بالا می رود.
همین مورد در مورد بیمه سلامتی و دارو هم وجود دارد که اگر بخواهید از داروهای بنام استفاده کنید خرج بیشتری خواهد داشت تا داروهای بی نام ولی با همان فرمول.

نظرات کاربران