موضوعات داغ

مرگ صنعت خودروسازی با آزادسازی قیمت ها

عکس مطلب اول
آزاد‌سازی قیمت خودرو در خصوص قیمت‌گذاری دستوری همواره پای ثابت صحبت‌های مسوولان صنعتی و خودروسازن کشور بوده است و همچنان بر روی این موضوع تاکیدهای فراوانی وجود دارد، حال با توجه به شرایط بازار بویژه اوضاع آشفته صنعت خودروسازی کشور، آزاد‌سازی قیمت از یک توصیه به اجبار تبدیل شده و خودروسازان در تلاش هستند تا میخ خود را کوبیده و این اصل را بدست آورند. هرچند صنعت خودروسازی کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و تنها آزادسازی قیمت خودرو نمی‌تواند به رفع مشکلات صنعت خودروی کشور و گرفتن بهانه خودروسازان کمک کند، بلکه در این میان تحریم‌های بین المللی آمریکا علیه صنعت خودروسازی کشور، مشکلات ناشی از نوسانات ارز و افزایش چشمگیر آن در ماه‌های گذشته، هزینه‌های سربار خودروسازان و همچنین مهم‌تر از همه بهره‌ وری پایین آنها باعث شده تا شرکت‌های خودروساز داخلی مشکلات متعددی پیش روی خود داشته باشند و راه حل اصلی خود را در افزایش قیمت و آزادسازی قیمت محصولات تولیدی خود دنبال کنند. هرچند در ماه‌های گذشته با روند کاهش تولید خودرو در کشور شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار هستیم و حاشیه قیمتی آن‌ها در بازار روز به روز افزایش پیدا می‌کند.


یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند به آزادسازی قیمت خودروهای تولید داخل کمک کند، در مرحله اول بحران تقاضا خواهد بود و صنعت خودروسازی کشور با در نظر گرفتن شرایط فعلی، تلاش‌های زیادی برای آزاد‌سازی قیمت‌ها انجام می‌دهند. به گونه‌ای که تصور می‌شود تمام دردهای صنعت خودروسازی کشور در نبود آزادسازی قیمت بوده و با انجام این کار می‌توان به یک صنعت خودروسازی پویا دست پیدا کرد. این درحالیست که شرایط بازار خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که تنها دو عامل اصلی سبب ایجاد آشفتگی در بازار خودروی کشور بوده و باعث شده حاشیه قیمتی برخی از خودروهای داخلی به چیزی حدود ۵۰ درصد نیز برسد که مورد اول کاهش عرضه خودرو به بازار بوده و دیگری هم می‌تواند افزایش تقاضای غیر‌مصرفی و حضور سرمایه‌های سرگردان در این بازار باشد.
همانطور که مشاهده می‌شود، در این میان خبری از مصرف‌کننده واقعی در بازار خودرو نیست و بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به تقاضای غیر‌‌مصرفی می‌شود و به خودرو به عنوان یک کالای بادوام نگاه کرده و تلاش کرده‌اند تا با خرید آن سرمایه ریالی خود را در برابر نوسانات نرخ ارز بیمه کنند که این شرایط برای دلالان صنعت خودروسازی هم می‌تواند مساعد باشد و از آب گل آلود ماهی‌های بزرگ و خوشمزه می‌گیرند. اما در نهایت دود این شرایط به چشم مصرف کنندگان واقعی می‌رود و تنها قربانی این ماجرا هم می‌تواند همین مصرف کنندگان واقعی باشند.

توضیحات

توضیحات


برخی از کارشناسان بر روی این موضوع تاکید دارند که در شرایط فعلی که صنعت خودرو با بحران روبه ‌رو است، از یک طرف تحریم‌ها بر روی صنعت خودروسازی فشار می‌آورد و از طرف دیگر خودروسازان با مشکلات داخلی در ارتباط با تولید مواجه هستند، بدین ترتیب دولت نباید بعد از آزاد‌سازی قیمت‌ها، صنعت خودروسازی را به حال خود رها کند و راهکاری که پیشنهاد می‌دهند این است که دولت باید تلاش کند با ارائه بسته‌های حمایتی شرایطی را برای تقاضای واقعی ایجاد کند تا محصولات تولید شده خودروسازان خریدار داشته باشد. هرچند برخی معتقد هستند که حمایت دولت باعث شده است تا خودروسازان بجای اصلاح و بهبود روند تولید و حرکت به سمت محصولات باکیفیت و بهینه، همواره محصولاتی تولید کنند که از نظر ایمنی و کیفیت سطوح بسیار پایینی دارند و با وجود این شرایط و اضافه کردن انحصار بازار برای خودروسازان داخلی، برای مصرف کننده بسیار گران تمام می‌شود. پس اگر قرار باشد که آزاد سازی قیمت برای خودروسازان داخلی ایجاد شود، می‌بایست واردات اتومبیل هم آزاد شده و انحصار بازار شکسته شود تا شرکت‌های خودروساز داخلی باتوجه به شرایط بازار و تقاضا برای خرید، قیمت محصولات خود را تعیین کنند.

نظرات کاربران

39 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/29
همه مردم با آزاد سازی قیمت خودرو موافق هستن اما به شرطی که واردات خودرو هم آزاد و تعرفه نجومی هم برداشته بشه . من یکی که حاظر پراید بشه ۱۰۰ ملیون .

بعد از اون هم شما میگید خرید ماشین توسط دلال ها و افزایش قیمت ها در نهایت دودش توی چشم خریدار واقعی میره ، به نظرم اگه کسی خریدار واقعی هست فقط یک سال دندان رو جیگر مبارکش بزار همه چی حل میشه . مطمئنا یک سال با ماشین دست دوم سر کردن یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی و غیره کار خیلی سختی نیست‌.
باید قبول کنیم که ما مردم فقط به فکر جیب خودمون هستیم .
1397/5/29
"بدین ترتیب دولت نباید بعد از آزاد‌سازی قیمت‌ها، صنعت خودروسازی را به حال خود رها کند و راهکاری که پیشنهاد می‌دهند این است که دولت باید تلاش کند با ارائه بسته‌های حمایتی شرایطی را برای تقاضای واقعی ایجاد کند تا محصولات تولید شده خودروسازان خریدار داشته باشد."

یعنی اگه قیمت ها رو آزاد هم کردن که شما بتونید با قیمت خون باباتون بفروشید، باز هم دنبال حمایت های بیشتر از این هستید؟!؟! بابا چقدر پررو و وقیح هستید شما!!! ببخشید می شه بگید از دید شما فرغون سازا حمایت دقایقا به چی میگن؟!؟! بازاراتون رانتی و انحصاری نیست که هست، فرغون هاتون رو به قیمت خون باباتون نمی فروشید که می فروشید!!! پس دیگه دقیقا چی از جون این مردم بدبخت می خواید؟!؟!
1397/5/29
اههههههه اهای کجا با این سرعت آروم تر برو همین جوری تخته گاز داری یه طرفه می ری وایسو ببینم.
تو ایران ماشین بی کیفیت و گرون نیست.
گربه دستش به گوشت نمی رسه می گه بو میاد. خودکرده رو تدبیر نیست . سزای گرون فروشف نخریدن هست.
اصل خرید 1 خرداد 1934
اصل خرید 2 خرداد 1397
اصل خرید 3 خرداد ؟؟؟؟؟
و اصل خرید ها در راه هست.
اصل خرید یعنی اینکه مردم می گن خودروی بی کیفیت و گرون و در عمل با کله و سرعت وام گرفتن و رد شدن از روی جنازه همدیگر در خرید همان خودرو هایی که بی کیفیت و گرون می دونستن اقدام کردند. نسخه 94 کافی نبود نسخه 97 هم رقم زدند هنوز هم نسخه های جدید هست که رقم بخوره.
هر بلایی سر ملت بیاد حقشونه
بعدشم وقتی مردم قوانین رو رعایت کنن با فرغون هم سالم به مقصد می رسن پس الکی کیفیت رو بهونه نکنن.
چه قدر ادم های دلسوز گفتن نخرید تا ارزون بشه ولی چی شد؟

تا زمانی که اصل خرید هست خودروی گرون و بی کیفیت داخلی نداریم.
نسشته اینجا می نویسه اون مقصره پس خودت چی؟ به هر کی می گی می گه اون مقصره بله تا این روند باشه همین اصل خرید ها هست و گرونی و ... البته ببخشید گرونی در کار نیست تا خرید هست گرونی نیست.
مردم در ساله 94 شانس شکست انحصار رو داشتن ولی خودشون این بلا رو به سر خودشون اوردن اونم نه یه بار بلکه دوبار.
1397/5/30
SOREN عزیز

منم با حرف شما کاملا موافقم. منم واقعا نمی فهمم چرا این مردم واسه ی خرید این آشغالا صف می بندن و زنبیل می زارن؟! من خودم یه موسو دارم که برای 14 سال پیشه و کلی هم تا حالا خرجش کردم، ولی به خدا حاضر نیستم حتی یه پیچ چرخش رو به این آشغالای به اصطلاح صفر کیلومتر داخلی بدم!
1397/5/29
با سلام
لطفا بزارین قیمتها آزاد بشه و شما هم با این مقالات اطلاع رسانی نکنید.
تنها راه نابودی لگن سازان داخلی؛ آزاد سازی قیمت هاست؛ باآزاد شدن فنرقیمت؛ کلیه مشتریان خود که قشر متوسط باشند را از دست داده وخود به خود نابود می شوند.البته درکوتاه مدت بیکاری افزایش پیدا میکنه. ولی هر تغییری؛ هزینه ای دارد.
1397/5/29
نگران نباش تا عبیداله زیاد هست و مردم کوفه هستن اینا ورشکست نمی شن
اصل خرید 1 خرداد 1394
اصل خرید 2 خرداد 1397
اصل خرید 3 خرداد ؟؟؟؟؟
کلید خودرو نه سوییچ خودرو
1397/5/29
این صنعت لگن ساز دزد و چپاول گر هر چه سریعتر بمیره و به زباله دان تاریخ بپیونده بهتره بود و نبودش دیگه فرقی نمیکنه یه ضرب المثل قدیمی هست میگن هیچکی با دزدی به جای نرسیده واقعا حقیقته اینا باید نابود بشن تاجواب این دزدی هاشون را ببینن دیگه بو گندش در اومده نه کیفیت نه قیمت نه خدمات اخه ادم دلشا به چی خوش کن به این لگن ساز های لاشی بمیرید و به درک برید
1397/5/29
نخريد جان مادرتون اين آشغال ها رو نخريد بذارين گل بگيرن در اين كارخونه ها رو بسته بشه ببيند خودشون ضرر ميكنن #نه_به_خريد_خودرو_صفر
1397/5/29
شما جزو همون دسته ای هستین که میگید نخریم بعد که دولت میاد میگه 4 میلیون قسطی ماشین میدیم ساعت 8 صبح جلو نمایندگی صف می کشی
1397/5/29
به هیچ عنوان با آزادسازی قیمت خودرو خودروساز ها از بحران خارج نمیشن بلکه با بالا رفتن قیمت های فعلی اوضاع بدتر هم میشه ! حالا اینکه چرا اصرار به این کار دارند میتونه دو تا دلیل داشته باشه. اول اینکه شاید دولت و خودروساز ها به فکر اینن که با این کار خودشون خود به خود از چرخه تولید خارج کنند اما اعلام ورشکستگی نکنند و برای یه مدت کوتاه یا بلندی دست از تولید بردارند و رو به واردات خودرو بیارن و عملا بشن وارد کننده ! که بتونند مقداری از سرمایه رو حفظ کنند و مقداری از نیروی کارشون رو نگه دارند !
دوم اینکه ممکنه خودروساز ها با اعمال آزادسازی قیمت ها و بالا رفتن قیمت های فعلی دچار بحران بشن و اونوقت با لابی گری خرید خودروهاشون رو زور و اجبار قانونی کنند ! یعنی با استفاده از قانون به مردم زور کنند که خودروهاشون رو بخرند تا ورشکست نشن ! البته خیلی افسانه ای به نظر میرسه اما محتمل است !!!
به نظر من روش اول بهتره. چون حداقل تا یک مدتی خودروهای خارجی به کشور وارد خواهد شد اما این فکر که تعرفه واردات رو بردارند عملا فکر اشتباهی است چون خودروساز ها و واردکننده ها به هیچ عنوان حاضر نیستند مردم عادت به خودروهای با کیفیت و ارزان کنند و قطعا تعرفه ها به قوت خود باقی است !
1397/5/29
حرف شما دوست عزیز کاملا صحیح
اما دلیل اصلی پا برجا موندم این تعرفه های نجومی گمرک فقط و فقط خریدار هستش ،مثلا وقتی قشر پولدار جامعه برای یه تویوتا هایلوکس حاظر به پرداخت مبلغی بالغ بر ۷۰۰ ملیون تومان هستند ؛ مطمئنا دولت تعرفه های گمرک رو حذف نخواهد کرد .اما نکته دیگه ای که وجود داره اینکه علت این تعرفه های گمرک تنها به دلیل حمایت مردم از تولیدات داخلی هستش تا مقدار ارز خارج شده از کشور کمتر بشه (البته در ظاهر) اگر چه همه ما می دونیم بابت این دو حلبی ساز چه ارز ها که از کشور که خارج نشده . پس در صورتی که خودروساز داخلی وجود نداشته باشه دلیلی قاطعی برای وجود تعرفه های نجومی گمرک هم وجود نخواهد داشت .
اگه حتی بعد از ورشکستگی کامل این دو حلبی ساز تعرفه های گمرک پا برجا بمونه ،نشون میده که ما ایرانیا خودمون اجازه میدیم که بهمون ظلم کنند.
1397/5/29
آخ جوووون هيچ وقت از شنيدن خبر مرگ خوشحال نشدم الا مرگ مافياي فرغون سازان داخلي . قدرت قادر پروردگار كاري كه كمپين مي خواست بكنه اصلاح خودرو سازان بود كه با دادن 120 هزار وام 25 ميليوني به مردم دهن كجي كردين حالا بايد چوبشو بخوريد . الفااااااااااااااااااااتحه!
1397/5/29
آقا چرا می گن آزادسازی. راستشو بگين دوست دارین قیمتارو افزایش بدین اونم شدید،خواهشن یکی آزادسازی رو برای مسولین همیشه در صحنه تفسیر کنه...
1397/5/29
امیدوارم همین امروز شاهد مرگ این صنعت باشم. بخدا در مراسم خاک سپاریش شیرینی هم پخش می کنم.
1397/5/29
علی آقای عزیز و تمام دوستان عزیز دیگر :اگر امروز شیرین پخش کنید بین مردم و شرکت های های خودرو ساز ایرانی نابود شدند این شیرینی پس از مدتی تلخ خواهد شد چون اگر قرار بود در کشور ما قیمتی پایین بیاید خیلی وقت پیش این اتفاق افتاده بود پس ارزانی وجود ندارد تازه ما به تازگی توانستیم رهما را بسازیم و می توان به فال نیک گرفت از همه مهم تر چرا حتی یکبار دعا برای موفقیت صنعت خودرو سازی نمی کنید تا ما هم یک روز هم رده بزرگان جهان شویم
1397/5/29
واقعا فکر کردی رهام را ما ساختیم؟ رهام فیس لیفت یکی از محصولات برلیانس است که علامت سایپا روش خورده! واقعا متاسفم برای این مثلا صنعت!
1397/5/29
فقط و فقط باید گمرکی خودرو رو حذف کنند و واردات خودرو آزاد بشه. آنوقت آزادسازی قیمت ها بدون اشکاله. در انحصاری که الان وجود داره معنی آزاد سازی چیه دقیقا؟ له کردن مردم یا... "همینه که هست"؟؟
1397/5/29
اینا اگه آزادسازی کنند یا حتی ورشتکست هم بشن، باز هم تعرفه ها رو بر نمیدارن چون سود میلیاردی دارن ازش می کنند و به هیچ عنوان از این منبع درآمدی دست نمیکشن. اینا حاضر اند دست دوم خارجی وارد کنند و با قیمت صفر اروپایی بکنند تو پاچه ملت اما تعرفه ها رو بر ندارن ! من و شما هم که توانایی خرید این ماشینا رو نداریم، باید دست دوم های ایرانی رو با قیمت های سرسام آور بخریم ! دیگه خرید ماشین صفر میشه افسانه !!!
لب کلام اینکه حتی با ورشکست شدن این خودروساز ها باز هم گشایشی ایجاد نخواهد شد و مردم ایران ماشین به درد بخور سوار نخواهند شد ! تا زمانی که مافیای خودرو ایران دست 5 خانواده سلطنتی باشه وضع همینه !
1397/5/29
عالی گفتی
البته چیزی که من میبینم با بالارفتن قیمت همه چیز و سکوت معنا داره دولت و نظام من نمیدونم چی به سرمون میاد.
1397/5/29
بهتر کلا نابود شن برن پی کارشون
1397/5/29
چند روزه کارم شده رفتن به نمایندگی،میگم آقا جان چرا مشکله ماشینو رفع نمیکنید،میگه قطعه ش گرونه اگه قطعه خراب تو نمایندگی مرکزی تایید نشه پولشو خودمون باید بدیم،هر نمایندگی به بهانه ای ما رو رد میکنه،بابا قیمتو ازاد کنید راحت شیم،تعرفه رو بردارید تا خودرو ساز بی کیفیت یا از دایره تولید بره کنار یا رقابت کنه،تا کی از این مردم مفلوک مایه میزارید
1397/5/29
امیدوارم اون روز رو ببینم ..
1397/5/29
مگه تا حالا با کوپن ماشین میفروختند که حالا آزاد بشه! پراید سی میلیونی از اول قيمتش آزاد بوده. یا دانگ فنگ 50 تومنی
1397/5/29
مردم ایران بلاخره به آرزوی چند سالشون میرسن!!!!!!!!!!!!!!!!
مرگ صنعت خودروسازی ایران یسسسسسسسسسسسسسس
1397/5/29
ورشکست شدن خودروسازان داخلی( فرغون سازان) به معنی واردات حدود یک میلیون پانصد هزار خودرو داخلی در سال است و اگر قیمت هر خودرو را حداقل 20هزار دلار فرض کنیم سالانه به 30 میلیارد دلار پول نیاز داریم. بعد از چند سال، و افزایش تعداد خودروها، سالانه به همین مقدار قطعه یدکی و خدمات نیاز داریم! و به همین راحتی کمر اقتصاد ایران میشکند.
1397/5/29
همانطوری که دوستان میگن شرط خارج شدن شورای رقابت از قیمت گذاری،از انحصار دراومدن خودرو با پایین آوردن تعرفه های گمرکی و آزادسازی واردات هستش اما چند تا نکته:

اول این که با توجه به این که ارزش ریال ما به شدت اومده پایین پس حتی با صفر شدن تعرفه ی گمرکی هم یه ماشین اقتصادی جهانی با قیمت حدود 20 هزار دلار باز هم برای ایرانیان خیلی لوکس و گرون محسوب میشه

دوم این که در شرایطی که دولت برای مقابله با بحران ارزی حتی واردات قطعات یدکی خودرو رو ممنوع کرده انتظار دارین برای کالای ارز بری مثل خودرو ثبت سفارش رو باز کنه؟!

سوم این که ما مردم ایران ثابت کردیم که به همه چیز عادت میکنیم،شاید الآن پراید با قیمت 50 میلیونی برامون عجیب باشه ولی چند ماه بعد عادی میشه

چهارم این که این ساده لوحی هستش که فکر کنیم "مرگ صنعت خودرو با آزاد سازی قیمت ها"رقم میخوره،بحث خودرو چه در حوزه ی تولید و چه در حوزه ی واردات گاو شیرده ی دولت محسوب میشه و دولت و اقشار با نفوذ هیچ وقت اجازه نمی دهند که خودروسازی ورشکست شه
1397/5/29
فقط خدا می دونه دوباره چه خوابی دیدن برا ملت ، ولی متاسفانه من تو این 32 سالی که از خدا عمر گرفتم تا حالا ندیدم چیزی بهتر از قبل بشه ، همه چیز در حال بدتر شدنه
1397/5/29
احتمالا قیمتا افزایش حدود ۷۰ درصدی پیدا میکنه مثلا پارس میشه ۷۰ تومن و... بعدش یه مدت بازارشون راکد میشه و دوباره مردم به قیمتا عادت میکنن و میخرن
مگه اون موقع که پارس از ۱۵ تومن شد ۳۰ تومن چی شد؟ بازم همه خریدن. از مردم ایران بیشتر از این نمیشه انتظار داشت
1397/5/30
پارس همین الان 70 هست
1397/5/31
پارس همین الانش 70 تومنه !!! تو بازار نیستی ها !؟ اون که میشه 70 تومن پرایده، پارس احتمالا بالای 100 تومن قیمت میخوره !
1397/5/29
نکته‌ی این خبر چیه که همه بهش اشاره کردن؟
ورشکستگی حودروساز

در نهایت، شرکت کروز (که وصل به جاهای ناجوریه) میاد سهام عمده این شرکتا رو می‌خره

بعدش چی؟
یا اون جای ناجور، این خودروساز رو اهرم فشار می‌کنه
یا با مافیایی که داره، واردات رو هم دست خودش می‌گیره

تجربه با قاطعیت ثابت کرده، تصمیمات دولت روحانی، اونم توی وزارت صمت، به ضرر مردم و به نفع سرمایه دار تموم میشه.
تازه وقتی آدم می‌شنوه، معاون وزارت راه، ‌که هیچ ربطی به خودروساز نداره، میاد بهونه می‌گیره که اگه می‌خواید خسارت ها کم بشه باید واردات خودرو راحت، و هزینه نگهداریش سنگین بشه، گوش آدم تیز میشه که، یا حسین، چه خوابی واسه آدم دیدن
البته که بنزین هم آزاد خواهد شد با این فرمون.
1397/5/29
اگر خاطرتون باشه سال 92 در پی افزایش نجومی قیمت خودرو و در ادامه تحریم خرید خودرو توسط مردم، دولت با همکاری بانک ها برای حمایت و همچنین جلوگیری از ورشکستگی کامل خودروسازها، تسهیلات با بهره پایین و با بازپرداخت بلند مدت جهت خرید خودرو تخصیص داد که این موضوع موجب نجات خودروسازی کشور از ورشکستگی شد لیکن در حال حاضر وضعیت با اون موقع خیلی فرق کرده و نه دولت اوضاع مساعدی داره که بتونه از خودروسازها حمایت مالی کنه و نه اوضاع مالی مردم در حدی هستش که در پی آزادسازی و افزایش قیمت ها بتونن حتی با تسهیلات بلند مدت و کم بهره خودرو بخرن. پس نتیجتاً در وهله اول شرکت‌های خصوصی و وابسته مثل قطعه سازها ورشکست میشن، در ادامه شرکت های دولتی به ورطه نابودی هدایت میشن و این موضوع موجب بیکاری هزاران نفر نون خور در عرصه خودروسازی کشور میشه. تا همین العانشم خیلی از شرکت های قطعه سازی اعلام ورشکستکی و یا تعدیل نیرو دادن.
1397/5/31
خاطرت جمع ! چنان واست از خودروساز ها حمایت مالی کنند که بیا و ببین !
1397/5/29
یعنی آزاد سازی قیمت ها همراه با تعرفه گمرکی برای ماشین های خارجی
هه هه هه
الان فک میکنم از یه دنیای دیگه اومدم(گناهکار بودم) و دارم در جهنم به سر میبرم
البته که بی عرضگی از ماست
1397/5/29
تا وقتی ملت همیشه در صحنه هستند که برای یک پراید مزخرف حاضر باشن 30 تومن پول بدن. پس شک نکنید این صنعت همچنان باپرجا خواهد ماند .
اگر همین الان سایپا پیش فروش پراید رو با قیمت بالای 50 میلیون هم شروع کنه باز هم مردم صف می بندن برای خرید. پس خیالت راحت که خودروسازی آسیب نمیبینه. چون درک و شعور مردم ما هنوز اونقدر پایین هست که برای خرید هرچیزی صف بکشن ( تحریم کردن رو در هیچ زمینه ای بلد نیستیم)
1397/5/30
خدایی دولت یه بار برای همیشه از خودش مردونگی نشون بده یه برنامه چهارساله تنظیم کنه و بهش پایبند باشه. تعرفه واردات حد اکثر 20 %، اسقاط و باقی موارد برای وارداتی ها و تولیدی ها یکسان باشه تفاوت هم تنهادر مصرف سوخت باشته. هزینه نگهداری مثل مالیات و بیمه و عوارض و بنزین و عوارض شهرداری هم 10 برابر کنه.مثلا بنزین بشه لیتری یه دلار قیمت داخلی هم کاملا آزاد بشه. با همین شرایط تحریم هم داخلی ها سر پا میمونن هم درامددولت از هزینه نگهداری تضمین میشه، هم مصرف کننده راضی میشه چونحداقل میبینه فرمولی که باهاش هزینه ماشین میده مثل همه جار دنیاست
1397/6/1
جناب آقای مصطفا : بنزین ۱۰ برابر +بیمه ۱۰ برابر مالیات و عوارض ۱۰ برابر !!! و نتیجه اینکه ملت آگاه خواهند شد که هزینه خرید و نگهداری خودرو مثل همه ی کشورهاست . ( درآمد و عدالت اجتماعی و رفاه و ووو ... ) اصلن در حل این معادله نمیگنجد.!!! گمان میکنم حضرت عالی تمام مشکلات اقتصادی و مهمتر از همه حسب مورد بحث آزاد سازی قیمت خودرو ! را به آسانی حل نمودید ... بنده یقین دارم در اتاق فکر مسئولین جای
شما خالیست ! چون وسعت اندیشه ی شما را با ایشان در یک سطح و شاید هم بالاتر میبینم !!! .
طبیعت به مهر نگهدارشما باشد.
1397/5/30
ایرانخودرو و سایپا نابود بشن چی میشه
1397/6/3
جالبه ک همه از شرایط موجود ناراضی هستن
و همه شاکی هستن از کسانی ک با همه این گرونی ها باز میرن 30 تومن میدن ب پراید تا گرون تر نشه
و همه تحلیلگر مسائل اقتصادی میشن در این شرایط و راهکار ارائه میدن
همه اونایی هم ک صف میکشن تو صف خودرو برای خرید تا گرون نشده ، بنده و فک و فامیل های بنده هستن