موضوعات داغ

پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ، زمینه ساز جهش دوباره قیمت خودرو و لوازم یدکی در بازار

عکس مطلب اول
طبق بررسی های انجام شده، زنجیره تامین خودرو در ایران، شصت درصد نیازهایش را از خارج از کشور تهیه می کند که بخش عمده آن شامل قطعات و مواد اولیه می شود. با توجه به افزایش شدید نرخ ارز طی ماه های گذشته، این میزان وابستگی بر روی قیمت خودروهای داخلی تاثیر خود را گذاشته است. بر اساس اعلام گمرک، وارد کنندگان کالاها باید بر طبق رویه بانکی عمل کنند و برای دریافت تاییدیه و پرداخت مابه التفاوت ارزی جهت ترخیص کالای خود، به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مراجعه کنند. بر این اساس، ترخیص تمام کالاها به‎ جز کالاهای فهرست گروه یک شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی نیازمند پرداخت مابه ‎التفاوت «نرخ ارز در زمان پرداخت» و «نرخ ارز در بازار در زمان ترخیص» است.
این اعلام گمرک در حالیست که طی ماه های گذشته، بسیاری از وارد کنندگان اقدام به پیش فروش خودروهای وارداتی کرده اند و سفارشات زیادی از قطعه سازان در گمرک دپو شده است. اگر شرکت های واردات کننده و قطعه سازان مابه التفاوت کالاهای ثبت سفارش شده خود را پرداخت نمایند، شاهد افزایش شدید قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی و قطعات یدکی خواهیم بود و گرانی قطعات یدکی، به سهم خود موجب افزایش قیمت خودروهای تولید داخل می شود.
بر هیچکدام از ایرانیان پوشیده نیست که طی این سالها، خودروهای داخلی با قیمتی گزاف به دست مشتریان می رسیدند. خودروهایی که از تکنولوژی قدیمی در ساخت آنها استفاده شده و سالهاست به موزه ها فرستاده شده اند. خرید خودروهای وارداتی نیز با توجه به بخشنامه های گوناگون و سلیقه ای و گرانی همیشگی، به آرزوی دست نیافتنی قشر متوسط تبدیل شده است. در این شرایط بسیاری بر طبل آزادسازی قیمت خودرو می کوبند و اعتقاد دارند در صورت اجرای این کار، دولت با افزایش دستمزد ها یا ارایه تسهیلات مناسب فروش می تواند قدرت خرید مردم را حفظ کند. عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند که دولت باید به کل خود را از خودروسازی بیرون بکشد و با پایین آوردن تعرفه واردات، بازار خودرو را به حالت رقابت کامل وارد کند. در غیر اینصورت آزاد سازی قیمت خودرو تنها راهی برای از بین بردن قدرت خرید مردم محسوب می شود و خودروسازان می توانند در این بازار بسته و بدون نظارت، محصولات خود را با قیمت های بالا به فروش برسانند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/5/30
یعنی از این خودروساز جماعت دزدتر و وقیح تر پیدا نمی شه! همیشه ی خدا از عالم و آدم طلبکارن! یه جوری حرف می زنن که انگار ارث هفت پدر جدشون رو از مردم طلب دارن!
1397/5/30
همیشه برام جای سوال بوده که وقتی ایران خودرو و سایپا میگن محصولات ما صد در صد داخلی سازی شده چرا باید با 3برابر شدن نرخ ارز قیمت محصولاتشون 3برابر شه؟!!(داخلی سازی شده یعنی با امکان تولید در داخل و بدون نیاز به وارد کردن هیچ چیزی به داخل که بابت اون ارز پرداخت میشود)
ایا مسوولین ایران خودرو و سایپا **زیادی میخورن؟!!!
اگر که تا الان دروغ میگفتن بگیرنشون به جرم نشر اکاذیب بندازشون زندان
کار سختیه ایا؟!!!
1397/5/31
اینا که کار خودشونو می کنند، آزادسازی قیمت ها رو هم خیلی بخوان کشش بدن تا آخر شهریور انجام میدن، تعرفه گمرکی هم عمرا پایین نمیاد. و باز هم توپ می افته تو زمین مردم ! مردمی که با دیدن شرایط پیش فروش وسوسه کننده و وام های دیربازده، در صف خرید پراید 40 میلیونی و پژو 70 میلیونی رویت خواهند شد !
این وسط هم من که دقیقا همین 3 روز پیش لنت جلو انداختم 140 هزار تومن، باید بعد از زیاده خواهی های گمرک محترم همون لنت رو 240، 340، 440، خدا میدونه چقدر بخرم !