موضوعات داغ

ارزان‌ترین شاسی‌بلند کوچک را از لیفان بخواهید

عکس مطلب اول
خودروهای شاسی‌بلند به صورت مخفف با SUV شناخته می‌شوند. با اشباع بازار از تنوعات این خودروهای شاسی بلند خودروهای دیگری با نام مینی کراس‌آور به بازار آمد که ارتفاع بیشتری در مقایسه‌ با سدان داشت اما از شاسی‌بلند هم کوتاه‌تر بود. این خودروها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند ارزان‌تر از شاسی‌بلندهای غول‌پیکری بودند که رانندگی در فضای شهری را دشوار می‌کرد. مصرف سوخت پایین‌تری دارند و در عین حال برای فضای طبیعت‌گردی و سافاری در بیابان هم مناسبند.
با افزایش نرخ ارز این خودروها نیز افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند. در حال حاضر به نظر می‌آید که لیفان با قیمت 86 میلیون تومان در نمایندگی این شرکت ارزان‌ترین مینی‌کراس‌آور بازار است.
یکی از خودروهای لیفان در ایران که توجه بیشتری نسبت به بقیه به خود جلب کرد لیفان X50 بود. خودرویی که نه شاسی‌بلند است و نه هاچ‌بک یا سدان. برخی به این خودروها مینی‌کراس آور می‌گویند. این خودرو موتور چهار سیلندر 16 سوپاپه با حجم 1.4 لیتری دارد.
هوندا، شورلت، پورشه ، آئودی هم در لیست محصولات خود مینی‌کراس تولید می‌کنند که مقایسه آن به دلیل تفاوت‌های قیمتی بی‌معنی است. با اغماض می‌توان هوندا CR-V را رقیبی برای لیفان X50 دانست که از نظر فنی و امکانات رفاهی در جایگاه بالاتری در مقایسه با لیفان است. با این تفاوت که از نظر قیمتی 5 برابر گران‌تر از خودروی چینی است.
کیا سول در کلاس مینی شاسی بلند رقیب هم‌سطحی برای لیفان x50 است. حجم موتور سول (1.5 لیتر) با لیفان برابر بوده و از لحاظ قدرت تفاوت چندانی با لیفان ندارد. البته X50 برخلاف سول یک خودروی دنده دستی است که در هر 100 کیلومتر ترکیبی یک لیتر بنزین کمتر از آن خودروی کره‌ای می‌سوزاند. از نظر فنی کیا سول خودروی بهتری است اما چهره نامتعارفی در عقب خود دارد که همه‌پسند نیست. علاوه بر آن حداقل 50 میلیون تومان از لیفان مینی شاسی‌بلند هم گران‌تر است.
لیفان در این بازار کاملا هم بی‌رقیب نیست. خودروسازهای چینی دیگری هم که نام مشهوری ندارند در این کلاس قیمتی با این مشخصات فروخته می‌شود. برای مثال گریت هاوال یک مدل مینی SUV به نام M$ تولید کرده که در تیر ماه امسال 70 میلیون تومان قیمت داشته است. از نظر فنی کاملا شبیه به لیفان است و مصرف بنزین آن دو و نیم لیتر در 100 کیلومتر ترکیبی بیشتر از X50 بوده. M4 خودرو نسبتا جدیدی است و به دلیل اینکه فروش کمتری در مقایسه با لیفان دارد قطعات آن در نمایندگی‌ها سخت‌تر پیدا می‌شود.
ساندرو استپ‌وی محصول فرانسه نیز شباهت زیادی به این خودرو لیفان دارد. امکانات جانبی رنو استپ‌وی از لیفان چینی کمتر است. برای مثال ساندرو استپ‌وی سانروف ندارد. در لیفان ایزوفیکس برای افزایش ایمنی صندلی کودک به کار برده شده اما ان خودروی فرانسوی قدیمی تر از آن است که به این امکانات مجهز شده باشد. در ترمزهای خودروی چینی همچنین سیستم BAS به کار گرفته که به قفل نشدن تایرها هنگام ترمز کمک می‌کند.
در بین همه شاسی‌بلندهای کوچک برلیانس C3 رقیب جدی‌تری برای لیفان x50 است. از نظر ویژگی‌های فنی لیفان و برلیانس هیچ تفاوتی با هم ندارند. هر دو چینی و هر دو موتور چهار سیلندر 16 سوپاپه دارند اما مصرف بنزین در برلیانس یک لیتر بیشتر است که در انتخاب خرید یک کراس‌آور شهری نکته قابل توجهی برای برخی از افراد با نیاز روزمره به خودرو محسوب می‌شود. این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/13
لیفان x50 و اچ سی کراس هاچ بک هستند و اسم شاسی بلند روشون گذاشتن.
1397/6/14
شاسی بلند؟!؟!؟! می شه بفرمایید این یه لقمه ماشین دقیقا چیش به یه شاسی بلند می خوره؟!؟! اگه این داخل دسته ی شاسی بلندها حساب می شه، پس لابد لندکروز تانکه!!!