موضوعات داغ

شاهکار رباتیک رولزرویس برای تعمیرات سریع و آسان

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
نام رولزرویس را هم در صنایع هوایی و هم در صنعت اتومبیل سازی شنیده ایم به طوری که در هر ۲ صنعت نیز رولزرویس جزو برترین ها و نام آور ترین برندها است.
بخش هوافضای شرکت رولزرویس اما در سال 1973 به دلیل مشکلات اقتصادی که در آن زمان پیش آمده بود از قسمت اتومبیل سازی این شرکت جدا شد. با این وجود اما همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه داد و در جدیدترین اقدام رولزرویس یک روبات بسیار کوچک معرفی کرده است که این ربات می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای مکانیک های موتور هواپیما مورد استفاده قرار گیرد.
این ربات که با نام swarm شناخته می شود با همکاری دانشگاه هاروارد ساخته شده است و یک ظاهر عنکبوت مانند دارد. ابعاد ربات swarm در حدود یک سانتی متر است و این قابلیت را دارد تا به داخل موتور رفته و اطلاعات لازم را از آنجا برای مکانیک های موتور هواپیما ارسال کند. رولزرویس و دانشگاه هاروارد قبلا نیز در تولید ربات های مار مانند با یکدیگر همکاری کرده بودند.

این روبات به یک دوربین مجهز است که می‌تواند تصاویر را از داخل موتور هواپیما در اختیار تکنسین‌ها و مکانیک ها قرار دهد و به این ترتیب ربات swarm این قابلیت را دارد تا جایگزین شلنگ های آندوسکوپی شود.
این روبات این توانایی را دارد تا تصاویر با کیفیتی را به صورت زنده در اختیار مکانیکهای هواپیما قرار دهد.
هدف از تولید چنین رباتی سرعت بخشیدن به فرایند سرویس تعمیر و عیب یابی موتورهای هواپیما است ضمن اینکه استفاده از این روبات با صرفه جویی در وقت می تواند هزینه های نگهداری موتور هواپیما را نیز کاهش دهد.
سباستین دوریواس یکی از محققان موسسه Wyss در دانشگاه هاروارد است در مورد این روبات گفته است: هدف ما از تولید این ربات بسیار کوچک انجام کارهایی است که ربات های عادی فعلی از انجام آنها ناتوان هستند. این ربات می‌تواند نقش کلیدی در عیب یابی و بازدید موتورهای هواپیما داشته باشد با این وجود ما ابعاد این ربات همچنان بزرگ است و امیدواریم که در ادامه بتوانیم ابادان را باز هم کاهش دهیم تا به این ترتیب کارآیی آن بیش از پیش افزایش پیدا کند. برای سرعت بخشیدن به کار می تواند تا چند عدد از این ربات ها را به صورت همزمان به داخل موتور هواپیما فرستاد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد