موضوعات داغ

در پی کاهش 40 درصدی تولید قطعه رخ داد؛ احتمال بیکاری 200 هزار نفر در صنعت قطعه سازی

عکس مطلب اول
پس از جلسه اضطراری و مهم بین دولت و مجلس برای ساماندهی تولید و بازار، صحبت از طرحی به نام طرح حمایت از صنعت خودرو به میان آمد.مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی با بیان اینکه از جزئیات طرح بی اطلاع است ،گفت:فقط بخشی از گفت و گوی بین مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه به ما رسیده است.
مازیار بیگلو با اشاره به مشکلاتی همچون پرداخت مابه التفاوت ازر دولتی و ارز ثانویه،تامین مواد اولیه و ترخیص نشدن کالا از گمرک افزود:این عوامل باعث شده تولید قطعه سازان به زیر ۴۰ درصد ظرفیت خود برسد و برای همین قادر به تامین نیاز بازار نیستند. با وجود کمبود قطعه،عرضه خودرو در بازار کاهش یافته و باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.
وی گفت:در حال حاضر نزدیک به ۷۰ قطعه ساز با مشکل تامین مواد اولیه،ترخیص کالا در گمرک مواجه هستند و این در حالی است که در گذشته نه چندان دور حدود دو قطعه ساز با این مشکلات مواجه بودند و تا این مشکلات حل نشود صنعت خودرو کشور بهبود نخواهد یافت.
بیگلو درباره چالش های موجود در تامین مواد اولیه قطعه سازان گفت:قطعه سازان ما در گذشته کد اعتباری داشتند و با این کد به صورت مستقیم مواد اولیه خودرو را تهیه می کردند،اما در حال حاضر باید از بورس قطعه های خود را تامین کنند که برای دریافت قطعه مراحل طولانی را باید طی کنند و همچنین تامین نقدینگی برای خرید قطعه از بورس نیز بر روی مشکلات افزوده است.


وی افزود:با این وضعیت آشفته که قطعه سازان برای تامین مواد اولیه هر روزه با مشکلات جدیدی برخورد می کنند، قطعه سازان مجبور می شوند برای تامین قطعه به بازار آزاد با قیمت های بالاتر روی بیاورند که بازار آزاد نیز بخاطر محدودیت عرضه مشکلات خود را دارد. حال اگر مواد اولیه با نرخ ارز مناسب تامین نشود خط تولید متوقف خواهد شد.
مازیار بیگلو با بیان اینکه تا مابه التفاوت ارز دولتی و ارز ثانویه پرداخت نشود قادر به ترخیص کالا از گمرک نخواهیم بود.او با اشاره به مصوبه هیئت دولت بابت عدم پرداخت مابه التفاوت منوط به تایید وزارت مربوطه است افزود؛وزیر صنعت و معدن و تجارت در ۴ شهریور نامه را تایید و به بانک ارجاع داده اند اما هنوز لیست تعرفه ها به بانک ها ارسال نشده است.
او می گوید:برای حل این مشکلات و موانع باید آزادسازی قیمت ها در دستور کار قرار گیرد. او با بیان اینکه باید آزادسازی قیمت خودرو و قیمت قطعات اتفاق بیفتد گفت؛قیمت مواد اولیه آزاد شده است و باید طرف دیگر هم آزاد شود. وی گفت:منظور از آزادسازی این نیست که مواد اولیه با هر هزینه ای خریداری شود بلکه می توان هزینه را از مصرف کننده نهایی دریافت کرد.
او در پایان افزود:اگر قیمت ها آزاد شده بود بازار به این وضعیت دچار نمی شد و قطعه ساز می توانست کالای خود را از گمرک ترخیص و قطعه تولید شده را در اختیار خودروساز قرار دهد تا بازار با کاهش عرضه مواجه نشود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/13
به درک.الان میلیون ها جوون بیکار تو کشور داریم
چطور برای بیکاری اونا هر روز تو روزنامه تیتر زده نمیشه؟!!!!
اونا جوونای این مملکت نیستن؟!!!!
خون این200هزارتا رنگین تر از بقیه جووناس
1397/6/14
كاملا با نظرت موافقم 3 ساله با داشتن 2 تا مدرك كارشناسي و كارداني معتبر بيكارم و شغل آزادي هم كه داشتم در امر ساختمان راكد شده
1397/6/14
قطعه سازهای محترم، می شه بی زحمت دیگه انقدر با این چماق اشتغالتون نکوبید تو سر ما؟!؟! دیگه به خدا حالمون داره به هم می خوره، انقدر که از این استدلال های صد من یه غاز تکراری شنیدیم!!!