موضوعات داغ

ستاد تنظیم بازار تصمیم‎گیرنده اصلی است یا شورای رقابت؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروهای کمتر از 45میلیون‌تومان افزایش 7.5میلیون‌تومانی و خودروهای بالای 45 میلیون، 9.5‌میلیون‌تومان افزایش قیمت خواهند داشت.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست کمیسیون صنایع و معادن حاشیه‎ساز شد. پس از این جلسه برخی رسانه‎ها به نقل از وزیر صنعت اعلام کردند: «خودروهای کمتر از 45میلیون‌تومان افزایش 7.5میلیون‌تومانی و خودروهای بالای 45 میلیون، 9.5‌میلیون‌تومان افزایش قیمت خواهند داشت.» این رسانه‎ها مدعی بودند شریعتمداری از حذف شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری خودرو خبر داده و گفته است: «ازاین‌پس، ستاد تنظیم بازار همراه با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مسئولیت نظارت بر بازار خودرو را بر عهده خواهند داشت.» اما بلافاصله پس از انتشار این خبر، روابط عمومی وزارت صنعت آن را تکذیب و اعلام کرد: «آن‎چه با عنوان افزایش قیمت برای خودروهای زیر 45میلیون‌تومان و خودروهای بالای 45‌میلیون‌تومانی به نقل از وزیر صنعت و ‌معدن و تجارت در نشست مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سوی یک سایت منتشرشده، صحت ندارد. محمد شریعتمداری در این جلسه هیچ‌گونه صحبتی درباره افزایش قیمت‌خودروها نداشته و سایت مزبور به دروغ خبر افزایش قیمت خودرو را به وزیر صنعت، معدن و تجارت منتسب کرده است. تاکید می‎شود، مرجع قیمت‎گذاری خودرو شورای رقابت است و تصمیم نهایی برای افزایش را ستاد تنظیم بازار خواهد گرفت.»

شورای رقابت نهاد بالادستی است
شریعتمداری در فیلمی که از گفت‎وگوی وی با خبرگزاری خانه ملت (ارگان خبری مجلس) در روز حضورش در کمیسیون صنایع‌ منتشر شده است، می‎گوید: «براساس مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که در بندهای 4 و 5 به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده، تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور، هیات تعیین و تثبیت قیمت‎ها در سازمان حمایت حقوق مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان است که براساس قانون به وجود آمد.» به‌گفته وی، همه مراجع قانونی تعیین قیمت مکلف هستند نظرات کارشناسی این هیئت را مبنای تصمیمات خود قرار دهند و پس از تایید ستاد تنظیم بازار، مصوباتشان را اجرایی کنند. بنابراین هیچ مصوبه‎ای از هیچ مرجع قضایی که احیانا مساله قیمت‎گذاری یا تنظیم قیمت‎ها به آن محول شده باشد، نباید به‌طور مستقیم آن‎چه را به نتیجه میرسد، ابلاغ کند بلکه فقط پس از تایید در ستاد تنظیم بازار قابلیت اجرایی خواهد داشت. این ستاد مرکب از نمایندگان 9 وزارتخانه و همچنین نمایندگان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی است.» بدین ترتیب می‎توان گفت شورای رقابت به‌عنوان یک نهاد فراقوه‎ای و مرجع اصلی، کلیات بحث قیمت‎گذاری را تعیین می‎کند و ستاد تنظیم بازار تصمیمات اجرایی را در این خصوص می‎گیرد.

شورای رقابت از قیمت‎گذاری خودرو حذف‎شدنی نیست
در همین زمینه، محسن بهرامی ارض‌اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار و عضو شورای رقابت و امروز گفت: «براساس تبصره اصلاح ماده سوم قانون اصلاح تعزیرات حکومتی مصوب سال 1373، اختیار قیمت‎گذاری و تعیین ضوابط شبکه‌های توزیع به دولت تفویض شده است.» بهرامی ادامه داد: «به‌تازگی در جلسه هماهنگی امور اقتصادی که به دستور رهبر معظم انقلاب با حضور سران سه قوه تشکیل شد، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.» وی یادآور شد: «مطابق قوانین خاص موجود، 36 مرجع قیمت‎گذاری در کشور وجود دارد که اختیارات همه آن‎ها به وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض شده است و بر این اساس تا اطلاع ثانوی همه مراجع قیمت‎گذاری باید با ستاد تنظیم بازار و رئیس آن یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت هماهنگ باشند اما این به معنای حذف شورای رقابت از بازارهای غیر رقابتی نیست.» بر اساس این گزارش، بازار خودرو کشور از چند ماه اخیر فرازونشیب فراوانی را تجربه کرده است؛ خروج یک‎طرفه آمریکا از برجام و در پی آن قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و همچنین احتمال موافقت شورای رقابت با افزایش مجدد قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از 45‌ میلیون‌تومان قیمت دارند، از عوامل اصلی رشد قیمت‎ها در بازار هستند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/15
ستاد تنظیم بازار دقیقا وظیفه داره بازار رو جوری گرم کنه که دلال های محترم بتونن سود خودشون رو داشته باشند
شورای رقابت هم وظیفه داره تا رقابت سالمی بین دلال های عزیز میهن ما برقرار باشه تا همه زیر سایه رقابت سالم بتونن جیب مشتری رو خالی کنند
من واقعا لذت میبرم که این ستاد و شورا هستند
خداقوت
فقط یه بزرگواری یه جایی گفتن که
"" وای به روزی که گردونه به کام ما نگرده ""
من منتظر اون روزم براشون ...اون روز خیلی جالب خواهد بود
1397/6/15
بیچارمون کردن با این تصمیمات احمقانشون ! با این گرون کردن های بی جا عملا عده زیادی از مردم توانایی خرید خودرو رو از دست میدن !!! در نتیجه این گرون کردن ها اگر هم به قصد حمایت از خودروساز باشه باز هم بی تاثیره !!! حالا چرا گرون می کنند !؟ یا واقعا مخشون معیوبه ! یا افتادن توی باتلاقی که خودشون درست کردن و حالا دارن فقط دست و پا می زنند که بیان بیرون غافل از اینکه دارن بیشتر فرو میرن داخل ! که بنده شخصا امیدوارم همشون توی این باتلاق خفه بشن ! چون من از پارسال واسه امسال پول جمع کرده بودم که یه ماشین خوب بخرم اما امسال عملا فقط توانایی خرید پراید رو دارم که اونم عمرا بخرم چون ارزش اون ماشینی که پارسال میخواستم بخرم و با پراید مقایسه می کنم واقعا تو کتم نمیره پراید بخرم !
انشالا باعث و بانی این شرایط جمیعا به درک واسل بشن !
1397/6/15
خودروسازان اول به فکر پیش فروش های تاخیر شده باشند بعد خواستار افزایش قیمت باشند. پول مردم رو می گیرند قطعات رو وارد می کنند حالا میگن قطعه نداریم باید گرون بکنید.