موضوعات داغ

قطعه‎سازان دست به دامان مجلس ‎نشینان شدند؛ اخرین امید برای حفظ هزاران شغل تولیدی

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
اواخر مردادماه سال‌جاری یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تشکیل فراکسیونی برای حمایت از قطعه‌سازان در مجلس خبر داد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو​، مهدی مقدسی به‌عنوان دبیر این فراکسیون در این رابطه گفته بود: «با توجه به اهمیت موضوع در صنعت خودرو و شرایط خاص قطعه‌سازان و نیروبر بودن صنعت، باید حمایت لازم از این بخش صورت می‌گرفت و فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان تشکیل شد.» به‌گزارش اختصاصی روزنامه «دنیای‌خودرو» پس از تشکیل این فراکسیون، صبح روز دوشنبه هفته جاری، نخستین جلسه تخصصی با حضور اعضای فراکسیون قطعه‌سازان، 13نفر از فعالان صنعت قطعه‌سازی، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت، حسین نجاری مدیرعامل ساپکو و نجفیان به‌عنوان مدیرعامل سازه‌گستر برگزار شد که به‌گفته حاضران، نخستین جلسه مشترک، پرمحتوا و موثر ارزیابی می‌شود.

عزم جدی فراکسیون برای حل مشکلات قطعه‌سازان
یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به‌عنوان یکی از قطعه‌سازان حاضر در جلسه، در این رابطه به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «این جلسه پرچالش و خوب برگزار شد و به‌نظر می‌رسد فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان، عزم جدی برای کمک به حل چالش‌های موجود در قطعه‌سازی دارد. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان برای نخستین‌بار به شکل واقعی خود را متعهد به پاسخدهی به فراکسیون می‌بینند، اتفاق بسیار خوبی است.» امید رضایی با اشاره به تفاوت عملکرد فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان با کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: «کمیسیون صنایع و معادن نگاه کلان به صنعت دارد، درحالی‌که در جلسه فراکسیون قطعه‌سازان همه موارد به شکل مستند موردتوجه و بررسی قرار می‌گیرد.» وی با بیان این‎که برگزاری این جلسه همزمان با جلسه وزیر صمت با کمیسیون صنایع بود، افزود: «با توجه به حجم قابل‌توجه اطلاعات و اسنادی که به دست اعضای فراکسیون قطعه‌سازان رسیده بود، هیچ موضوعی مبهم باقی نمی‌ماند و برای تمام مسائل مطرح شده، توضیح و مدرک کافی وجود داشت. این روند ناشی‌از تعامل و همکاری مناسب نمایندگان عضو فراکسیون با قطعه‌سازان بود.» رضایی در ادامه با توضیح این مطلب که محورهای اصلی مشکلات به همراه راهکارهای پیشنهادی
از سوی قطعه‌سازان به فراکسیون تحویل داده شد، تاکید کرد: «به این ترتیب جزئیات بلاتکلیفی‌ها و چالش‌های موجود در مسیر تولید و تامین قطعات از سوی قطعه‌سازان به‌طور شفاف و روشن برای اعضای فراکسیون مشخص شد.»

حل مشکل قطعه‌سازان دغدغه خودروسازان نیست
این فعال قطعه‌سازی با بیان این‎که در نتیجه این جلسه انتظار می‌رود اقدامات و راه‌حل‌های پیش‌رو با شتاب و سرعت بیشتری اجرا شود، تاکید کرد: «معاون وزیر صنعت در این جلسه توضیحات مفصلی ارائه داد. اگرچه وی در ابتدا از اقدامات گسترده و مذاکرات متعدد قطعه‌سازان با نمایندگان برای حل چالش‌های موجود در مسیر تولید متعجب بود اما در ادامه همراهی و همکاری مناسبی در راستای برطرف کردن موانع داشت.»
رضایی با اشاره به این‎که قطعه‌سازان طی مدت اخیر نیز با هدف حل مشکل خود و خودروسازان، بارها سنگ آزادسازی قیمت خودرو را به سینه زدند، گفت: «قطعه‌سازان می‌توانستند به جای ارائه راهکاری برای حل مشکل هر دو بخش، فقط با در نظر گرفتن منافع خود فارغ از مشکلات خودروساز، تنها بر افزایش و منصفانه کردن قیمت قراردادهای خود تاکید کنند. با این حال خودروسازان نه‌تنها تا این حد تلاش نکردند بلکه با افزایش فشار به‌سرعت اعلام کردند تجاری نشدن خودروها به‌دلیل کم‌کاری قطعه‌سازان بوده است.»
وی با بیان این‎که در سال‌های قبل که موانع به اندازه امروز نبودند، خودروسازان با افزایش قیمت خودرو، قیمت قرارداد قطعه‌سازان را افزایش ندادند، اظهار کرد: «به این ترتیب وزارت صنعت باید فکر جدی در این زمینه داشته باشد. چراکه قطعه‌سازان در سال گذشته و ابتدای امسال با وجود نوسان قیمت ارز و کمبود مواد اولیه، باتوجه به آن‎چه در انبار داشته‌اند و آن‎چه خریداری کرده‌اند، قطعات مورد نیاز خودروساز را در حد توان تامین کرده‌اند. در حالی که خودروساز هنوز به اندازه تولید، خودرو نفروخته است. حال سوال این است اگر خودروساز محصول خود را با قیمت روز یا آزاد فروخت، آیا مابه‌التفاوت قیمت خرید را به قطعه‌ساز خواهد پرداخت یا خیر؟» امید رضایی با اشاره به این‎که مشکلات موجود در صنعت خودرو متعدد است، تاکید کرد: «واقعیت این است مشکل خودروسازان داخل برای تولید، فقط تامین قطعات نیست. بلکه مسائل مدیریتی بیشترین تاثیر را در این زمینه دارند. در واقع خودروسازی که پیش‌از این وقتی اقتصاد در ثبات نسبی بود، بدهی خود به قطعه‌ساز را نپرداخته است، امروز چگونه می‌تواند این بدهی را بپردازد.» البته اعضای فراکسیون حمایت از قطعه‌سازن متشکل از نمایندگان اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن، امنیت ملی، فرهنگی و... است. همچنین در این جلسه طرح‌هایی تصویب شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت به‎زودی در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/15
په ! خسته نباشید ! تازه فهمیدی خودروساز ها فاسد اند ! لازم نبود فراکسیون تشکیل بدین و خودتونو خسته کنید تا به این نتیجه برسید، دو دقیقه وقت میزاشتی می اومدی توی مردم تا به راحتی به این نتیجه برسید !
من دو تا راه حل بهتون پیشنهاد می کنم. 1- قیمت ها رو آزاد کنید، تعرفه واردات هم بردارید و بزارید ماشین خارجی وارد بشه ولی اجازه ورود قطعات و لوازم جانبی ماشین های خارجی رو به هیچ کس ندید و خودتون با مهندسی معکوس قطعات همه خودروها رو بسازید؛ چه ایرانی، چه خارجی. این کار هم نمیتونید بکنید !؟ 2- قطعه سازها خودشون بین خودشون یه اعتلاف تشکیل بدن و خودروسازی مستقل راه اندازی کنید و خط تولید خودتونو بسازید. یعنی اتحادیتون انقدر از خودش اختیار نداره !؟ اگه نداره، با وارد کننده های خودرو همکاری کنید اعتلاف تشکیل بدین خودروسازی مستقل راه بندازین، وقتی می بینید خودروساز قصد نداره همکاری کنه و همه ملت و حتی همکارهای خودشونو گذاشتن سرکار و قصد نداره از سود جویی دست برداره، خودتون رقابت ایجاد کنید، خودتون آستین بالا بزنید !!! چون اگه قرار باشه به همین روند ادامه بدید باید تا ابد به خودروساز جماعت باج بدین !
1397/6/19
به جهنم. خودرو ساز و قطعه سازی که بعد ۴۰ سال نتونه روی پای خودش بایسته، همون بهتر که جمع کنه بره.