موضوعات داغ

ارزان ترین زاگاتوی تاریخ؛ یک الکتریکی عجیب، زشت و ارزشمند

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
زاگاتو یک سازنده خودروهای خاص ایتالیایی است که در شمال غربی میلان واقع شده است. این خودروساز برای دهه ها به ساخت اتومبیل های اسپرت و GT فعالیت پرداخته است در حالی که در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 این خودروساز به تولید مدل های دست ساز اسپرت می پرداخت اما در آن زمان رقبای قدرتمندی همانند فورد و اپل داشت. موفقیت های رقبا زاگاتو را نیز به این فکر انداخت تا یک خودروی متفاوت را به منظور رقابت در بازار خودروهای تولید انبوه طراحی کند.
این خودرو سرانجام با نام Zele نمایشگاه خودروی ژنو سال 1972 رونمایی شد و یک اتومبیل بسیار کوچک از نوع الکتریکی بود که در کلاس خودروهای میکروکار جای می‌گرفت.
Zele از هر نظر با سایر تولیدات زاگاتو متفاوت بود. این خودرو از بدنه فایبرگلاس برخوردار بود و بسیاری از بخش‌های شاسی آن با خودروهای فیات 500 و فیات 124 یکسان بودند. Zele در سه مدل با نام های 1000، 1500 و 2000 به تولید رسیده بود که این اعداد نشانگر قدرت موتور الکتریکی آنها است. Zele همچنین با نام الکار در بازار ایالات متحده نیز عرضه شد و در کل حدود 500 دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است.

Zele

Zele

مدلی که تصاویر آن را مشاهده می کنید یکی از خاص ترین و سالم ترین نمونه های Zele است که در حراجی RM ساتبی در لندن برای فروش گذاشته شده است. این خودرو از سری 1000 است و موتور الکتریکی آن نیروی خود را از 4 عدد باتری 12 ولتی تامین می کند. در صورتی که باتری های این خودرو کاملا شارژ باشند می توان مسافت 80 کیلومتر را با آن طی کرد. شارژ کردن باتری های Zele نیز به آسانی انجام می شود و تنها لازم است با استفاده از یک تبدیل باتری ها را به پریز برق متصل کرد. این خودرو 11 سال نخست حیات خود را به صورت کاملا عادی مورد استفاده مالک خود قرار گرفته است و سپس در سال 1985 به یک کلکسیونر خودرو فروخته شده است. مالک فعلی آن نیز خودرو را در سال 2011 خریداری کرده است و آن را مورد یک بازسازی کامل و حرفه ای قرار داده. Zele در زمانی که تولید می شد در هفت رنگ قابل سفارش بود و این مدل نیز به رنگ زرد است. انتظار می رود که این خودرو با قیمتی در حدود 12 هزار دلار به فروش برسد که در این صورت باید آن را ارزان ترین محصول زاگاتو دانست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد