موضوعات داغ

یدک کش های برتر جهان خودرو، شاسی بلندهایی با بیشترین توان کششی - بخش اول

عکس مطلب اول
دلایل فراوانی برای محبوبیت خودروهای شاسی بلند و SUV وجود دارد. عده ای فقط به خاطر نشستن در ارتفاع بالاتر پشت فرمان سراغ SUVها می روند. عده ای دیگر خانواده های پرجمعیتی هستند که به یک خودروی جادار بزرگ برای سفرهای خود نیاز دارند. برخی افراد طرفدار صندوق جادار این خودروها هستند که با خواباندن پشتی صندلی های عقب فضای بار قابل توجهی ایجاد می شود که برای حمل مقدار زیادی بار و لوازم مناسب است. با توجه به اینکه اکثر SUVها مجهز به سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک و ارتفاع بالاتر از سطح زمین (نسبت به خودروهای سواری) هستند عملکرد بهتری در مسیرهای ناهموار دارند و قابلیت های آفرودی بالا نیز یکی از دلایل انتخاب این خودروها است. ولی جدا از مواردی که ذکر شد، SUVها یک کاربرد بسیار مهم دیگر نیز دارند که ظرفیت یدک کشی نام دارد. بعضی افراد کاروان یا قایق تفریحی و دیگر اشیای سنگین و بزرگ دارند که برای یدک کشیدن آنها به SUVهایی با ظرفیت یدک کشی بالا نیاز دارند. مسلما یکی از عوامل اصلی در دستیابی به ظرفیت یدک کشی بالا گشتاور و قدرت موتور است ولی نوع گیربکس و سیستم انتقال قدرت نیز در یدک کشی بسیار تاثیرگذار است و حتی خودروهایی هستند که با وجود موتور ضعیفتر ظرفیت یدک کشی بالاتری دارند. مزیت اصلی یدک کشیدن بار این است که می توان چند تن بار یا اشیای بزرگی که امکان قرار دادن آنها داخل خودرو وجود ندارد را به این روش حمل کرد.
SUVهایی که ظرفیت یدک کشی برتری دارند باید بتوانند از عهده یدک کشیدن تمام اشیایی که یک فرد عادی نیاز به حمل آنها دارد برآیند. در این مقاله 10 شاسی بلند با بیشترین توان یدک کشی معرفی می شوند. یکی از این SUVها می تواند یک کاروان 10 نفره را نیز یدک بکشد در حالی که خودش ظرفیت حمل 5 نفر را دارد!

1 – مرسدس G63 AMG مدل 2018 – ظرفیت یدک کشی 3492 کیلوگرم
مرسدس G63 AMG مدل 2018

مرسدس G63 AMG مدل 2018

این خودرو مجهز به یک موتور دست ساز 5.5 لیتری V8 توئین توربو با 563 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور است، بیش از 2.5 تن وزن دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن 18 لیتر در 100 کیلومتر است. قیمت پایه این خودرو 142.800 دلار است که با اختلاف گران ترین خودرو و جزو سریعترین خودروهای این فهرست است.
مرسدس G63 AMG می تواند در مدت زمان 5.3 ثانیه به 60 مایل در ساعت برسد و توانایی حمل یک تریلر را دارد (البته پیشنهاد می شود همزمان این دو کار را انجام ندهید!). این خودرو با ظرفیت یدک کشی حدود 3.5 تن رتبه آخر این فهرست را دریافت می کند ولی باید به این نکته توجه داشت که G63 علاوه بر اینکه یک SUV کاربردی است، یک خودروی اسپرت و سریع نیز هست و هدف از تولید آن دستیابی به بیشترین ظرفیت یدک کشی نبوده است. اخیرا مدل 2019 این خودرو با موتور 4.0 لیتری توئین توربو با قدرت 577 اسب بخار نیز معرفی شده است.

2 – آئودی Q7 مدل 2018 – ظرفیت یدک کشی 3492 کیلوگرم
آئودی Q7 مدل 2018

آئودی Q7 مدل 2018

با اینکه موتور سفارشی 3.0 لیتری V6 سوپرشارژ TFSI این خودرو تنها 333 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور تولید می کند ولی مجهز به گیربکس 8 دنده اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک Quattro است که قابلیت یدک کشیدن حدود 3.5 تن بار را برای آئودی Q7 فراهم می کند (ظرفیت یدک کشی مدل های مجهز به موتور پایه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ با 252 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور فقط حدود 2 تن است). بنابراین آئودی Q7 با وجود موتور نه چندان قوی جایگاهی در این فهرست را به خود اختصاص می دهد.
با توجه به قیمت پایه 56.400 دلار و مصرف سوخت ترکیبی نسبتا معقول این خودرو که 11.2 لیتر در 100 کیلومتر است، می توان گفت آئودی Q7 به عنوان یک SUV بزرگ خودروی بسیار مقرون به صرفه ای است. علاوه بر این، آئودی Q7 یکی از بهترین کابین ها در میان خودروهای این فهرست را دارد زیرا مواد به کار رفته در آن زیبا هستند و مجهز به انبوهی از فناوری های مفید و کاربردی است.

3 – رنجروور و رنجروور اسپرت مدل 2019 – ظرفیت یدک کشی 3499 کیلوگرم
رنجروور مدل 2019

رنجروور مدل 2019

فارغ از اینکه موتور دیزل، موتور سوپرشارژ V6 یا موتور سوپرشارژ V8 را انتخاب کنید هر دو مدل رنجروور می توانند حداکثر تا 3.5 تن بار را یدک بکشند. رنجروور یک آفرودر لوکس و بسیار مجهز است.
قیمت پایه رنجروور و رنجروور اسپرت با موتور 3.0 لیتری V6 توربودیزل TD6 به ترتیب 90.860 دلار و 68.750 دلار است. این موتور 254 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد و مجهز به گیربکس 8 دنده اتوماتیک است. مصرف سوخت ترکیبی رنجروور دیزل 9.8 لیتر در 100 کیلومتر است. مدل های مجهز به موتور سوپرشارژ V8 با اینکه قابلیت های آفرودی بالایی دارند، از عملکرد هیجان انگیز و هندلینگ فوق العاده ای برخوردار هستند. موتور 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ رنجروور اسپرت SVR متعلق به جگوار F تایپ است که 575 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و می تواند این شاسی بلند 2.3 تنی را در مدت زمان 4.3 ثانیه به 60 مایل در ساعت برساند و حداکثر سرعت آن 283 کیلومتر در ساعت است.

4 – تویوتا لندکروزر مدل 2019 – ظرفیت یدک کشی 3674 کیلوگرم
تویوتا لندکروزر مدل 2019

تویوتا لندکروزر مدل 2019

تویوتا لندکروزر با قیمت پایه 84.765 دلار زیاد خودروی ارزان قیمتی محسوب نمی شود اما شهرت آن به خاطر سابقه طولانی در آفرود و دوام افسانه ای آن است و می تواند حدود 3.7 تن بار را یدک بکشد که رقم قابل توجهی است.
تویوتا لندکروزر از یک موتور 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی نیرو می گیرد که 381 اسب بخار قدرت و 543 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. قدرت این موتور از طریق گیربکس 8 دنده اتوماتیک و یک جعبه تقسیم دو سرعته سنتی (با دنده های کمکی سبک و سنگین) به تمام چرخ ها منتقل می شود. با اینکه لندکروزر پرمصرف ترین خودروی این فهرست نیست اما با مصرف سوخت ترکیبی 15.68 لیتر در 100 کیلومتر باز هم خودروی نسبتا پر مصرفی محسوب می شود. لندکروزر کابین بسیار لوکسی دارد و می تواند راحتی مناسب برای 8 سرنشین را فراهم کند ولی اگر خواهان لوکسی بیشتر هستید می توانید لکسوس LX570 را انتخاب کنید که از نظر فنی بسیار مشابه لندکروزر است ولی ظرفیت یدک کشی آن تنها 3175 کیلوگرم است.

5 – لندروور دیسکاوری مدل 2019 – ظرفیت یدک کشی 3720 کیلوگرم
لندروور دیسکاوری مدل 2019

لندروور دیسکاوری مدل 2019

لندروور دیسکاوری از نظر قابلیت های آفرودی بهترین مدل لندروور است ولی از نظر هندلینگ به خوبی برخی از دیگر مدل های لندروور نیست. دیسکاوری در میان دیگر مدل های برند لندروور بیشترین ظرفیت یدک کشی را دارد. این خودرو مجهز به سیستم پیشرفته All Terrain Progress Control (سیستم کنترل پیشروی در تمام سطوح) است که قابلیت عبور از انواع مسیرهای آفرودی مختلف را برای این خودرو فراهم می کند. این سیستم که در محدوده سرعتی 1.8 تا 30 کیلومتر در ساعت عمل می کند حتی به راننده اجازه می دهد سرعت دلخواه خود را انتخاب کند و بدون اینکه پای خود را روی پدال گاز بگذارد، خودرو به حرکت خود ادامه می دهد.
اگر این خودرو را با موتور 3.0 لیتری V6 بنزینی سوپرشارژ با 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور انتخاب کنید، از حداکثر ظرفیت یدک کشی 3.72 تن بهره مند می شوید در حالی که ظرفیت یدک کشی مدل های دیزلی دیسکاوری محدود به 3.5 تن است. متاسفانه مدل بنزینی دیسکاوری با مصرف سوخت ترکیبی 13 لیتر در 100 کیلومتر به اندازه مدل دیزلی (با مصرف سوخت ترکیبی 10.23 لیتر) کم مصرف نیست. با این حال قیمت پایه مدل بنزینی لندروور دیسکاوری 52.300 دلار است که 2 هزار دلار ارزان تر از مدل دیزلی است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/21
سلام نویسنده محترم وباتشکراز گروه خودروبانک اینقدر دل دوستداران خودروها بخصوص شاسی بلندهای ناب که فکرنمی کنم به عمرما که در قسمت چهارم عمرمان هستیم وشاید دیگرچنین خودروهای ناب خانوادگی رادرایران نبینیم آب نکنید ملت ایران دراین سالها بهردلیل که باشد ازخیلی نعمت هایی که خداوند برای هرانسانی دراین دنیا مهیا کرده محرومند فقط باید عکس وفیلم این خودروهای ناب راتماشا کنیم وحسرت حتی دیدن آنهارا ازنزدیک بگور ببریم چه میشود کرد شاید خواست خدا این باشد نمیدانم آیا روزی میرسد که دولتمردان حق انتخاب لوازم زندگی را آنطور که مردم میپسندند به ملت بدهند وورود خودرو رابدون هیچ پیش شرطی ازلحاظ قیمت ومدل آزاد کنند تا اینقدر خودروسازان داخلی ملت رامجبورنکنند که خودروهایی که خودشان پیشنهاد میدهند بخرند ایکاش خودروسازان ما بجای تولید ازابتدا مانند ترکیه صنعت مونتاژ بمعنی واقعی مانند ترکیه را انتخاب میکردند تاما نگوییم خودروسازی داریم بلکه افتخارکنیم حداقل تعدادی از انواع بهترین اتومبیلهای دنیارا مونتاژ میکنیم نه برندهای چینی آنهم اکثرا مدلهای سالهای قبل چین واتومبیلهای سالهای ۲۰۰۰ کره جنوبی وسالهای ۲۰۰۰ فرانسه ورومانی که اکثرآنها دراین کشورها ازخط تولید بدلیل عدم ایمنی ازرده خارج شده اند هیچوقت دیرنیست برای خواستن به امیداینکه روزی برسد که صنعت خودروی ایران بتواند حداقل درقاره خودمان حرفی برای گفتن داشته باشد بشرط آنکه قبل ازاینکه به سود وبازدهی فوری فکر کنند به فکر ارزش افزوده این صنعت برای کشورباشند چرا درزمینه نظامی توانستیم پس درزمینه صنعت خودرو هم حتما میتوانیم اگر بخواهیم وفقط بفکر خودمان نباشیم وفقط به ایران فکر کنیم