موضوعات داغ

ترخیص اولین محموله هاوال H9 از گمرک؛ سرنوشت نامعلوم آفرودر بزرگ جثه بهمن موتور

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول
در میان محصولات هاوال که به کیفیت ساخت خوب و قابلیت های مناسب خارج جاده ای شهرت یافته اند، باید H9 را در نقش محصول پرچمدار و گل سرسبد تکنولوژی این خودروساز توصیف کرد. در آخرین ماه های سال گذشته قرار بر این بود که پس از معرفی هاوال H2 و هاوال H6، سری خودروهای هاوال H9 نیز به صورت وارداتی روانه بازار شوند. این SUV فول سایز و هفت سرنشینه به یاری پیشرانه 2.0 لیتری توربو با قدرت 241 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر به لطف گیربکس هشت سرعته ساخت ZF از مشخصات مناسبی برای استفاده روزمره و مسافرتی برخوردار است و می تواند در مقام مقایسه با برخی خودروهای هم کلاس نظیر سنگ یانگ رکستون کاملا موفق ظاهر شود. اما آنچه این روند را با کُندی مواجه کرده، افزایش شدید قیمت ارز از یک سو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر است.
در واقع طبق شرایط سابق پیش بینی می شد که عرضه هاوال H9 با قیمتی در حدود 250 الی 300 میلیون تومان بتواند نیاز بخشی از مصرف کنندگان برای یک شاسی بلند جدی و مُدرن را پوشش دهد اما حالا با افزایش نرخ ارز، عرضه چنین خودرویی با قیمت کمتر از 500 میلیون تومان بعید به نظر می رسد و از سوی دیگر در پی ممنوعیت واردات نیز بهمن موتور باید این مدل را از سبد محصولات خود خارج کند.
تنها راه حل جایگزین می تواند مونتاژ و داخلی سازی هاوال H9 در ایران باشد که چنین چیزی نیز بستگی زیادی به ثبات اقتصادی و تیراژ نهایی تولید دارد. چرا که تولید خودرویی با تیراژ پایین عملا از نظر اقتصادی توجیه پذیر به نظر نمی رسد.
بنابراین در شرایط فعلی می توان سرنوشت ورود هاوال H9 به بازار کشور را کاملا نامعلوم دانست. ممکن است معدود نمونه های وارداتی در سری اول پس از ترخیص از گمرک به شکل جزئی در بازار عرضه شوند اما در پی ممنوعیت واردات، برنامه ریزی برای تولید و مونتاژ این محصول در بازار ایران نیز کمی پیچیده به نظر می رسد و از این رو مشخص نیست که در نهایت شانسی برای عرضه انبوه هاوال H9 به بازار وجود دارد یا خیر؟

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/21
در شرايط كنوني وارد كردن چنيني خودرويي چه ضرورتي داره؟ كشور نيازهاي بسيار ضروري تر و اساسي تري نسبت به خودرو ( اونم خودروي چيني) داره. حالا خودرو خارجي در چنين شرايط ارزي وارد نشه يا بشه چه مشكلي ميخواد از اكثريت مردم حل كنه؟ اونم خودروي بي پشتوانه و بي خدمات كه قطعاً در تأمين قطعات يدكي دچار مشكل خواهد شد. به جاي مواجه شدن با واقعيت و قبول اون مدام كارتون شده تيتر زدن و گلايه از اينكه چرا خودرو نمياد. خب خودرو هم در مقطعي وارد شد و كلي هم ارز از كشور بخاطر همين واردات خودرو از كشور رفت، آيا به نظرتون الان سيتروئن C5 سرنوشت خوبي داره؟ يا فيات كه رو مقطعي وارد شد. يا حتي فولكس گل. يا بنزهاي سي ال اس يا اس ٥٠٠ يا اس ٣٥٠ الان به راحتي قطعاتشون پيدا ميشه در كشور و خدمات پس از فروششون خوبه؟ واقع بين باشين دوستان. هاوال هم مستثني از بقيه نيست
1397/6/22
نکنه انتظارداری طرفs500بفروشه بره دنا بگیره😏
1397/6/23
به قول دوستمون انتظار داری طرف بنز رو بفروشه ایرانی بخره... چه در شرایط کنونی چه در شرایط گذشته چه لزومی داشت اینقدر تعرفه خودروهای وارداتی زیاد باشه تا این حجم ارز از کشور خارج بشه.
اینطوری نه خودرویی مقطعی وارد میشه و هم خدمات پس از فروش خوبی خواهد داشت و به قول شما دوستان تیتر نمیزنند و گلایه نمیکنند.