موضوعات داغ

تورم پلکانی؛ افزایش قیمت پورشه چگونه باعث افزایش قیمت پراید می شود؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
اگر اندکی در بازار خودرو فعالیت داشته باشید متوجه خواهید شد که ممنوعیت واردات خودرو به خصوص در کشور ما اثر مستقیمی بر بازار خودروهای تولید داخل دارد و در علم بازار از پایین‌ترین تا بالاترین بخش ها جایی برای گپ و چاله وجود ندارد.
بسیاری از کارشناسان و مسئولین معتقد اند که بازار خودروهای وارداتی از تولیدات داخلی‌ها جدا می باشد اما به نظر می رسد که دلیل مطرح شدن این نظریات توجیه این موضوع می باشد که بازار خودروهای وارداتی، سهم بازار داخلی‌ها را کم نمی‌کند و این خودروها تنها حدود ١٠‌ درصد سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. هرچند اگر به این موضوع از دیدگاه مذکور نگاه کنیم همچی کاملا منطقی و درست اما از منظر تاثیر دومینویی قانون کشش و تقاضا، این دیدگاه کاملا غلط است.
همواره در راس هرم هر بازاری افراد متمولی هستند که توانایی خرید کالاهای گران قیمت را دارند در بازار خودرو نیز همین وضع برقرار است و همواره خریدارانی وجود دارند که خواستار خودروهایی با قیمت یک‌میلیاردتومان اند، حال اگر ممنوعیت واردات و دیگر محدودیت‌ها را اعمال کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این موضوع سبب شده است تا قیمت خودروهای لوکس وارداتی از محدوده یک‌میلیاردتومان به محدوده دو میلیارد تومان برسد.
در نتیجه این موضوع این خریداران متمول به خرید خودروهایی با برندهای متوسط وارداتی کره‌ای، ژاپنی یا اروپایی مثل هیوندای کیا، تویوتا فولکس یا نیسان و میتسوبیشی روی می‌آورند و این موضوع باعث می‌شود تا خودروهای این سگمنت با افزایش تقاضا روبرو شده و قیمت آنها افزایش یابد. این امر علاوه بر هجوم سرمایه‌های سرگردان برای سرمایه‌گذاری و دلالی، سبب افزایش قیمت نیز خواهد شد.
در شرایط فعلی بازار افرادی که بودجه ای حدودا کمتر از ٤٠٠‌ میلیون‌تومان دارند مجبور اند به خرید خودروهای وارداتی ارزان‌قیمت یا چینی‌ها رضایت دهند. این جابجایی سگمنت ‌سلسله‌وار تا پایین ترین رده بازار ادامه می‌یابد و افرادی که تا دیروز توانایی خرید پژو ٢٠٦ یا پارس را داشتند، امروز مجبور به خرید تیبا یا پراید می شوند و حتی باید به نسبت پول بیشتری نیز برای خرید تیبا و پراید پرداخت کنند. اوضاع وقتی وخیم تر به نظر می رسد که در پایین‌ترین بخش بازار، مشتری ای که با پرداخت ٢٠‌میلیون‌تومان امکان خرید پراید را داشت، حال از این خرید نیز ناتوان می‌شود زیرا قیمت این خودرو تا مرز ٤٠‌میلیون‌تومان افزایش یافته است.
به همین دلیل است که گفته می شود افزایش قیمت خودروهای وارداتی بر خودروهای تولید داخل و در نهایت در همه سطوح بازار تاثیر گذار است. این موضوع جدا از سرمایه‌گذاری‌ها و هجوم سرمایه‌های کاذب به بازار خودرو است و وضعیت بازار را در همه سطوح به‌خصوص بخش پایین‌دستی اسف‌بارتر می‌کند.
با توجه به مطالب گفته شده در پاسخ سوال اول باید گفت ممنوعیت واردات خودرو به خصوص در کشور ما اثر مستقیمی بر بازار خودروهای تولید داخل دارد و در علم بازار از پایین‌ترین تا بالاترین بخش ها جایی برای گپ و چاله وجود ندارد که درصورت به‌وجود آمدن گپ، قیمت‌ها با یک جهش شدید، آن گپ را پر می‌کنند. در نهایت این فشار و افزایش قیمت سلسله وار به پایین‌ترین و ضعیف تریین بخش‌های بازار منتقل می‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/6/27
نتیجه اخلاقی: دولت خودش بزرگترین گران کننده بازار است.