موضوعات داغ

مقایسه تویوتا GT86 و سوبارو BRZ؛ ژاپنی هایی با نژاد یکسان - بخش اول

عکس مطلب اول
چند سال پیش سوبارو و تویوتا یک پروژه مشترک را آغاز کردند تا یک خودروی اسپرت جدید سبک وزن و دیفرانسیل عقب برای هر دو برند تولید کنند که فروش خوبی داشته باشد. قرار بود این مدل جدید یک خودروی فست بک کوپه باشد که از یک موتور تنفس طبیعی با طراحی سوبارو و تقسیم وزن نزدیک به 50/50 در محور جلو و عقب برخوردار شود. مهندسی شاسی و سیستم تعلیق این دو خودرو طوری بهینه شد تا هندلینگ چابکی داشته باشند و به لطف استفاده از موتور باکسر سوبارو مرکز ثقل پایینی دارند. این دو خودرو هم با گیربکس دنده دستی و هم با گیربکس اتوماتیک قابل سفارش هستند.
موتور این دو خودرو 2.0 لیتر حجم دارد و قطر سیلندر و کورس پیستون آن 86 میلی متر است که اصطلاحا موتور مربعی نامیده می شود و عدد 86 در نام GT86 نیز به همین موضوع اشاره دارد. علاوه بر این قطر اگزوز این خودروها نیز 86 میلی متر است! کد این موتور برای تویوتا 4U-GSE و برای سوبارو FA20 است. بنزین 98 اکتان سوخت بهینه برای این موتور است که از سیستم تزریق مستقیم سوخت و نسبت تراکم 12.5 به یک برخوردار است. ضریب آیرودینامیک این دو خودرو 0.27 است.
نسخه مربوط به تویوتا ابتدا با برند Scion و مدل FR-S به بازار معرفی شد اما هنگامی که تویوتا در پایان سال 2016 برند Scion را حذف کرد، این کوپه اسپرت حیات جدیدی را با نام GT86 و برند تویوتا آغاز کرد. نسخه مربوط به سوبارو از سال 2012 تاکنون با نام BRZ و برند سوبارو به بازار عرضه شده است. تویوتا GT86 مدل 2018 و سوبارو BRZ مدل 2018 هر دو در یک کارخانه در منطقه گونما در ژاپن تولید می شوند و شباهت های فراوانی دارند. با این حال در این مقاله وارد جزئیات می شویم تا عواملی که این دو خودرو را از یکدیگر متمایز می کنند پیدا کنیم.

1 – قیمت
تویوتا GT86 نسخه GT Black

تویوتا GT86 نسخه GT Black

با توجه به اینکه تویوتا GT86 و سوبارو BRZ خودروهای بسیار مشابهی هستند، اولین مورد برای پیدا کردن تفاوت بین آنها بحث قیمت است. ساده ترین مدل تویوتا GT86 مدل 2018 با احتساب تمام هزینه ها 27.375 دلار قیمت دارد. در مدل GT این قیمت تا 29.505 دلار افزایش می یابد. در نسخه GT Black بدون پرداخت هزینه اضافی از آینه های جانبی و اسپویلر عقب به رنگ سیاه مات ویژه برخوردار می شوید. بنابراین قیمت این مدل نیز با مدل GT فرقی ندارد و 29.505 دلار است.
ساده ترین مدل سوبارو BRZ مدل پرمیوم است که قیمت آن با احتساب تمام هزینه ها 26.455 دلار است. مدل بعدی لیمیتد نام دارد که 29.305 دلار قیمت دارد. علاوه بر این، سوبارو مدل برتر tS را با قیمت 34.355 دلار به فروش می رساند و تویوتا GT86 هیچ مدل مشابهی که با مدل tS سوبارو BRZ قابل قیاس باشد ندارد. برنده این قسمت سوبارو BRZ است.

2 – رده های تجهیزاتی و تنوع امکانات
سوبارو BRZ

سوبارو BRZ

همانطور که پیشتر ذکر شد تویوتا GT86 سه مدل دارد که عبارتند از 86، 86 GT و 86 GT Black. از نظر فنی هیچ تفاوتی بین این مدل ها وجود ندارد و تنها تفاوت آنها در نوع تریم و تزئینات داخلی و خارجی است. امکانات مدل های GT و GT Black شامل بال عقب، چراغ های مه شکن LED، پنل زیر بدنه برای بهبود آیرودینامیک، سیستم تهویه مطبوع چند کاناله، استارت دکمه ای، سیستم ضد سرقت، صفحه نمایش اطلاعات فنی برای راننده، صندلی هایی با پوشش چرمی و تریم Granlux (شبیه جیر) و مجهز به سیستم گرمایش و استفاده از پوشش چرم مصنوعی برای پنل های داخل کابین است. بخش TRD تویوتا برخی از تجهیزات برای ارتقای عملکرد مانند میله موجگیر و سیستم اگزوز اسپرت را برای GT86 ارائه می کند اما این تجهیزات باید به صورت جداگانه نصب شوند.
برخلاف تویوتا، میان مدل های سوبارو BRZ تفاوت فنی وجود دارد. با انتخاب مدل لیمیتد BRZ از امکانات مشابه GT86 برای ارتقای کابین بهره مند می شوید اما علاوه بر این به پکیج سفارشی ترمزهای ارتقا یافته برند برمبو با دیسک ترمزهای بزرگتر همراه با کالیپرهای 4 پیستونی در جلو و 2 پیستونی در عقب و سیستم فرمان هیدرولیک اسپرت سفارشی نیز دسترسی پیدا می کنید. در نسخه برتر BRZ یعنی مدل tS تجهیزات فنی برای ارتقای عملکرد به صورت استاندارد در خودرو نصب می شوند. تجهیزات مدل tS سوبارو BRZ شامل ترمزهای برمبو، ضربه گیرهای اسپرت برند Sachs، فنرهایی با تنظیم STI، افزایش استحکام و مقاومت خمشی شاسی، تایرهای اسپرت با پهنای بیشتر و بال عقب از جنس فیبرکربن است تا ظاهر خودرو بیشتر شبیه خودروهای مسابقه ای به نظر برسد. بنابراین برنده این بخش نیز سوبارو BRZ است.

3 – عملکرد و قابلیت های دینامیکی
سوبارو BRZ

سوبارو BRZ

اینجاست که انتخاب خودروی برتر دشوار است زیرا موتور، گیربکس و انواع آپشن های محور عقب برای تویوتا GT86 و سوبارو BRZ یکسان است. هر دو خودرو مجهز به موتور 4 سیلندر باکسر تنفس طبیعی با حجم 2.0 لیتر هستند که در مدل های 6 دنده دستی 205 اسب بخار قدرت و 211 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و اگر گیربکس 6 دنده اتوماتیک را انتخاب کنید قدرت آن به 200 اسب بخار و گشتاور آن به 205 نیوتن متر کاهش می یابد.
تفاوت عملکرد بین این دو خودرو به آپشن هایی که کارخانه سازنده برای آنها ارائه می دهد بستگی دارد. اگر مدل tS سوبارو BRZ را انتخاب کنید یا برای مدل لیمیتد ترمزهای برمبو و ضربه گیرهای Sachs سفارش دهید، به صورت استاندارد کارخانه از ترمز و هندلینگ بهتری نسبت به تویوتا GT86 برخوردار می شوید. برنده این قسمت سوبارو BRZ است.

4 – مصرف سوخت
سوبارو BRZ

سوبارو BRZ

احتمالا اینطور فکر می کنید که به خاطر یکسان بودن موتور، چیدمان سیستم انتقال قدرت و بدنه مشترک، مصرف سوخت سوبارو BRZ و تویوتا GT86 نیز یکسان است ولی دقیقا اینطور نیست.
سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت تمام مدل های تویوتا GT86 با گیربکس 6 دنده دستی را در شهر و بزرگراه به ترتیب 11.2 و 8.4 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است. اگر گیربکس اتوماتیک را انتخاب کنید مصرف سوخت GT86 کمتر می شود و در شهر و بزرگراه به ترتیب 9.8 و 7.35 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا مصرف سوخت مدل پایه پرمیوم سوبارو BRZ با گیربکس 6 دنده دستی را در شهر و بزرگراه به ترتیب 11.2 و 8.11 لیتر در 100 کیلومتر اعلام کرده است در حالی که مصرف سوخت مدل اسپرت tS به ترتیب 11.76 و 8.71 لیتر در 100 کیلومتر است. سوبارو BRZ مدل لیمیتد با گیربکس 6 دنده اتوماتیک در شهر و بزرگراه به ترتیب 9.8 و 7.13 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. بنابراین برنده این بخش نیز سوبارو BRZ است.

5 – تنوع گیربکس
گیربکس 6 دنده دستی سوبارو BRZ

گیربکس 6 دنده دستی سوبارو BRZ

سوبارو BRZ و تویوتا GT86 از نظر تنوع گیربکس فرقی با هم ندارند و بنابراین در این قسمت هیچ برنده ای وجود ندارد اما نکته جالبی در مورد عملکرد این دو خودرو وجود دارد. علاقه مندان به خودروهای اسپرت معمولا گیربکس های دنده ای را به خاطر عملکرد بهتر ترجیح می دهند زیرا راننده با این نوع گیربکس به تعویض دنده ها تسلط کامل دارد.
با این حال طبق گفته مهندسان سوبارو، عملکرد گیربکس اتوماتیک BRZ و GT86 که قابلیت تعویض دنده توسط شیفترهای فرمان را دارد به حدی خوب است که در واقع در پیست مسابقه، مدل های اتوماتیک این دو خودرو اندکی سریعتر از مدل های دنده ای آنها هستند. علت این موضوع این است که سرعت تعویض دنده های این گیربکس اتوماتیک از سرعت تعویض دنده با گیربکس دنده ای توسط یک انسان بیشتر است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/5
چه مقاله ی بیخودی بود
1397/7/7
باشه...! شما مقاله ماشین چینی بخون
1398/9/11
واقعا مقاله توهم بر انگیزی بود .شبیه حروف والی بود نوشته میشه ولی خونده نمیشه. عاشق brz , gt86هستم ولی باید قرو قراضه چینی و ایرانی سوار شم خیلی تهوع اوره
1401/9/5
به چه علت رنگ داخل کاپوت و صندوق عقب با بقیه جاها فرق داره و مثل آستر میمونه! رنگ ماشین قرمز روغنی هست. از آشنا هم ماشین رو خریدم و این موضوع شک من رو زیاد کرده، از طرفی هم فکر میکنم شاید به دلیل سبکتر شدن، فابریک همینجور هست!! لطفا جواب من رو بدید. ممنون