موضوعات داغ

تراژدی برای عمر مفید خودروهای مدرن؛ بنزین سوپر همچنان نایاب است

عکس مطلب اول
یکی از استراتژیک ترین محصولات جهان بنزین است که اجتناب از مصرف آن ناممکن بوده و ایران نیز در این مورد مستثنی نیست. بخش وسیعی از حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی نیاز جدی به این محصول مهم دارد و در صورت کمبود حمل و نقل با مشکلات جدی روبه رو خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان از انرژی های نو همچون خورشیدی برای تامین بخش حمل و نقل خود استفاده می‌کنند اما بنزین مهم ترین و کلیدی ترین محصول در بسیاری از کشورها محسوب شده و حمل و نقل به آن وابسته است.
بنزین موجود در جایگاه های سوخت کشور به دو بخش معمولی و سوپر تقسیم می‌شوند و در ماه های اخیر بنزین سوپر در بسیاری از جایگاه ها کیمیا شده و در دسترس نیست و همین موضوع باعث شبهاتی در بین عموم شده است. شاید اکثر دارندگان خودرو سالی یک بار هم بنزین سوپر مصرف نکنند اما هستند خودروهایی که نیاز سوخت خود را بوسیله بنزین سوپر تامین می‌کنند. برخی از مردم کمبود بنزین سوپر را نشانه ای برای بروز حوادث تلخ در آینده دیده و نگران هستند اما کمبود بنزین سوپر را باید سیاستی برای تامین سوخت کشور در مواقع غیر قابل پیش بینی دانست.
عرضه اکتان در جایگاه ها ممنوع ست
عرضه اکتان افزا در شرایط کمبود بنزین سوپر رواج یافته و برخی با اینکار درصدد کسب سود سرشار هستند. یکی از مالکان خودرو با بیان اینکه اکتان افزا و مکمل در برخی جایگاه ها عرضه می‌شود، می‌گوید: در برخی از جایگاه ها افراد فعال در جایگاه ها نسبت به خرید اکتان افزاها تاکید کرده و بیان می‌کنند که ضررهای بنزین را از بین می‌برد و من نیز به این کار اقدام می‌کردم اما اخیرا شنیده ام این محصولات تقلبی بوده و کسایی برای سودجویی به این کار مبادرت می‌کنند.
ناصر رئیسی فر رئیس انجمن کارفرمایان و جایگاه داران سوخت در خصوص مکمل ها و اکتان افزا ها می‌گوید: تکنولوژی ساخت این مکمل ها پیچیده نبوده و محصولاتی که با اسم مکمل و برند شرکت های آلمانی و آمریکایی عرضه می‌شوند تقلبی بوده و در کارگاه های زیر زمینی تهیه شده و آن را در جایگاه ها توزیع می‌کنند. همچنین چندی پیش مدیرکل استاندارد استان تهران نیز با تاکید بر غیر استاندارد بودن این محصولات بیان کرد: با آزمایشاتی که بر روی چند محصول اکتان افزا در آزمایشگاه استاندارد و پژوهش نفت انجام شده این محصولات نه تنها تاثیری بر بنزین ندارد بلکه در برخی مواقع باعث اختلال در سیستم سوخت رسانی خودرو نیز شده است. حال با وجود غیرقانونی بودن این محصولات اما شاهد عرضه این محولات در برخی جایگاه ها هستیم.
رئیسی فر در ادامه افزود: عرضه این محصولات فقط در دفاتر جایگاه ها مجاز بوده و اصرار افراد فعال در جایگاه ها برای عرضه آن غیرقانونی است. همچنین در صورت دیدن این قبیل تخلفات با شماره چهار رقمی مرکز شکایات پخش و یا با شماره تلفن 22875084 تخلفات را گزارش دهید.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو: ولی الله کاظمی کارشناس فنی خودرو در خصوص کیفیت بنزین موجود در جایگاه ها و تاثیر اکتان افزا ها و مکمل ها در بهبود کیفیت سوخت بیان داشت: در این مورد نمی‌شود اظهار نظر کرد زیرا این موضوع مستلزم آزمایشات خاص بوده ولی به گفته مسئولان بنزین عرضه شده از کیفیت مناسبی برخوردار است. وی ادامه داد: موضع خام سوزی بنزین ها هم بیشتر در خودروهای فرسوده دیده شده و کمتر اتفاق افتاده است که خودروهای نو با این مشکل روبه رو باشد. همچنین در مورد مکمل ها باید به این نکته اشاره کرد که برخی خودروهای خاص باید اکتان بنزین رو بالا ببرند اما تعداد این خودروها در کشور محدود است و اکثر خودروها با اختلاف کم نزدیک به هم هستند.


کاظمی اظهار داشت: با وجود اینکه عدم استاندارد مکمل ها و اکتان افزارها تایید شده است بهترین کار برای کسانی که به عمر خودروی خود اهمیت می‌دهند استفاده از بنزین سوپر است که متاسفانه مدتی است که توزیع این محصول در جایگاه ها با مشکل روبه رو بوده است. با اظهارات وزیر نفت و مسئولان مرتبط شواهد حاکی از عادی شدن توزیع بنزین سوپر در آینده است.
ارتقاء کیفیت بنزین سوپر
بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران چندی پیش اظهار داشته بود: بنزین سوپر تولید شده در کشور مرغوب تر و با کیفیت تر از بنزین سوپر پیشین در جایگاه ها است. وی درباره محدود شدن عرضه بنزین سوپر هم گفت: تنها در برخی از جایگاه های تهران نسبت به تامین بنزین سوپر خودروهای نهاد ریاست جمهوری، سفارتخانه ها و تشریفات اقدام شده است. وی دربار کاهش شدید عرضه بنزین سوپر و کمبود آن در جایگاه ها بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصادی بنزین یورو 4 پالایشگاه با تدابیر اتخاذ شده توسط مسئولین و نگاه به آینده، این محصول در حال ذخیره سازی بوده و تا یک ماه آینده ذخیره سازی به حد مطلوب رسیده و مشکل عرضه بنزین سوپر نیز حل خواهد شد.
اهمیت اطلاع رسانی
در شرایط فعلی اقتصادی کشور می‌توان با اطلاع رسانی دقیق از مواردی همچون عرضه مکمل ها و اکتان افزاهای غیر استاندارد و گرفتن مبالغی از مردم تحت نام بالا بردن اکتان بنزین جلوگیری کرد و اهمیت اطلاع رسانی در جلوگیری از این مشکلات بسیار موثر است. همچنین اطلاع رسانی دقیق و به هنگام در موضوع تامین بنزین کشور می‌تواند از مشوش شدن اذهان عموم و نگرانی در جامعه جلوگیری کند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/7
به جاى اطلاع رسانى در مورد اكتان بوستر لطفا به وظيفه ى اصلى خودتون بپردازيد و چيزى نيست جز رساندن صداى مردم به مسئولين!!نميخواد صداى اونا به ما برسه!!
و لطفا بيشتر رو كمبود بنزين سوپر مانور برين نه رو مشتقاتش...
1397/7/7
مهمترین مطلب گفته شده این بود:
"تنها در برخی از جایگاه های تهران نسبت به تامین بنزین سوپر خودروهای نهاد ریاست جمهوری، سفارتخانه ها و تشریفات اقدام شده است."
بیخود نیست که رئیس جمهور محترم میفرمایند ما هیچ مشکلی نداریم! خب واقعا داره راست میگه بنده خدا. اینم شاهدش
1397/7/8
کلا هم به سفرا خیلی خوش میگذره هم به بچه هاشون ! زیاد هم مهم نیست کجایی باشن و کجا باشن !! مثلا میتونن سفیر هر کشوری در ایران باشن یا سفیر ایران در هر کشوری ، به هرحال بهشون خوش میگذره !!!