موضوعات داغ

دلیل افت کیفیت گازوئیل یورو 4

عکس مطلب اول
محمدرضا موسوی خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با موضوع بررسی کیفیت سوخت دیزل در سازمان محییط زیست برگزار شد در پاسخ به انتقاد سازمان محیط زیست مبنی بر افت کیفیت گازوئیل در خرداد و تیرماه بیان داشت: علت این افت بروزرسانی پالایشگاه های اصفهان و اراک بوده و این امر در زمان بروزرسانی پالایشگاه طبیعی است و این موضوع نیز قبلا اعلام شده است. وی ادامه داد: روند بهبود کیفیت گازوئیل در پالایشگاه های اصفهان و اراک و تهران رو به افزایش است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز 12 میلیون دیزل زیر50ppm تولید می‌کند و پالایشگاه بندرعباس هم تولید گازوئیل یورو 4 افزایش داشته و همچنین مخازن انبار شهید رجایی برای گازوئیل و بنزین استاندارد آماده کرده ایم.
موسوی خواه در ادامه اظهار داشت: توزیع گازوئیل یورو 4 برای ما هزینه زیادی دارد اما ما به تعهدات خود پایبند بوده و بر اجرای آن تاکید داریم. اجرای تعهدات خود مبنی بر توزیع گازوئیل یورو 4 را از خرداد آغاز کرده ایم و این تعهدات به صورت 100 درصد اجرایی خواهد شد. همچنین از نیمه دوم شهریور ماه سوخت دیزل یورو 5 در پالایشگاه تبریز تولید می‌شود که در استان های اذربیجان شرقی و غربی، زنجان و اردبیل توزیع می‌شود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو: موسوی خواه در مورد کاهش کیفیت در برخی جایگاه ها گفت: نتایج پایش کیفیت سوخت نشان می‌دهد که در یه دوره ثابت در یک جایگاه سوخت در کرج سوخت یورو 4 توزیع شده و در جایگاه دیگر در همان زمان سوخت از کیفیت پایین تری برخوردار بوده است و این نکته مهم است که مبادی همه در تامین سوخت یکی است. همچنین نماینده وزارت نفت باید در تمام پایش ها حضور داشته باشد زیرا گازوئیل با نفتکش جابه جا شده و احتمال تخلف در هنگام جابه جایی وجود دارد و هنگام نمونه گیری حضور نمایندگان وزارت نفت الزامی بوده تا در صورت بروز تخلف با آن برخورد شود. البته اکثر صنف جایگاه داران بسیار زحمتکش و پاکدست هستند اما در همه اصناف ممکن است تخلفاتی صورت گیرد.
وی ادامه داد: همکاران ما در شرکت پخش شبانه روزی وظیفه سوخت رسانی را انجام می‌دهند ولی اجازه تخلف در موضوع پایش کیفیت سوخت را نمی‌دهیم ودر صورت بروز تخلف توسط مدیران استانی سازمان محیط زیست باید آن را گزارش دهد. همچنین این خبر خوب را می‌دهیم که در ماه جاری و آینده میزان توزیع سوخت دیزل یورو 4 رضایت بخش خواهد شد و هر میزان تولید کنیم آن را به صورت مناسب در کشور توزیع می‌کنیم. اگر تا دوسال آینده نیز پالایشگاه اصفهان تمام یورو 4 شود می‌توانیم کل جایگاه های کشور توزیع گازوئیل یورو 4 داشته باشیم و همچنین اگر پالایشگاه تهران بنزین یورو4 تولید کند می‌توان کل شمال غرب بنزین و گازوئیل یورو 4 توزیع کنیم.
موسوی خواه درباره عدم اجرای طرح کهاب نیز گفت: اولین سوالی که پیش می‌آید آیا ما تکنولوژی طرح کهاب را داریم؟ محیط زیست اصرار بر اجرای این طرح دارد اما از سال 90 تا کنون میلیاردها تومان هزینه شده اما بدون نبود تکنولوژیِ مناسب این طرح با آزمون و خطا مواجه شده است. ما 13 میلیارد برای اجرای کهاب در اصفهان هزینه کردیم و مشابه همین در هرمزگان و تبریز اما به دلیل نبود تکنولوژی مناسب خروجی مناسبی نداشتیم. در راستای این طرح به سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراخوان داده ایم و هر چه استحصال داشته باشند ما به ازای آن را به نرخ فوبFOB دریافت کنند. در این طرح برگشت سود و سرمایه را به مدت 5 تا 7 سال تضمین می‌کنیم و این روش مثبت تری است و آن را دنبال می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: هم اکنون چند قرارداد امضا کرده ایم. به عنوان مثال در قراردادی که هفته قبل به امضا رسید قرار شد 50 جایگاه به شکل BOT طرح کهاب در آن اجرایی شود. در این طرح جایگاه دار هیچ هزینه ای نمی‌دهد و فقط جایگاه را برای نصب در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهد و پول آن از محل استحصال به سرمایه گذار پرداخت می‌شود. برای دیدن جزئیات می‌توانید به سایت شرکت پخش مراجعه کنید.
موسوی خواه در پایان بیان داشت: قصد داریم برای تمامی انبارها این طرح را اجرایی کنیم . پس از فراخوان تعداد زیادی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در این زمینه به ما مراجعه کرده اند. از بیش از 400 جایگاه توزیع سوخت برای این طرح زمایت نامه 210 میلیونی گرفته ایم تا در صورت عدم اجرای آن طی 6 ماه این ضمانت نامه ها ضبط خواهد شد. برای اجرای این طرح به ازای هر لیتر 6000 هزار تومان کارمزد در نظر گرفته شده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/7
دولت بی تدبیر با وزرای تَکراری ، از این بهتر نمیشه