موضوعات داغ

تاثیر عجیب افزایش نرخ ارز در تشدید آلودگی هوا

عکس مطلب اول
سال به نیمه رسید و حتی افزیش قیمت ارز و آشفتگی بازار نیز جلودار آلودگی هوا نیست. آلودگی هوای امسال را می‌توان متاثر از صنایع وابسته به خودروسازی و افزیش نرخ ارز دانست. مشکلی که سال ها بر کردن محیط زیست و شهرداری ها انداخته می‌شد اما امسال پای دستگاه های دیگر از وزارت صنعت تا بانک مرکزی را هم به خود باز کرده است.
با اعلام شهردای تهران مبنی بر اجرای مرحله دوم طرح LEZ از ابتدی آبان و جلوگیری از حرکت خودروهای فاقد معاینه فنی و جریمه آن ها در 24 ساعت شبانه روز، اما هنوز اهمیت موضوع کاتالیست های خودروهای سنگین و سبک در کاهش آلودگی هوا بخصوص در زمستان برای وزارت صنعت و معدن روشن نشده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو: در این اوضاع و احوال خبرهای خوبی هم از خودروسازی و قطعه سازی به گوش نمی‌رسد. اندک تولید کنندگان کاتالیست در کشور با مشکل دریافت ارز و تامین مواد اولیه روبه رو شده و مواد اولیه مورد نیاز در گمرک به اصطلاح خاک می‌خورد و یا در انبارهای شرکت های خارجی تولیدکننده انباشت شده است. انگار هنوز کارشناسان وزارت صنعت و معدن به اهمیت نقش کاتالیست در کاهش آلودگی هوا پی نبرده اند که موضوع تخصیص ارز به آن را نادیده گرفته اند. آلودگی هوایی که خود و خانوداه شان قربانی آن هستند.
در این شرایط خبرهای به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه خودروهای داخلی بدون نصب کاتالیست تولید می‌شوند و خودروسازان ماه ها است که کاتالیست خریداری نکرده اند. حال این سئوال مطرح است آیا کاهش آلودگی هوا با شعارو حرف ممکن است؟ آیا باز هم مردم بخاطر عدم تخصیص ارز به کاتالیست باید کاتالیست را با چند برابر قیمت برای رهایی از دوربین هایی که آن ها را 24 ساعته رصد می‌کنند خریداری کنند؟ ایا دولتمردان فکر هزینه های کلان چند ماه آینده برای محیط زیست و نظام سلامت و دیگر دستگاه ها نیستند؟ آیا باز باید وارونگی هوا و آلودگی شدید کلاش شهرها بیاید و ادارات و مدارس تعطیل شوند تا رسانه ها به محاسبه اعداد و ارقام خسارت وارد شده بپردازند و دولت نیز هزینه آن راجای دیگر پرداخت کند؟

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/9
ماشینیکه تکنولوژیش ماله30سال پیش کاتالیست هم نصب بشه چه فرقی میکنه؟
1397/7/9
تازه کجاشو دیدی قراره لنگ بخودمون ببندیم مثل برادران یمنی با خنجر بسته به کمر الاغ سواری کنیم
1397/7/9
خيلى خوبه كه از اين نوع مطالب مى نويسيد