موضوعات داغ

حکم دردسرساز دولت آلمان برای کاهش آلودگی خودروهای دیزلی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
دولت آلمان به دنبال توسعه برنامه ای است که صنایع سنگین را ملزم می کند تا روند سریع تری به توسعه سیستم های کاهش آلاینده خودروهای دیزلی ببخشند. پیش از این نیز تردد خودروهای دیزلی مسن در آلمان ممنوع شده بود و هر ایالت آلمان، قوانین سختگیرانه ای را برای کاهش آلودگی صنایع فعال در نزدیکی شهرها تصویب کرده اند. آلمان یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان است و علاوه بر آن، به عنوان مهد خودروسازی جهان نیز شناخته می شود. اما از آن جا که آلمان یکی از مهم ترین اعضای اتحادیه اروپاست، علاقه دارد تا قوانین سختگیرانه محیط زیستی را تصویب و اجرا نماید.
مطابق این برنامه، از این پس وسایل نقلیه ای که در چهارده شهر آلمان عرضه می شوند، نیاز دارند تا به جدید ترین تجهیزات کاهنده آلایندگی هوا مجهز شوند. همچنین تمامی شرکت های تجاری که خودروهای دیزلی را در ناوگان خود جای داده اند، باید نسبت به تجهیز این گونه خودروها اقدام نمایند. صنایع خودروی آلمان ترجیح می دادند که قوانین تصویب شده در مورد تجهیز خودروهای جدید باشد و موردی در خصوص تعمیر و نگهداری را در بر نداشته باشد، اما دولت آلمان با خواست آن ها موافقت نکرده و راهی بینابین را برگزیده است.
چهار شرکت بزرگی که در زمینه عرضه خودروهای دیزلی در آلمان فعالیت می کنند، عبارتند از مرسدس بنز، بی ام و ،رنو و پژو سیتروئن. سه شرکت نخست تخفیفاتی را برای خریداران خودروهای دیزلی که باید مجهز به سیستم های پیشرفته کاهش آلایندگی شوند، در نظر گرفته اند. مرسدس بنز برای این دسته از مالکان به طور متوسط تخفیفی ده هزار یورویی در نظر گرفته است. رقیب این شرکت، بی ام و، به مالکان این دسته از خودروها تخفیفی 6000 یورویی می دهد و رنو نیز یک تخفیف ده هزار یورویی را برای این دسته از مالکان ارایه می کند. در سوی مقابل، گروه پژو سیتروئن اقدام خاصی را در جهت تشویق خریداران به بروز رسانی خودروهای دیزلی به سیستم های مدرن انجام نداده است. این شرکت اعتقاد دارد از آن جایی که در قرارداد خرید تمامی بندها بین شرکت و خریدار مشخص شده است، باید تعیین شود این میزان هزینه که برای بروز رسانی خودروها اعمال می شود، به عهده کدام یک از طرفین خواهد بود و آیا دولت در این زمینه مسئولیتی دارد یا خیر.
بنابر اعلام رسمی، هزینه این بروز رسانی ها و نصب تجهیزات جدید، رقمی در حدود 6.3 الی 12.5 میلیارد یورو عنوان می شود. دو و نیم میلیون وسیله نقلیه دیزلی در آلمان نیاز به بروز رسانی دارند که هزینه متوسط بروز رسانی هر دستگاه خودرو، رقمی بین 2500 تا 5000 یورو تخمین زده می شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد