موضوعات داغ

بازار سیاه تجاری سواران؛ وقتی رانندگان اتوبوس تایر فروش می شوند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مسولان دولتی با حذف سیستم سنتی بازار سعی در ساماندهی قیمت ها داشتند اما شنیده ها از بازار تایر حکایت از افزایش قیمت های انواع تایرهای باری-اتوبوسی دارد.
محمدرضا عاشوری دبیر انجمن صنفی ناوگان مسافربری برون شهری تهران درباره طرح توزیع حواله های تایر در کشور اظهار داشت: این طرح باید ایجاد بازار ثانویه و بالا رفتن چشمگیر قیمت ها شد. عرضه قطره چکانی تایر از سوی دولت باعث شد حتی کسانی که به تایر نیاز ندارند برای دریافت تایر با نرخ دولتی اقدام کنند. آن ها با نصب تایرهای فرسوده بر روی خودروی خود اقدام به خرید تایر کرده و این تایرها را با دوبرابر قیمت در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. همچنین در موردی دیگر رانندگان ناوگان بار و مسافر اقدام به دریافت تایر با برند های معتبر کره ای، ژاپنی و اروپایی می‌کنند و این تایرها را در بازار آزاد به دوبرابر قیمت می‌فروشند و بعد اقدام به خرید تایر چینی در بازار آزاد کرده و از مابه التفاوت قیمت تایرهای چینی با قیمت تایر با برندهای معتبر چند میلیون تومان سود می‌برند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصر خودرو، وی ادامه داد: بخش عمده ای از قیمت های کاذب در بازار توسط فروش تایر توسط خود راننده‌ها به وجود آمده است. رانندگان تایر‌هایی مانند میشلن را با نرخ دولتی هر جفت ۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند و در بازار آزاد تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند و بعد اقدام به خرید نمونه چینی آن با قیمت ۷ میلیون تومانی کرده و از این اتفاق ۳ میلیون تومان سود می‌برد. در حال حاضر تنها راه حل مشکل تقویت دوباره بازار سنتی است. تنوع برند و عدم محدودیت خرید تایر در بازار سنتی ثبات قیمت تایر را در پی داشت و رانندگان نیز می‌توانستند با اقساطی بلند مدت تایر خریداری کنند اما در شرایط موجود با ایجاد بازار سیاه و سود بالای تایر در بازار آزاد خود رانندگان عاملی برای افزایش قیمت ها شده‌اند.
عاشوری در پایان تصریح کرد: توزیع حواله تایر باعث ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت تایر شده است و برای حل این موضوع باید به شیوه سنتی فروش برگشت. همچنین عرضه تایر در بازار با نظارت مستقیم سازمان تعزیرات حکومتی صورت گیرد تا بتوان بر مشکلات غلبه کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد