موضوعات داغ

مینیاتور دیروز، تیبای امروز / آشنایی با خودروی تیبا

عکس مطلب اول
اواخر پائیز سال 87 خودروی ملی‌ای را شرکت سایپا رونمایی کرد که آن را مینیاتور نامید.
در طراحی این خودرو از طراحان ایتالیایی کمک گرفته شده بود و با استفاده از قطعات خودروهایی مثل ریو، ال نود و پراید ساخته شده بود. Miniature نام اولیه این خودرو بود که چندی بعد به تیبا به معنای آهو تغییر داده شد و بدین ترتیب فروش تیبا صندوق دار در دستور کار نمایندگی‌های سایپا قرار گرفت.

تیبا بخریم یا نه؟
این خودرو که ابتدا برای دهک‌های متوسط و پایین جامعه طراحی شده بود با قیمت زیر ده میلیون معرفی شد و به همین علت افراد زیادی علاقمند به خرید تیبا صندوق دار صفر شدند اما با افزایش قیمت فعلی که البته شامل همه خودروهای داخلی و خارجی می‌شود دیگر برای بیشتر خانواده‌های کم درآمد صرف نمی‌کند تا تیبای صفر بخرند و اکثرا به نمونه‌های دست دوم آن راضی می‌شوند. اما اگر تمایل به خرید تیبا دارید بهتر است این موارد را درباره آن بدانید.
همانطور که گفته شد این خودرو برای افراد با قدرت خرید پایین ساخته شده بود که البته با افزایش قیمت خودرو در این روزها، قیمت تیبا هم افزایش چشمگیری داشته است. ابعاد این خودرو مناسب است بطوریکه در جاهای پرتردد و شلوغ به راحتی می‌توان آن را راند و جای پارک مناسبی برایش پیدا کرد، همین ابعاد مناسب، تیبا را خودرویی برای خانم‌ها تبدیل کرده است. از سوی دیگر فضای داخلی اتاق خودرو مناسب است و صندوق عقب جاداری که دارد مناسب یک خانواده چهار نفره است تا با جای دادن ساک‌ها و چمدان‌های خود به مسافرت بروند. دلیل دوم برای خرید این خودرو، کمی مصرف سوخت آن است بطوریکه تیبا در هر 100 کیلومتر تنها 7.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند و دلیل سوم سیستم تعلیق نرم و راحت تیباست که به نسبت خودروهایی مانند پراید و یا حتی مدل‌های گران‌تر خوب از کار در آمده است. ضمن اینکه سیستم فنربندی تیبا در کنار ارتفاع مناسب خودرو، تیبا را به سواری راحت و نرمی برای تردد در شهرها تبدیل کرده است.
افرادیکه در سایت دیوار علاقمند به خرید تیبا هستند، قیمت مناسب لوازم یدکی آن و در دسترس بودن آنها را مزیت دیگری برای خرید این خودرو می‌دانند. همچنین سیستم تهویه مناسب به نسبت قیمت خودرو، دلیل دیگری برای علاقمندان به خرید تیبا به حساب می‌آید.
اما از سوی دیگر باید به معایب این خودرو هم اشاره کنیم. تیبا طراحی شکیلی در بدنه ندارد، همچنین طراحی داخلی و جنس کابین این خودرو هم چشمگیر نیست و به نسبت قیمتی که این روزها دارد اصلا مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر باید از وزن سبک آن بگوییم که در پیچ‌ها چندان مناسب عمل نمی‌کند. کیفیت مونتاژ تیبا مثل اکثر خودروهای ساخت داخل پایین است و صدای ناشی از عدم رگلاژ درست درهای خودرو به هنگان راندن آن گوش می‌رسد و همچنین موقع باز و بسته کردن درهای خودرو به همین علت عدم درست رگلاژ با مشکل مواجه می‌شویم. گیربکس تیبا هم بیش از اندازه خشک است و دنده‌ها به راحتی جا نمی‌روند.
این مشکلات خودروی تیباست که امیدواریم به زودی توسط تولیدکننده‌اش برطرف شود.

منبع : ویرلن این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/27
لطفا آشنایی با پراید هم بگذارید خخخخ
1397/7/27
اون وقت کی گفته قیمت قطعات یدکی تیبا مناسبه ?! هم قیمت قطعاتش بالاس هم کیفیت قطعات بسیار پایین و هم اتفاقا بعضی قطعاتش کمیابه ، الکی گول نخورید بگید اصطلاکش با پراید یکیه ، همه چیش از پراید بهتره ولی قطعاتشم قیمت بالاتری داره حتتتتی بعضی وقتا تا دو برابر بیشتر ، من خرج کردم که میگم شک نکنید