موضوعات داغ

برخلاف تصور مشتریان؛ تبدیل نقدینگی به خودرو چندان سودآور نیست

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
درست اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که تکانه های ارزی سبب شد نقدینگی های موجود در کشور به سمت بازارهای مختلفی همچون سکه و ارز و حتی خودرو سرازیر شود. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا تبدیل نقدینگی به خودرو می تواند سودآوری را با خود به همراه داشته باشد؟
به نقل از خبرخودرو، یکی از فعالان بازار خودرو در این باره می گوید فعلا این بازار در رکود به سر می برد. نه محصولی از جانب خودروسازان وارد بازار می شود و نه فروشندگان و خریداران بازار خودرو تمایل دارند که معامله کنند چرا که همه منتظر تغییراتی اند که ممکن است در آینده در این بازار رخ دهد.
به گفته او تبدیل نقدینگی به خودرو نمی تواند سود آور باشد چرا که پیش خرید و در نهایت فروش خودرو می تواند در بهترین حالت 20 درصد سود را از آن خریداران کند اما در واقع خریداران نسبت به ارزش ریالی سود چندانی نخواهد کرد زیرا ارزش سرمایه آن ها به یک سوم کاهش یافته است. آن دسته از خریدارانی که پس از بالا رفتن نرخ ارز اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند نیز سود چندانی عایدشان نمی شود. تنها در صورتی خودرو می تواند به عنوان یک انتخاب مناسب برای حفظ ارزش سرمایه درنظر گرفته شود که خریداران پیش از افزایش نرخ ارز نسبت به خرید خودرو اقدام کرده باشند.
به گفته این فعال بازار اصلاح قیمت خودروها می تواند کمی وضعیت بازار خودرو را بهبود ببخشد اما در نهایت تنها عامل تاثیرگذار و ثبات بخش به بازار عرضه متوالی و پیوسته خودرو توسط خودروسازان است. در واقع تا زمانی که خودرو به صورت فوری و ظرف 5 یا 6 روز تحویل داده نشود شاهد تغییر خاصی در بازار نخواهیم بود.
نیکخواه در انتها با آزاد سازی قیمت خودرو موافقت کرده و توضیح داد که آزاد سازی قیمت تنها در شرایطی می تواند موثر و مفید باشد که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی داشته باشد و با وجود شرکت های انحصاری آزادسازی قیمت خودرو معنایی ندارد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/29
خودروساز ها هنوز ماشین هایی که باید 4 ماه پیش تحویل میدادن ندادن الکی وعده سر خرمن به ملت ندین به زودی قیمت ها چنان بالا بکشه که پراید هم خاطره بشه واسه خیلی ها
1397/7/29
سلام. منم قبول دارم تا زمانی خودرو در کشور انحصاری است آزادسازی قیمت خودرو معنایی ندارد.
1397/7/29
حرف منطقی رو باید از افراد کف بازار شنید