موضوعات داغ

اصول نگهداری از خودرو؛ عمر مفید رادیاتور خودرو چقدر است؟

عکس مطلب اول
موتور خودرو مقدار زیادی انرژی را به شکل حرارت هدر می دهد. اگر این حرارت مهار نشود ممکن است افزایش یابد و نه تنها به موتور بلکه به اجزای اطراف آن آسیب برساند. بنابراین این موضوع اهمیت دارد که دمای موتور کمتر از حد معینی حفظ شود. این وظیفه بر عهده سیستم خنک کننده است که مخلوط ضدیخ و آب مقطر را داخل موتور به جریان می اندازد تا حرارت آن را دفع کند. دمای آب داخل موتور بالا می رود، سپس به رادیاتور بر می گردد و در آنجا حرارت خود را به پره های رادیاتور انتقال می دهد و رادیاتور نیز این حرارت را به هوای محیط انتقال می دهد. به این ترتیب دمای سیال خنک کننده کاهش می یابد و دوباره وارد موتور می شود تا آن را خنک کند.
اگر رادیاتور حرارت اضافی سیال خنک کننده را دفع نکند، دمای موتور به سرعت بالا می رود و باعث نابودی موتور می شود. بنابراین وجود یک رادیاتور سالم که به درستی کار می کند برای کارکرد صحیح موتور ضروری است. اما عمر مفید رادیاتور چقدر است؟ اکثر مکانیک ها باور دارند در صورتی که از رادیاتور به درستی نگهداری شود حداقل بین 8 تا 10 سال عمر می کند. رادیاتورهای فلزی قدیمی اگر به درستی نگهداری شوند می توانند به اندازه عمر خودرو کار کنند ولی اکثر رادیاتورهای جدید از پلاستیک ساخته می شوند. هنگامی که رادیاتور گرم و سرد می شود، پلاستیک منبسط و منقبض می شود که به مرور زمان در آن ترک ایجاد می شود، گرچه وقوع چنین اتفاقی در مدت زمان کمتر از 1 دهه نادر است.
برای اینکه عمر رادیاتور تا بیشترین حد ممکن افزایش یابد باید طبق برنامه زمانی ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو سیال داخل رادیاتور را کاملا تخلیه و با سیال تازه پر کنید تا جرمی داخل سیستم تشکیل نشود و جریان سیال خنک کننده مختل نشود. علاوه بر این باید همیشه اطمینان حاصل کنید که سیال به مقدار کافی درون رادیاتور وجود دارد زیرا هنگامی که رادیاتور بیش از حد گرم می شود ممکن است سیال از آن خارج شود. اگر سطح مایع درون رادیاتور مدام کاهش می یابد احتمال نشتی وجود دارد و سیستم خنک کننده باید مورد بازدید قرار گیرد. از ریختن آب شهر یا آب معدنی درون سیستم اکیدا خودداری کنید زیرا باعث جرم گرفتن و زنگ زدگی قطعات فلزی داخل سیستم خنک کننده می شود.
از دیگر مشکلاتی که برای سیستم خنک کننده پیش می آید و باعث کاهش عمر رادیاتور می شود شامل خوردگی در بست های نگهدارنده شیلنگ ها، خوردگی هسته آلومینیومی رادیاتور و قفل کردن ترموستات است که باعث قطع جریان سیال می شود. مشکلات مربوط به ترموستات معمولا باعث داغ شدن مداوم موتور می شود و باید فورا به آن رسیدگی کرد. البته در بعضی موارد خرابی ترموستات باعث خنک شدن بیش از حد موتور نیز می شود.
بنابراین اگر به درستی از رادیاتور خود نگهداری کنید، سیال خنک کننده را چند سال یکبار (طبق توصیه سازنده) تعویض کنید و کل سیستم خنک کننده را به درستی هواگیری کنید احتمالا رادیاتور به اندازه کل عمر خودرو کار می کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد