موضوعات داغ

تحریم بهانه ای برای حضور غیرقانونی چینی ها در بازار موتورسیکلت

عکس مطلب اول
ایران مانند سایرکشورها دارای قوانینی برای شناسایی تولیدکنندگان معتبر و نمایندگان اصلی است تا به این وسیله قطعات به ایران صادر شود. آخرین مرحله اخذ نمایندگی در کشور تایید اتاق اصناف است تا تولیدکننده داخلی بتواند به عنوان نماینده شرکت خارجی در بازار فعالیت کند. در صنعت خودرو این قانون بدون ملاحظه و خطا صورت می‌گیرد اما در صنعت موتورسیکلت وضع متفاوت است، برندهای چینی مشتاق حضور در کشور بدون نامه نگاری رسمی محصولات خود را به طرف ایرانی می‌فروشند. طرف ایرانی نیز کار مونتاژ را شروع و طرف چینی پول خود را دریافت می‌کند. حال با وجود نظارت‌های شدید برای اخذ نمایندگی شرکت های خودرویی چرا چینی ها در صنعت موتورسیکلت کشور بدون طی مراحل قانونی به بازار ایران وارد می‌شوند؟ چرا این کار تا جایی پیش می‌رود که طرف چینی نیازی به نامه نگاری نداشته باشد؟
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، چینی ها دلیل این اتفاق را دور زد تحریم و رهایی از تله تحریم عنوان می‌کنند. طرف چینی نیز از این وضعیت راضی بوده و محصولات خود را بواسطه شرکت های اقماری تابع به بازار عرضه می‌کند و تولیدکننده داخلی نیز می‌تواند بازار داخلی را متنوع تر کند. جالب این است که این تخلف در موتورسیکلت های برقی نیز رخ می‌دهد، این موتورسیکلت های بعد از اتمام عمر باتری نیازمند تعویض باتری هستند ر حالی که تولیدکننده داخل فقط با دادن خدمات قصد فروش محصول خود را دارد.
در این وضعیت خریدن موتور برقی که نمایندگی آن به شرکت جدید داده شده خریدار را دچار مشکل در تامین باتری نو می‌کند و بعد از مدتی باید یه تکه آهن را در پارکینگ نگه داری کند. مسئولان مربوط باید به این نکته توجه داشته باشند که در دادن تاییدیه اخذ مجوز فروش چند بار تاییده لازم را ندهند. در این بین باید به نقش سازمان استاندارد نیز اشاره کرد که برای یک محصول چندبار تاییدیه صادر می‌کند و توجه ندارد که کدام شرکت با چه محصولی برای گرفتن تاییدیه به سازمان استاندارد مراجع کرده است. سازمان استاندارد معتقد است که وظیفه خود را انجام می‌دهد اما با در نظر نگرفتن همین موضوع کوچک باعث ضرر چند میلیون تومانی مصرف کننده ایرانی می‌شود. برطرف کردن این مشکل و ارائه راهکار عملی و مفید می‌تواند جلوی این ضرر را بگیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد