موضوعات داغ

قیمت خودرو در بازار اشباع شده است

عکس مطلب اول
یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: قیمت خودرو در بازار اشباع شده و کشش افزایش بیشتر را ندارد.
بنا به گفته های امیرحسن کاکایی، در حال حاضر دلالان هستند که قیمت بازار را تعیین می کنند و مردم نیز با توجه به پولی که در اختیار دارند ناچار اند یکی از خودروهایی را که در توانشان است خریداری کنند.
به نقل از ایلنا، این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در مصاحبه با ایرنا توضیح داد هرچه دیرتر در رابطه قیمت گذاری و اعلام قیمت جدید خودروها تعلل شود، وضعیت فعلی بازار بیشتر آشفته شده و دلالان بیشتر بر آن تسلط پیدا خواهند کرد.
کاکایی بیان داشت: قطعا افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، از اعدادی که در کف بازار می شنویم پایین تر خواهد بود، اما اگر اعداد و ارقام در صنعت خودرو منطقی شوند کشش قیمتی وجود خواهد داشت.

ادامه زیان انباشته خودروسازان

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: در صورت ادامه یافتن وضعیت فعلی صنعت خودروسازی، احتمالا در آینده علاوه بر قطعه سازان، خودروسازان نیز با ورشکستگی مواجه خواهند شد. با وجود مشکلات فعلی، هنوز زمان برای جبران وجود داشته و دولت باید سریعتر با ابلاغ سیاست های کلی، عاملی برای برون رفت از شرایط فعلی شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه با هدف کنترل نرخ تورم، همچنان اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده نشده است، ادامه داد: این روند تاکنون منجر به افزایش «زیان انباشته» خودروسازان شده، اما اگر تصمیم گیری قیمتی دولت زودتر انجام نشود و تا سال آینده فکری به حال سایر مشکلات بانکی، گمرکی و غیره نشود، بطور قطع صنعت خودروسازی و صنایع وابسته زمینگیر خواهند شد.
وی بیان داشت: با اعلام قیمت جدید خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی، چرخ صنعت خودروسازی به راه خواهد افتاد و امید می رود این صنعت بتواند زیان ها و خسارات وارده را جبران کند. در صورتی که خودروها با روال قبلی عرضه شود دلالان ناچار می شوند خودروهایی را که انبار کرده اند با قیمت های پایین تر به بازار عرضه کنند. با این وجود و در صورتی که درآمد مردم افزایش پیدا نکند قطعا یک دوره رکود در انتظار صنعت خودروسازی خواهد بود.
این استاد دانشگاه پیش بینی کرد حتی اگر دولت در قیمتگذاری جدید خودروها به موقع تصمیم گیری کند و رونق به تولید بازگردد، دستکم تا پایان شهریورماه 98 با چالش هایی همچون نبود تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت، قیمتگذاری و کاهش تقاضای واقعی مردم مواجه خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد