موضوعات داغ

صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری بیشتر از تحریم ها ضربه می خورد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت اعلام کرد که نادیده گرفتن تحریم‌ها شیوه صحیحی نبوده و می‌بایست تمامی جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا سیاست‌های داخلی و بی‌تدبیری‌ها در داخل کشور بیشتر از تحریم‌ها به صنعت خودرو و تولید ملی آسیب وارد کرده است. این درحالیست که تحریم‌ها همانند یک ویروس می‌تواند صنعت کشور را از پای درآورده یا آنکه باعث تقویت آن شود، اما مشکل اصلی سیاست‌های دولت در جهت حمایت از تولید در کشور خواهد بود و قوانینی همچون بیمه و مالیات نه تنها به نفع تولیدکننده نیست، بلکه تولید کنندگان داخلی را با مشکلات جدی روبرو کرده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت تاکید می‌کند که دخالت دولت در صنعت خودرو همچون قیمت‌ گذاری دستوری می‌‌تواند تاثیر منفی بر روی صنعت خودروسازی داشته باشد و تنها راه خروج از این بحران، خصوصی سازی شرکت‌های خودروساز داخلی خواهد بود که به خاطر خصولتی بودن آنان و همچنین فشارهای دولت، مجبور به فروش محصولات خود با قیمت تعیین شده از سوی دولت و یا حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده محصولات خود هستند که این موضوع می‌تواند زیان دهی خودروسازان داخلی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، وجود نقدینگی سرگردان وهجوم آنان به بازار خودرو بهترین فرصت برای استفاده از آنان در جهت خصوصی ‌سازی شرکت‌های بزرگ خودروسازی است.
ابوالفضل خلخالی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد که باید به سوی خصوصی ‌سازی به عنوان راهکار مادر برای حل مشکلات صنعت خودرو حرکت کنیم و برای تولید محصولات جدید در شرایط غیرتحریمی، باید از امکانات روز دنیا بهره مند شویم، ولی در شرایط تحریم باید نگاهمان به داخل باشد و با توجه به افزایش نرخ دلار، واردات خودرو و قطعات آن برای خودروسازان و تولیدکنندگان به صرفه نخواهد بود. بویژه اینکه ایران از نظر دانش فنی طراحی و ساخت خودرو در سطح خوبی قرار دارد که باید آن را پرورش داده و به مزیت اقتصادی تبدیل کرد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/10
الان که کسی از این دلال ها نخره پولشون راکد بمونه مجبور به کم کردن قیمت میشن که این اتفاق افتاده
1397/8/11
مردم پول ندارند که بخوان از دلال یا کارخونه بخرند وگرنه اگه داشته باشند حلمه می کنند مطمعن باش ! در ثانی دلال ها هیچوقت بیکار نمیموند به هر حال یه راهی سر کیسه کردن مردم پیدا می کنند !!! تا زمانی که دلالی به هر طریقی جرم اعلام نشه و براش مجازات تعیین نشه، همین آش و همین کاسه ! در ضمن میدونم دلالی جرم نیست ولی باید باشه !
1397/8/10
به جرات می توانم بگویم نظام اسلامی و اعتماد ملت به دولت هم بسیار بیشتر از تحرمیها از جانب دو لگن مونتاژ کن مافیایی دارد ضربه می خورد. نمایندگان محترم مجلس هرچه سریعتر باید در این دو شرکت فرقون مونتاژ کن گران فروش و همیشه نالان را گل (ترکیب غلیظی از اب و خاک) بگیرند.
1397/8/10
در جواب به تیتر باید بگم:
صنعت خودرو، محیط زیست، جیب مردم، جان مردم، بیمه ها، وزارت بهداشت، اقتصاد و...
از ممنوعیت واردات آسیب نمیبینند؟!
اما در حواب به متن باید بگم:
فقط با بخشی از متن موافقم، بله خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه و ایجاد رقابت واقعی
1397/8/10
تا کی حرف های بی منطق؟
خود آقایون برگشتند گفتند خودروهایی که در اختیار کارخونه ها هست با دلار 3800 تامین قطعه شده!!! این وسط به اسم تحریم برای سال 99 پیشفروش با قیمت فضایی کردن در صورتی که هنوز تحویل امسالشون تاخیر داره!!! بعدش هم جیب خودشون رو پر کردن با پیشفروش و پول قطعه ساز رو هم ندادن!
گرون شدن قیمت بازار به نفع کارخونه هایی شده که مظلوم نمایی میکنن که ضرر کردن تا بهترین استفاده رو از این شرایط ببرن تا دولت رو قانع یا تحدید کنن که قیمت خودروهای بی کیفیت رو چندبرابر کنه!
نمیدونم چرا اخیرا شدیدا دارن به مردم تلقین میکنن که افزایش قیمت خودرو باید بیشتر از این باشه!!!
صبح تا شب میان تو تلویزیون میگن ما مشکل ذخایر ارزی نداریم!!!! تحریم اثر نداره!!!
پس این جنگ روانی چیه راه انداختن؟!
هر روز هر اتفاقی میوفته...دلار میره بالا ماشین میره بالا!
بعدش پایین هم بیاد قیمتا همون قبلیه!!!!
1397/8/11
به قول مدیر عامل محترم سایپا : ما تحریم ها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد !
البته منظور ایشون از فرصت، فرصتی برای خالی کردن بیش از پیش جیب مردم هست نه چیز دیگه !
1397/8/10
سلام،عارضم خدمت آقایان کارشناس ها که دلال اصلی خود این دو خودرو ساز هستند که با سیاست کاهش تولید خودرو باعث التهاب بازار و دلال بازی شدند که از این طریق به اهداف خودشون که کسب سود نا متعارف از جیب این مردم بیچاره است برسند که این امر خواسته یا ناخواسته موجبات نارضایتی و اعتراض و عدم اعتماد مردم به مسوولین نظام را فراهم کرده که اصلا به صلاح مملکت ونظام نیست و اینها به خاطر منافع بیشتر زمینه اعتراضات را فراهم کرده که که در این مقطع از زمان که کشور عزیزمان از جانب بیگانگان مورد تهدید و تحریم ظالمانه است یک امر ضد امنیتی به شمار می آید.ما از شما وزرات محترم صمت خواهشمندیم با درایت و بدون جانبداری و ترس ،عنان سرکش مافیای خودروسازها وحواشی آنها را مهار کرده و هر تصمیمی کارشناسی که بر صلاح نظام و ملت است اتخاذ فرمایید. ومن الله توفیق