موضوعات داغ

تبعات ترک بازار ایران برای فرانسوی‌ها

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : بیش از دو ماه از آغاز تحریم‌های صنعت خودروی کشور توسط ایالات‌متحده آمریکا می‌گذرد. این تحریم‌ها همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، زنجیره خودروسازی کشور را تحت‌تاثیر قرار داد و از خردادماه گذشته نمودار خودروسازان در خطوط تولید نزولی شد. حال به نظر می‌رسد تاثیر تحریم‌ها روی شرکای بین‌المللی زنجیره خودروسازی کشور هم تاثیر منفی گذاشته است.
در میان شرکت‌هایی که بعد از امضای توافق‌نامه برجام، بار دیگر به مشارکت با شرکت‌های خودروساز داخلی پرداختند، شرکت پژو-سیتروئن و رنو جایگاه ویژه‌ای داشتند. حال آمارهای ارائه شده از سوی این دو شرکت گویای این مساله است که فروش جهانی هر دو شرکت تحت‌تاثیر خروج از بازار ایران قرار گرفته است. شرکت رنو پیش‌تر اعلام کرده بود، در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی، فروش جهانی این شرکت با افت ۶ درصدی روبه‌رو شده است. حال خبرگزاری تسنیم به نقل از شرکت رنو خبر داده، این شرکت توقف فروش محصولات خود در بازار ایران را اعلام کرده است. بر اساس این خبر در ماه گذشته میلادی فروش محصولات این شرکت در ایران به صفر رسیده است. این در حالی است که شرکت رنو در سپتامبر سال گذشته، تعداد ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از انواع محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده بود. رنو در آگوست ۲۰۱۸ یعنی نخستین‌ماه بازگشت تحریم‌های آمریکا نیز فروش خود در بازار ایران را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود.

بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در ۹ماهه ۲۰۱۸ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۳ درصدی داشته و به ۹۶ هزار دستگاه رسیده است. رنو در ۹ ماهه سال قبل ۱۱۰ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو روانه بازار ایران کرده بود.رنو در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۲ هزار و ۷۹دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرد. فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۳/ ۴۹ درصدی داشت. ایران هشتمین بازار مهم برای شرکت رنو محسوب می‌شد. دیگر خودروساز فرانسوی، پژو-سیتروئن نیز آمارهای فروش خود را برای ماه گذشته میلادی اعلام کرده است. البته آمارهای پژو-سیتروئن به تفکیک مناطق جهان که در آنها فعال است اعلام شده است. ایران در تقسیم‌بندی مناطق این شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار می‌گیرد. بر اساس آمارهای اعلامی این شرکت، در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی این شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا، تنها توانسته تا ۱۲ هزار و ۷۰۰دستگاه خودرو را به فروش برساند. این در حالی است که در سه ماه سوم سال گذشته میلادی، پژو در این منطقه۱۳۱هزار دستگاه از انواع محصولات خود را عرضه کرده بود. این کاهش ۳/ ۹۰ درصدی بی‌تردید تحت‌تاثیر خروج این خودروساز فرانسوی از بازار ایران به وجود آمده است. اگر آمار فروش ۹ ماه این شرکت در سال ۲۰۱۸ را با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم، شاهد افت فروش ۷/ ۴۷ درصدی این برند در منطقه خاورمیانه و آفریقا خواهیم بود. در ۹ماه ابتدای سال جاری میلادی این شرکت در مجموع ۱۹۸هزار و ۴۰۰دستگاه از محصولات خود را روانه بازار خاورمیانه و آفریقا کرده است. این در حالی است که در ۹ ماه ابتدایی سال گذشته میلادی این برند توانسته در مجموع ۳۷۹ هزار و ۴۰۰دستگاه از انواع محصولات خود را در این بازار به فروش برساند. این آمارگویای آن است که افت ۷/ ۴۷درصدی فروش این شرکت منجر به افت فروش ۱۸۱ هزار دستگاه عنوان محصولات پژو در بازار خاورمیانه و آفریقا شده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/6
الان روحانی دوباره میگه :
اروپاییها به خاطر ب جام توی دهن امریکا زدن و بهش پشت کردن و با ایران دوست شدن و ...
به این میگن دولت تَکراری .
1397/8/6
حالا ساندرو گرون تر می شه یا ارزون؟ تکلیف کسانی که ثبت نام کردن چیه؟
1397/8/6
باید بگبم تبعات ترک نکردن ایران.اولا اگه ترک نمیکردن جریمه های آمریکا نابودشون میکرد.دوما با این قیمت حال حاضر فروششون نزدیک صفر میشد.پس فوقالعاده کار خوبی کردن ایرانو ترک کردن